۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۰
کد خبر: 253879

گروه سیاسی- یاسمین مشرف: درحالی که قیمت نفت به حدود ۶۰ دلار در بشکه رسیده است، کشورهای تولید کننده نفت در سازمان اوپک به خاطر ترس از دست دادن سهم خود در بازار جهانی نفت، هنوز هم با کاهش سقف تولید خود موافقت نکرده‌اند.

چرا سقوط قیمت نفت  برای ایران بد نیست

 سایت تحلیلی «العربیه» در ادامه مقاله‌ای تحلیلی با عنوان «چرا سقوط قیمت نفت برای ایران بد نیست»  با پرداختن به پیامدهای کاهش قیمت نفت برای ایران و آمریکا، این کاهش قیمت را در ‌‌نهایت به سود ایران ارزیابی کرد و نوشت: قیمت رو به کاهش نفت برای اقتصاد ایران که پیش از این نیز به دلیل تحریمهای نفتی غرب علیه تهران از سهم محدودی در فروش نفت برخوردار بود اتفاقی زیان آور است، اما موضوع جالب این است که این قیمتهای رو به کاهش، درحال به جای گذاشتن تأثیرات منفی خود بر اقتصاد ایالات متحده نیز هست. در ادامه مطلب العربیه آمده است: عربستان سعودی به نوبه خود و بنا به دلایلی که برای این کشور مطرح است از پذیرش کاهش تولید نفت خود سر  باز زده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، قیمت نفت از ماه ژوئن سال جاری میلادی، به دلایلی همچون کاهش تقاضا از یک سو و افزایش تولید نفت شل ایالات متحده که باعث افزایش موجودی نفت در بازار جهانی شد، از سوی دیگر روند رو به کاهشی داشته است. العربیه ادامه می‌دهد: هرچند تولید نفت شل برای ایالات متحده، از نظر هزینه گران تمام می‌شود، با این وجود، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به منظور کاهش وابستگی واشنگتن به انرژی خارجی، سرمایه گذاری زیادی روی آن انجام داده است. اما اگر کاهش قیمت نفت همچنان ادامه پیدا کند، جاه طلبی آمریکا در این زمینه که بتواند به بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شود برای واشنگتن قابل دستیابی نخواهدبود.

 ادامه کاهش قیمت نفت

درحالی که تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که آمریکا قصد دارد با ورود مستقیم به این جنگ نفتی و از طریق برداشتن محدودیت صادرات، عرضه نفت در بازار را بیش از پیش افزایش داده و از این طریق، ضمن تداوم بخشیدن به روند کاهش قیمت نفت، فشار اقتصادی بر ایران را افزایش دهد، تحلیلگر العربیه منافع آمریکا را در مبارزه برای پایان دادن به بی‌ثباتی بازار نفت همسو با منافع ایران دانسته و می‌نویسد: به نظر می‌رسد آمریکا در مبارزه برای پایان دادن به بی‌ثباتی بازار نفت، منافع مشترکی با ایران داشته باشد، چراکه اگر روند کاهش قیمت نفت به همین شکل ادامه پیدا کند، به دلیل هزینه بالای تولید نفت برای ایالات متحده، آرزوی واشنگتن برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان قابل دستیابی نخواهدبود. در صورتی که قیمت نفت بیش از این سقوط کند، تولید نفت شل برای آمریکا از نظر اقتصادی به صرفه نیست و این دقیقا‌‌ همان چیزی است که برخی کشور‌ها از جمله روسیه به دنبال آن هستند. در چنین شرایطی، ایران باید سهم فروش نفت خود را افزایش دهد تا با توجه به کاهش قیمت نفت در بازار بین المللی، درآمد این کشور از فروش نفت افزایش یابد.

 بازار نفت  سیاسی شده

العربیه در ادامه نوشت: «عبدا... البدری» دبیرکل اوپک، یکشنبه گذشته در اظهار نظر جالبی درمورد کاهش قیمت نفت در دبی اظهار داشت: عوامل پایه‌ای نمی‌توانند تا این حد بر کاهش قیمت نفت تأثیر گذار بوده باشند. وی افزود برخی معتقدند که این کاهش قیمت نفت ایران و روسیه را هدف قرار داده است. اما این درست نیست. تحلیلگر العربیه پس از ذکر اظهارات دبیرکل اوپک می‌نویسد: در بحبوحه سیاسی شدن شدید بازار نفت، ایران و ایالات متحده روز دوشنبه با برگزاری دیدارهای دوجانبه، گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را در ژنو از سر گرفته‌اند. ایران و آمریکا با در ذهن داشتن موضوع کاهش قیمت نفت، احتمالا به پایان دادن سریع‌تر موضوع هسته‌ای ایران، علاقه مند‌تر خواهندبود. العربیه در پایان آورده است: بنابراین اگر هرگونه مبارزه‌ای برای تولید نفت میان ایالات متحده، روسیه و عربستان سعودی در جریان باشد، در ‌‌نهایت سود اصلی از آن ایران خواهدبود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مم IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    افعال معکوس به کار برده العربیه هدفش فریب است کلا با توافق هسته ای هم مخالفه