مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای تغییر برخی مسیرهای هوایی خبر داد و گفت: این موضوع به پرواز کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه کمک کرده است.

مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای تغییر برخی مسیرهای هوایی

محمدعلی ایلخانی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته شورای عالی امنیت ملی برخی راه‌های هوایی را تغییر داد، گفت: براساس این تصمیم، مدت زمان پرواز در برخی مسیرهای داخلی 11 تا 12 دقیقه کاهش یافت که این موضوع به پرواز کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه کمک کرده است.

مذاکره با 3 شرکت بزرگ اروپایی برای خرید رادار

وی با اشاره به اینکه از پیامدهای مذاکرات ایران با گروه 1+5 ورود شرکت‌های خارجی به ایران بوده است، افزود: سه شرکت بزرگ اروپایی از فرانسه، ایتالیا و اسپانیا جلساتی را با ما داشتند تا دستگاه‌های رادار و کمک‌ها ناوبری برای تجهیز راه‌های هوایی و فرودگاه‌های کشور خریداری کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: کشورهایی که تا سال گذشته حاضر به صبحت با ایران نبودند، امروزه به صورت داوطلبانه وارد ایران شدند و با نامه رسمی از کشورهایشان حاضرند تا دستگاه‌های خود را به ما بفروشند که این امکان را به ما می‌دهد تا جنس با کیفیت و بهتری را با قیمت مناسب در مناقصه بین المللی خریداری کنیم.

ایلخانی با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها جزو بهترین و بزرگترین شرکت‌های دنیا هستند، گفت: یکی از این شرکت‌ها تجیهزات 35 درصد از کشورها را مدیریت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی نمی‌توانند ایران را نادیده بگیرند، اظهارداشت: کشور امارات نهایت یک رادار خریداری می کند که در نهایت می‌تواند داخل عربستان و بخشی از کشور ما را هم ببیند اما ما رادار در فضای کشور و 6 دستگاه‌ها در فرودگاه‌ها نصب کرده‌ایم و باید 11 رادار جدید هم خریداری کنیم که این چند برابر تقاضای کشورهای جنوب خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: برآورد ما این است که بین 250 تا 300 میلیون دلار باید هزینه نوسازی سیستم های راداری کنیم؛ به دلیل اینکه رادارهایی که 10 تا 15 سال پیش از فرانسه خریداری کردیم، پاسخگوی نیاز ما نیست و باید تا 3 سال آینده سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم.

انتخاب مشاور بین‌المللی برای توسعه فرودگاه امام

ایلخانی در خصوص فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: در حال حاضر سه فرودگاه در تهران و البرز داریم که برای آنها به دنبال انتخاب مشاور بین المللی هستیم که هم در ساخت فاز دوم فرودگاه امام و تعریف یک شبکه اختصاصی برای اتصال مهرآباد به فرودگاه امام برنامه ارائه دهد.

وی افزود:پروژه فاز 2 فرودگاه امام خمینی (ره) برای ساخت ترمینالی با 20 میلیون مسافر است که حداقل 3 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، بنابراین نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم تا فاز 2 فرودگاه را راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه طرحی را فرانسوی‌ها و مالزی ارائه کرده که همه در قالب طرح است و برای اجرا نیاز به مشاور بین المللی داریم، بیان کرد: ما امسال در بودجه عمرانی شرکت فرودگاه‌های کشور بودجه قابل ملاحظه ای را برای ساخت نداریم اما در سال 94 بودجه مناسبی را برای شروع عملیات اجرایی شرکت در نظر می‌گیرند.

ایلخانی در خصوص چگونگی انتخاب پیمانکار برای فرودگاه امام گفت: باید مناقصه بین المللی برای انتخاب مشاور خارجی بگذاریم تا در طراحی نظارت هم شاهد تحول در این بخش باشیم.

بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها

وی در خصوص بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: بدهی ایران ایر به تنهایی بالغ بر 100 میلیارد تومان و هواپیمای آسمان 60 میلیارد تومان است که فعلا به دلیل ملاحظاتی برای پرداخت به آنها فشار وارد نمی‌کنیم.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.