وزارت خارجه آمریکا به بهانه آنچه آن را ترس از برهم خوردن مذاکرات هسته ای در حال انجام میان ایران و کشورهای 1+5، نامید انتشار اسناد مربوط به کودتای 28 مرداد در ایران را به تعویق انداخت.

آمریکا انتشار اسناد کودتای 28 مرداد را به تعویق انداخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، این تصمیم در جلسه‌ کمیته تخصصی اسناد دیپلماتیک تاریخی اتخاذ شده است. بر اساس مقررات اسناد مرتبط با روابط بین‌الملل، لازم نیست که این اسناد بیش از سه دهه محرمانه بمانند.

"استفان راندولف" از گروه تاریخ وزارت خارجه آمریکا در این نشست اعلام کرد که اطلاعات مربوط به سیاست آمریکا در ایران به علت مذاکرات در حال انجام با ایران منتشر نخواهد شد. "ریچارد ایمرمن" رئیس کمیته مشاوران تاریخ وزارت امور خارجه و استاد دانشگاه تمپل آمریکا٬ از چنین تصمیمی ناخرسند است. تاخیر در انتشار این اسناد نخستین بار در سایت "سیکرسی نیوز" اعلام شد.

تاریخ کودتای ۲۸ مرداد که به برکناری محمد مصدق٬ نخست‌ وزیر ایران٬ منجر شد بارها به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است. سال گذشته نیز انتشار اطلاعات سابقا طبقه‌ بندی شده‌ای در ارتباط با انگیزه‌ های آمریکا و بریتانیا در تقابل با روسیه و عملکرد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد جزئیات بیش‌تری را در این زمینه فاش کرد.

سازمان سیا حتی در سایت رسمی خود به انجام کودتا علیه محمد مصدق اعتراف کرده و به صورت واضح در ارائه فعالیت خود با عنوان "کودتا با همکاری سازمان سیا" اشاره می‌کند. تا کنون دو رئیس‌جمهور آمریکا (بیل کلینتون و باراک اوباما) به نقش‌آفرینی این کشور در کودتای ۲۸ مرداد اقرار کرده‌اند.

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ در نطقی در سال ۲۰۰۹ در قاهره به کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد و گفت: در جریان جنگ سرد٬ آمریکا در برکناری دولتی در ایران که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود نقش داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.