فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره مقایسه سهم بودجه‌ای سال 94 استان با سال جاری اظهار داشت: ...

 همه دولت ها در بودجه به مشهد ظلم می کنند

در یک نگاه کلی، بودجه کلان کشور از جمله سهم خراسان رضوی نسبت به سال گذشته تغیرات قابل توجهی نداشته که منجر به یک اصلاح رویکردی در نظام اجرایی کشور بشود.

حجت الاسلام پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود:این مسأله نشان می‌دهد با توجه به نگرانی که دولت در عرصه تأمین منابع از جمله فروش نفت داشته، خیلی در سیاستهای بودجه‌ای تغییر نداده و حتی باعث شده است کاهش را نیز در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه ممکن است در برخی بخشها افزایش هفت تا 10 درصدی نیز دیده شود، گفت: اما با توجه به حقوق و دستمزدها نیز از همان ردیفها پرداخت می‌شود و از آنجایی که معمولاً افزایش 20 درصدی هر ساله در حوزه حقوق و دستمزد اتفاق می‌افتد، بنابراین عقب افتادگی شدیدی در برنامه‌های کاری را می‌توان پیش‌بینی کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به لایحه ارایه شده پیشرفتی در برنامه‌ها نه تنها دیده نمی‌شود، بلکه رویکردی که اکنون در حوزه فعالیتهای عمرانی است، در سال 94 خیلی شدیدتر خواهد بودودولت در این خصوص اقدامهایی نکرده است.

*جدی نگرفتن اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: شاید یکی از اشکالات این باشد که اقتصاد مقاومتی در دولت جدی گرفته نشده در حالی که آن چیزی که می‌تواند کشور را از وضعیت با شکل سختی و مشکل عبور دهد، اتخاذ تصمیمات در سطح کلان در ارتباط با اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: امروز جز در حوزه بهداشت و درمان، در بقیه بخشها مانند صنعت و تولید، حمایتهای دولت حداقلی بوده است.

*سهم کمتر از 6 درصدی

وی در خصوص سهم بودجه سال آینده استان به رغم وعده‌های دولت برای ارتقای آن خاطر نشان کرد:سهم بودجه استان برای سال آینده کمتر از 6 درصد در نظر گرفته شده است و مبنای غلطی که از قبل گذاشته شده بود را متأسفانه ادامه داد و ما شاهدیم با همه شعارهایی که داده شد، اما عدالت را در تأمین منابع در دستور کار قرار نداد.

وی با بیان اینکه حل این مساله نیازمند شجاعت و جدیت است، افزود: امروز استان با مسایل متعددی مواجه است که ریشه آن این است که سالها سهم واقعی استان در حوزه منابع و اعتبارات داده نشده است.

پژمانفر با اشاره به اینکه برخی از مشکلات مشهد را نمی‌توان در هیچ جای کشور دید، گفت: در حالی که نرم حاشیه‌نشینی در کشور بین 12 تا 15 درصد است، اما این رقم در استان بیش از 30 درصد است، بنابراین وضعیت حاشیه‌نشینی این کلانشهر با هیج یک از شهرهای کشور قابل مقایسه نیست.

*ظلمی همیشگی در حق مشهد

این عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه این وضعیت حاصل نرسیدن سهم واقعی اعتبارات است، گفت:این ظلمی است که هرساله نسبت به مشهد می‌شود و دولتها هم با همه وعده و وعیدها عملاً نمی‌خواهند عدالت در خصوص سهم اعتبارات خراسان رضوی را عملیاتی و اجرایی کنند.

وی ادامه داد:به عنوان مثال اگر سرانه تختهای بیمارستانی با نرم جمعیت مقایسه شود، شرایطی که استان با آن مواجه است، بسیار مشکل دارتر از دیگر جاهای کشور است سرانه کادر بهداشت و درمان در کشور به ازای هر 204 تا 205 نفر یک کادر درمانی است، اما این کادر در مشهد برای هر 245 نفر است که عقب‌ماندگی فاحشی را نشان می‌دهد.نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه در بخش فضای‌های آموزشی (آموزش و پرورش و دانشگاه) نیز همین وضعیت دیده می‌شود، افزود: سالانه بیش از 25 میلیون زائر به مشهد مشرف می‌شوند که بخش قابل توجهی از آنان از طریق جاده واردیا خارج می‌شوند با این حال مشهد و خراسان رضوی دارای کمترین حجم بزرگراه در کشور از جمله در مقایسه با اصفهان و تهران است.

پژمانفر اذعان داشت: این وضعیت نشان می‌دهد به رغم شعارهایی که داده می‌شود، عزمی برای عملی کردن آن وجود ندارد.

*قولهایی که در بودجه دیده نشد

وی با اشاره به جلسات متعدد نمایندگان با روحانی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و طرح این مسایل گفت: در این جلسات قولهایی داده شد، اما متأسفانه دربودجه عملی نشده است.

وی در این باره که با توجه به وعده‌های مسؤولان به نمایندگان برای ارتقای سهم بودجه‌ای استان، آیا می‌توان اکنون امید داشت که این وضعیت به نفع استان تغییر یابد، اضافه کرد:در این قضیه اگر مجلس بخواهد تغییراتی در بودجه اعمال کند، متهم به تحمیل بار مالی برای دولت می‌شود، بنابراین دولت اگر واقعاً اراده‌ای داشت، باید آن را در لایحه نشان می‌داد.

وی ادامه داد:از سوی دیگر اگر نمایندگان خراسان رضوی بخواهند موضوع افزایش سهم بودجه‌ای استان را در مجلس پیگیری کنند، دیگر نمایندگان شهرهای کشور جلوگیری خواهند کرد، همه تلاش بر این بود تا قبل از ارایه لایحه دولت به مجلس ضرورت ارتقای سهم استان به دولت یادآوری شود و این کار هم صورت گرفت و البته مسؤولانی مانند نوبخت و رئیس جمهور پذیرفتند مشهد مشکلات جدی دارد، اما در بودجه قولهای داده شده لحاظ نشد.

این عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی تصریح کرد: با همه تلاشهای انجام شده در مجلس از سوی نمایندگان استان، بویژه مشهد که با جدیت پیگیر تحقق وعده‌ها بودند، اما دولت خلف وعده کرد و البته مردم انتظار داشتند با تحقق وعده ها، بخش ناچیزی از حق و حقوق استان تأمین می‌شد.

وی در این باره که چرا با همه محدودیتهای منابع، سهم بودجه‌ای استانهایی مانند اصفهان همواره بیشتر است، گفت: این مسأله در یک زمانی که سطح اعتبارات قدری بالا بود و محدودیتی در منابع وجود نداشت، مبنا قرار گرفت .

وی اضافه کرد:در بیش از 10 سال گذشته که منابع مالی دولت با محدودیت مواجه نبود، سهم بودجه‌ای استان اصفهان افزایش یافت و البته این مسأله با اعتراض نه تنها نمایندگان خراسان رضوی، بلکه سایر نمایندگان استانهای دیگر هم مواجه نشد که این اجحافی در بودجه نویسی نسبت به دیگر استانهاست.

وی خاطر نشان کرد:در هر صورت استان نه یک ریال اضافه تر از آنچه حقش هست می‌خواهد، از آن طرف هم باید حق واقعی او داده شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به عنوان نمایندگان مردم اعتراض خود را نسبت به عدم اختصاص سهم واقعی استان در لایحه بودجه مطرح و پیگیر هستیم و تلاش می‌کنیم هر چند کار بسیار سختی است و خیلی امیدواری به آن نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.