قدس آنلاین: رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: بحث درآمدهای پایدار شهرداری ها از ضروری ترین مسائلی است که باید حل شود .

حل مشکل درآمدهای پایدار شهرداری ها ضروری است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، مهدی چمران در نشست خبری خود با خبرنگاران جراید که در حاشیه نشست مشورتی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور در هتل آسمان اصفهان برگزار شد ، بیان داشت:  هدف از برگزاری این نشست ها ، بررسی مشکلات شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور بود.

وی با اشاره به برگزاری نشست های مشورتی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور اظهار داشت: این جلسات هر 3 ماه یک بار تشکیل می‌شود و تنها در صورتی که شرایط ویژه‌ای به وجود آید، زودتر از موعد تشکیل می‌شود.

وی افزود: البته برگزاری جلسه جاری کمتر از سه ماه با جلسه قبل فاصله زمانی دارد زیرا طرحی که یک فوریت آن در مجلس به تصویب رسید و لایحه‌ای هم که در دولت مطرح شد، باعث زودتر از موعد برگزار شدن این نشست شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به برگزاری جلساتی قبل از این نشست در سالن وزارت کشور با حضور نایب رئیس مجلس و روسای کمسیون شوراها و نمایندگان تصریح کرد: بر اساس جلساتی که در وزارت کشور برگزار شد، روی 2 موضوع جاری بحث شد و راهکارها ارائه شد.

وی پیرامون نتایج مذاکرات با نمایندگان و روسای کمسیون شوراها در وزارت کشور گفت: لایحه‌ای که وزارت کشور به دولت داده، هنوز در کمیته‌های فرعی در حال بررسی بوده و برای تصویب نهایی باید به کمسیون‌ اصلی و سپس به هیئت دولت برسد.

چمران با اشاره به برگزاری جلسات متعددی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تصویب لایحه مطرحه در دولت خاطرنشان کرد: کلیات این لایحه را در جلساتی فشرده با نمایندگان مورد بحث قرار دادیم و نتیجه آن مخالفت نمایندگان با بند مربوط به انتخاب شهردار توسط هیئتی شبیه شورای حل اختلاف بود.

وی پیرامون تصویب این لایحه افزود: هفته گذشته در کمسیون شوراها کلیات این لایحه بدون بند مربوط به انتخاب شهردار به تصویب رسید و اکنون در حال بررسی جزئیات آن هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اعلام نظرات شوراها توسط فرماندار در گذشته تصریح کرد: جایگزینی هیئتی متشکل از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به جای فرماندار برای اعلام مصوبات شوراها از جزئیات لایحه مذکور بوده که مورد قبول واقع شده و البته درباره مغایرت قانونی آن با قانون اساسی باید شورای نگهبان اعلام نظر کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نداشتن درآمد پایدار را مهمترین مشکل فعالیت شهرداری عنوان کرد و گفت:  شهرداریهای کشور  از نظر درآمدی موفق نیستند و در کسب درآمد پایدار مشکل دارند.
چمران تاکید کرد: بحث درآمدهای پایدار شهرداری ها از ضروری ترین مسائلی است که باید حل شود .

وی تصریح کرد: قانون خودکفایی شهرداری ها در سال 1361 تصویب شد اما اینکه از کجا بودجه آنها تامین شود ؟، در هاله ای از ابهام مانده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها  اظهارداشت: شهرداریها باید در تسهیل امور شهری مردم تلاش داشته باشند، کارآمد و قدرت تصمیم گیری سریع داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه شوراهای اسلامی برای شعاری و ویترنی بودن تشکیل نشده اند و باید کارایی مفید داشته باشند، افزود: شوراهای اسلامی و شهرداریها به اصل اقتصاد مقاومتی در تمام امور دقت داشته باشند و از چندباره کاری و تصمیم هایی که به هدر رفتن منابع کشور منجر می شود دوری کنند.

چمران خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی از افتخارات نظام اسلامی ایران هستند.

گفتنی است چهل و نهمین اجلاس مشورتی شورا‌های اسلامی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور با حضور مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهردار و معاونان شهرداری اصفهان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و اعضای شورا‌‌های اسلامی کلان‌شهر‌های اصفهان به میزبانی اصفهان برگزار شد.

بررسی طرح اصلاح آیین‌نامه انتخابات و وظایف شورا‌های اسلامی شهر و روستا، بررسی طرح و لایحه اصلاحیه در راستای انتخاب شهردار از سوی مجلس و دولت و موارد دیگر از محور‌های برگزاری این جلسه بود.

همچنین درپایان این اجلاس جلسات کمیسیون‌های تخصصی با موضوع‌های بررسی طرح نظام درآمد پایدار شهرداری‌ها، بررسی نحوه همکاری و اجرایی کردن مفاد تفاهمنامه با وزارت راه، مسکن و شهر‌سازی و بررسی طرح و لایحه اصلاحیه در راستای انتخاب شهردار از سوی مجلس و دولت برگزار گردید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.