گروه سیاسی - دوازدهمین همایش بین المللی «بسیج و رسانه» با حضور فعالان و صاحبنظران رسانه ای داخلی و خارجی، در مشهد، برگزار شد.

 اصلی‌ترین رسالت رسانه‌ها حفظ وحدت است

در این همایش که روز پنجشنبه با سخنرانی آیت ا... صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر آغاز به کار کرده بود، روز جمعه با سخنرانی سید عزت ا... ضرغامی و سردار نقدی در سالن همایش های آستان قدس رضوی به کار خود پایان داد.

همایش «بسیج و رسانه» در مدت دو روز و در قالب پنج کارگروه «بسیج، رسانه و مطالبات فرهنگی ولایت»، «بسیج، رسانه و مقابله با اسلام آمریکایی»، «بسیج، رسانه و اقتصاد مقاومتی»، «بسیج، رسانه و مقابله با تهدیدات ماهواره» و «بسیج، رسانه و عقلانیت و محاسبه‌گری در نظام اسلامی» برگزار شد.

عبدالکریم خیامی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت صدا و سیما، علی‌اصغر جعفری رئیس بسیج رسانه ملی، علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر.... از دیگر سخنرانان این همایش دو روزه بودند. 

در دوازدهمین همایش بین المللی «بسیج و رسانه»، از شماری از رسانه ها و فعالان رسانه ای تقدیر شد.

 

  طرح ملی «دفاع مقدس رسانه‌ای»  در کشور طراحی شود

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با اشاره به اهمیت ضرورت شناخت فقه رسانه‌ای در کشور گفت: طرح ملی «دفاع مقدس رسانه‌ای» در کشور طراحی شود.

آیت‌ا... صفایی بوشهری در افتتاحیه دوازدهمین همایش «بسیج و رسانه» که در هتل نخل مشهد برگزار شد، با اشاره به تهاجم نرم رسانه‌ای اظهار داشت: تهاجم نرم برنامه راهبری نظام سلطه در تمامی ابعاد اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاسی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه «رسانه مهمترین ابزار این تهاجم است»، افزود: نبرد بسیار سنگینی علیه نظام اسلامی و بویژه انقلاب اسلامی راه افتاده است، بر همین اساس رسانه‌ها باید دقت بسیار زیادی در این حوزه داشته باشند.

وی با یادآوری برخی اهداف این تهاجم تصریح کرد: تخریب «هویت جامعه ملی» مهمترین هدف و ویژگی جنگ نرم رسانه‌ای دشمنان است و رسانه‌های غربی برای تخریب «هویت دینی» برنامه‌ای بسیار گسترده دارند.

آیت‌ا... صفایی بوشهری تصریح کرد: دگرگونی برنامه‌های معرفتی جامعه، دومین هدف رسانه‌های غربی در جنگ نرم است، آنها می‌خواهند بنیانی نوین در جامعه حاکم شود و هویت غربی را در جهان حاکم کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: استفاده نظامی و امنیتی از کشورهای توسعه نیافته و استفاده در مجامع بین المللی، توقف کامل در دانشهای روز دنیا از جمله نانو و هوافضا، هسته‌ای و سلولهای بنیادین از دیگر اهداف رسانه‌های غربی است.

آیت‌ا... صفایی بوشهری تصریح کرد: نظام سلطه اجازه نمی‌دهد بسیاری از کشور‌ها رشد علمی داشته باشند، آنها می‌خواهند کشور‌ها را وابسته خود نگه دارند. شکست تمامی حرکتهای مقاومتی نیز به‌عنوان یکی دیگر از اهداف رسانه‌های غرب در عرصه جنگ نرم است.وی خاطرنشان کرد: رسانه‌های غربی در حال تخریب چهره‌های انقلاب هستند و در این میان چهره‌های وابسته را بزرگ جلوه می‌دهند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه گسترش پهنای تهاجم رسانه‌ای از دیگر رویکردهای رسانه‌های غربی است، افزود: امروز رسانه‌های دنیا، رنگ و چهره خود را تغییر داده‌اند، جهان سلطه با استفاده از ابزار رسانه و با جغرافیای جمعیتی بالا و فناوری گسترده رسانه‌ای جهان، سرزمین‌های اسلامی و بویژه جمهوری اسلامی را نشانه گرفته است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی بر اساس منویات مقام معظم رهبری مسیر درستی را طی کرده است، خاطرنشان کرد: در برابر تهاجم گسترده علیه جهان اسلام، باید طرح «دفاع مقدس رسانه‌ای» طراحی شود و این موضوع وظیفه اصلی اصحاب رسانه است.

آیت‌ا... صفایی بوشهری به موضوع توسعه فناوری در عرصه رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: تولید منابع کارآمد انقلابی در حوزه مدیریت بزرگ رسانه‌ای نیز از دیگر ویژگی‌های دفاع مقدس نوین است. شناخت فقه رسانه‌ای از ویژگی‌های مهم رسانه است، زیرا بسیاری از رسانه‌های ما دچار «گناه رسانه‌ای» می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید سامانه تولید منابع کارآمد انقلابی در کشور راه‌اندازی شود، تصریح کرد: بسیاری از اصحاب رسانه به گناه رسانه‌ای مبتلا می‌شوند و متأسفانه واجبات رسانه‌ای را بخوبی درک نمی‌کنند.

 

   انقلاب اسلامی،  عقلانی ترین حرکت جامعه بشری

رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در اختتامیه همایش «بسیج و رسانه» در سالن همایش های آستان قدس گفت: این روزها باید نام آمریکا را «گرگ پیر» گذاشت که نه با وسعت انگلستان، که همواره در همراهی به روباه پیر معروف است، بلکه با چهره ای تازه برای فساد افکنی وارد ایران شده است.

سردار محمدرضا نقدی با بیان اینکه استکبارجهانی رسانه ها را دستاویزی برای رسیدن به مقاصد شوم خود می داند، دشمن را در برابر سیل عظیم مردمی خلع سلاح شده دانست و افزود: ما امروز با آمریکایی روبه‌رو هستیم که بی پول و بی آبرو و بی دفاع است و حتی چنان حقیر شده که برای رسیدن به امیال خود به تکفیری ها، تروریستهای مزدور و جنایتکار روی آورده است.

وی با اشاره به سخن امام (ره) که قرن بیستم را قرنی برای مستضعفین می دانست، خاطر نشان کرد: در این راستا حفظ وحدت، عنصری حیاتی است که باید این عنصر میان تمام کسانی است که معتقدند می شود و باید با ظلم مبارزه کرد حفظ شده و به همین منظور نیز باید اعتماد به نفس را بین مردم افزایش داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین همچنین با انتقاد از برخی که به گونه‌ای از عقلانیت صحبت می‌کنند که گویی انقلاب ما عقلانی نبوده، گفت: این در حالی است که انقلاب ما، عقلانی‌ترین حرکت جامعه بشری بود و حضور علما و اندیشمندان در صحنه‌، خود دلیل محکمی بر عقلانی بودن انقلاب اسلامی است.

سردار نقدی با گلایه از برخی رسانه های داخلی در پوشش دادن رخدادهای اصفهان از اصحاب رسانه خواست از تیترکردن ناهنجاری های جامعه و الگو قراردادن تخلفات شخصی پرهیز کنند.

وی افزود: نباید یأس و ناامیدی را در بین مردم رواج داد، زیرا ایران زیر ذره بین تمام جهان است، به طوری که سران کشورهای غربی هم به ریزترین اتفاق که ممکن است در یک منطقه محروم کشور شکل بگیرد توجه خاص دارند که نشانگر ضعف آنها و بزرگی ایران است.

 

  رسانه بسیجی، روحیه شجاعت دارد

رئیس سابق سازمان صدا و سیما  دیگر سخنران مراسم اختتامیه دوازدهمین همایش «بسیج و رسانه» بود.

وی گفت: خیلی ها پیاده نظام دشمن شدند و برخی نیز براحتی به این مسیر افتادند و امروز نیز برخی علاقه‌مندند که تنها نامی از انقلاب باقی بماند و محتوای انقلاب تهی شود.

بنا به این گزارش، مهندس عزت ا... ضرغامی با ابراز رضایت از حیطه های متنوع فعالیتهای بسیج اظهار داشت: بسیج تنها به دلیل اخلاصی که در آن وجود دارد سبب موفقیت و برکت شده و مایه قوت قلب و نشانه و آیه‌ای برای پیدا کردن مسیر حقانیت است.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه وقتی بسیج و رسانه کنار هم قرار می گیرند مفهومی را منتقل می کنند که هم قالب است و هم محتواست، با تأسی از جمله ای از شهید مطهری، گفت: بسیج به عنوان قالب وفرم یک حرکت عمومی وسیع است که به برکت وجود خود همه مشکلات را حل  کرده است که این نگاه کمی به بسیج را در دفاع مقدس درک کرده ایم.

مهندس ضرغامی با تصریح اینکه محتوا در رسانه ها باید بسیجی باشد، عنوان کرد: اگر رسانه‌ای بخواهد بسیجی شود، باید شجاعت را که یکی از ویژگی‌های بسیج است در خود داشته باشد، زیرا شجاعت  است که می تواند انسان را به جایی برساند تا ره صدساله را یک شبه طی کند.

وی از مفهوم شهروند- خبرنگار به عنوان یک الگوی تازه تجربه شده نام برد و افزود: هر بسیجی امروز می تواند یک شهروند – خبرنگار باشد که تأثیر این مفهوم را در حاشیه فتنه ۸۸ دیدیم و دشمن تنها با اتکا به چند تصویر می خواست به مقاصد خود برسد، غافل از اینکه فشنگ های او با پخش چند تصویر از کف و سوت زدن در عصر عاشورا به خودش اصابت کرد وانتشار این تصاویر مردم را برای مقابله با طرح شوم آنان برای روزهای ۸ و ۹ دی ماه 88 سازماندهی کرد.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به دست بسیج اظهار امیدواری کرد این گونه اقدامهای سبب روحیه بخشی و باز شدن عرصه های ناپیموده ای شود که تنها به دست بسیج حل خواهد شد.

 

 به بسیج رسانه نیاز داریم

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی قدس هم در این همایش گفت: در شرایط کنونی که شاهد نبرد رسانه هستیم به حضور «بسیج رسانه» در صحنه احتیاج داریم و این نشان دهنده اهمیت و جایگاه بسیج رسانه است. 

به گزارش قدس آنلاین، حمزه واقعی که در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش بین المللی «بسیج و رسانه» سخن می گفت، افزود: ممکن است در مسایل جناحی گروه ها با هم اختلاف داشته باشند، اما در مبانی از جمله بسیج با هم وفاق دارند.

وی اظهار داشت:در شرایط امروز با مخاطبی مواجه هستیم که بشدت دچار امتناع است و کثرت رسانه ای مثل رسانه های مختلفی که امروز وجود دارند از جمله شبکه های اجتماعی موجب شده است که مخاطب ما سختگیر باشد.

مدیر مسؤول روزنامه قدس گفت: ما چه اندازه توانسته ایم در مضمون محتوای خبری که می‌خواهیم ارایه دهیم خلاقیت به خرج بدهیم و چه میزان توانسته ایم پیام انقلاب را انتقال دهیم؟ ما اگر بتوانیم سرعت لازم، مضمون و اعتماد لازم را محقق کنیم، می توانیم دایره فعالیت خود را در بین همه گسترش دهیم.

واقعی افزود: پس از انقلاب اسلامی در خیلی از حوزه ها به آرمانهای انقلاب نزدیک شدیم، ولی در بحث رسانه این مساله جای کار دارد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس ادامه داد:  ما رسانه تراز انقلاب اسلامی ایجاد نکردیم و باید امروز این رسانه معیار را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به فعالیتهای اندیشکده مؤسسه فرهنگی قدس در این زمینه گفت: ما آماده دریافت دیدگاه‌ها، پیشنهادها و مقالات در این زمینه هستیم .

واقعی گفت: رسانه تراز انقلاب باید تعریف شود و این رسانه باید افق نگاهش جهانی باشد چون انقلاب اسلامی هم داخلی است وهم جهانی.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در افشای جنایات صهیونیستها در جنگ غزه گفت: ما توانستیم با یک کار رسانه ای، جهان را علیه صهیونیستها متحد و نخبگان را وارد صحنه کنیم.واقعی افزود: باید با سرعت و جدیت و با قدرت پیامهای منسجم کننده و قدرتمند آماده کنیم تا مخاطبان بیشتری را پیدا کنیم.

 

 با هم افزایی حقانیت ایران را اثبات کنیم

مسؤول سازمان بسیج رسانه کشور نیز در دوازدهمین همایش «بسیج و رسانه» گفت: با هم افزایی می توانیم از حقانیت جمهوری اسلامی ایران در تمام عرصه ها دفاع کنیم و جبهه واحدی در برابر استکبار باشیم.

مسعود بصیری افزود: یکی از مهمترین مؤلفه های حضور در این همایش مسأله هم افزایی است که این موضوع همواره جمهوری اسلامی ایران را در برهه های مختلف یاری رسانده است که نمونه بارز آن در دوران دفاع مقدس بود که این هم افزایی به ملت ایران قدرتی داد تا بتواند دربرابر ارتش دشمن که از حمایتهای همه جانبه برخوردار بود، بایستد.

وی گفت: مفهوم بسیجی چه در معنای عام آن و چه در معنای خاص بهترین مدل برای ایجاد و تقویت هم‌افزایی در درون جبهه انقلاب اسلامی است که می تواند در برابر تحرکات دشمن در حوزه های مختلف اعم از فرهنگی، جنگ نرم و... بایستد.

مسؤول سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه نرسیدن صدای حقانیت جمهوری اسلامی ایران به گوش ملتهای جهان یکی از اصلی ترین راهبردهای دشمن است، افزود: امروزه دشمن با توسل به ابزار تبلیغات قصد دارد این هدف شوم خود را پیاده کند که البته این اقدام دشمن نیاز به مقابله جدی دارد.

وی خاطر نشان کرد: این همایش بین المللی در پاسخ به نیاز هم افزایی شکل گرفته تا بتوانیم با هم بودن را در برابر دشمن به رخ بکشیم و با توان بیشتری جبهه واحدی در برابر استکبار داشته باشیم.

***

تقدیر از روزنامه قدس در همایش «بسیج و رسانه»

 

در همایش «بسیج و رسانه» با اهدای تندیس از روزنامه قدس تقدیر شد.

روز گذشته در مراسم اختتامیه همایش «بسیج و رسانه» از حمزه واقعی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس، با اهدای تندیس تقدیر شد.در این مراسم همچنین از مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، محمد خدادادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا،  حمیدرضا سلیمانی، مدیر عامل خبرگزاری شبستان  و عبدا... گنجی مدیرمسؤول روزنامه جوان تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.