قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: چه در دنیا و چه آخرت بنابر نص قرآن پیامبر (ص) شفیع امت اند و حتی گناهکاران می توانند با استفاده از صفت رحمت للعالمینی پیامبر (ص) ایشان را شفیع قرار داده و از خداوند طلب عفو و بخشش کنند.

وجود ائمه (ع) از برترین ابعاد رحمت للعالمین بودن پیامبر (ص) است

به گزارش قدس آنلاین، پیامبر اکرم (ص) ویژگی ها و صفاتی متعددی دارند که ما ایشان را به واسطه آنها بهتر شناخته و گاهی با استفاده از این صفات آن حضرت (ص) را شفیع خود در درگاه الهی قرار می دهیم. یکی از این صفات «رحمت للعالمین» است. از این رو به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت آن حضرت (ع) در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین علی سجادی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و استاد حوزه علمیه مشهد مقدس و محقق و پژوهشگر دینی درباره مفهوم و چیستی این صفت به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

 

لطفا برای ورود به بحث توضیح دهید صفت رحمت للعالمین چگونه برای پیامبر اکرم (ص) بکار گرفته شده و در میان امت اسلام تسری یافته است؟

پروردگار در قرآن با ویژگی هایی پیامبر خود (ص) را معرفی می کند و این ویژگی برجسته را نیز خداوند برای حضرت رسول (ص) به کار برده است. یعنی رحمت بودن برای همه جهانیان؛ معمولا بزرگان برای این صفت دو معنا در نظر می گیرند یکی برای همه عوالم و دیگری برای همه انسان ها یعنی پیامبر (ص) آن آیینی را که در زندگی فردی و اجتماعی برای جامعه به ارمغان آورده، رحمتی است برای انسان ها چه در آداب معاشرت و چه در برخورد با طبیعت و ... در همه موارد این آیین جامع است.

بعد دیگر که به ذهن افراد می رسد و حتی در ترجمه ای آزاد از کتاب «محمد (ص) پیامبری که از نو باید شناخت» که نوشته فردی مسیحی است آنچه بیشتر مورد تاکید قرار گرفته مهربانی و عطوفت پیامبر (ص) است، ایشان در اخلاق فردی نسبت به خانواده و اطرافیان و حتی نسبت به دشمنان مهربان بودند.

در جنگ احد علی رغم زخم هایی که برداشتند، فرمودند: «اللهم اغفر لقومی و هم لایعلمون» یعنی خداوندا قوم من را ببخش و بیامرز که آنها جاهل اند! این طلب بخشش و رحمت است حتی برای دشمنان.

البته در مواردی ایشان قاطعیت دارند که ضرورت دارد مثل غده ای زائد در بدن که باید جراحی و استخراج شود، حضرت (ص) قاطع بودند به عنوان مثال در مقابل ابوجهل و عمویشان ابولهب.

اما پیامبر (ص) بعد از فتح مکه و ورود به این شهر با مردم عطوفت و مهربانی دارند. ایشان حتی قبل از رسالت هم مایه خیرات و برکات برای مردم بودند.

چه در دنیا و چه آخرت بنابر نص قرآن پیامبر (ص) شفیع امت اند و حتی گناهکاران می توانند با استفاده از صفت رحمت للعالمینی پیامبر (ص) ایشان را شفیع قرار داده و از خداوند طلب عفو و بخشش کنند.

 

با توجه به آنکه اهل بیت (ع) از ذریه رسول خدا (ص) هستند، آیا می توان این مسئله را نیز از وجوه رحمت للعالمین بودن پیامبر (ص) دانست؟

بله، یکی دیگر از وجوه رحمت للعالمین بودن پیامبر (ص) ائمه معصومین (ع) هستند که چه در حیات آن حضرت (ص) چه بعد از رحلتشان مایه رحمت برای بشریت هستند؛ امیرمومنان (ع) اگرچه به ظاهر خانه نشین بودند اما کلنگ در دست گرفته و چاه حفر می کنند که هنوز بعد از 1400 سال آب مدینه از این چاه ها تامین می شود.

علاوه بر این در دوران کوتاه خلافت امیرمومنان (ع) تحولاتی شگرفی در حوزه حقوق بشر، حقوق انسان ها و ... رخ داده است، سایر ائمه (ع) نیز اینگونه اند. بنابراین از هر بعدی و در هر عالمی وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) رحمتی است بی پایان و خود آن حضرت (ص) می فرمایند: «من رحمت هدیه شده به بشریت هستم»

 

آیا دامنه این هدیه بودن برای بشریت در تاریخ گسترانیده شده و قابلیت بهره مندی همگان را دارد یا خیر به زمان و مردمانی خاص اختصاص داشته است؟

از لحاظ شرع، نقل و قرآن این مسئله واضح است چراکه آنچه خداوند بیان می دارد برای همه زمان ها و مکان ها است. وقتی خداوند می فرماید: «ان الله یختص برحمته من یشاء» منظور از من یشاء اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند که مورد عنایت خداوند هستند و این از این رحمت است که باب شفاعت باز می شود.

از نظر شواهد تاریخی نیز چه کشورهای قدرتمند چه آنها که درجات دوم و سوم قدرت قرار داشتند، همه و بخصوص اعراب در جاهلیتی عجیب به سر می بردند و بسیار در حق هم جفا می کردند به عنوان مثال در جنگ های ایران و روم تلفات سنگین را هر دو طرف متحمل شدند. انسانیت شانی نداشت و جان و حقوق انسان ها ارزشی نداشت چه در چین، چه در حجاز چه در دیگر نقاط برای زن شانی قائل نبودند حتی در حجاز دختران را زنده به گور می کردند و در چین نوزدان دختر را بیرون از منزل می گذاشتند تا یخ بزنند.

در ایران علی رغم تاریخ کهن تعلیم و تربیت و علم اندوزی به طبقه اشراف اختصاص داشت اما اسلام تعلیم و تربیت را همگانی کرد.

اسلام پاکیزگی و طهارت را به مردم آموزش داد، به عنوان مثال نویسنده ای آلمانی در کتاب «خورشید الله بر فراز مغرب زمین» بیان می کند قبل از اینکه اسلام به اروپا بیایید، اروپایی ها در نهایت جهل و کثیفی می زیستند و سالی یک بار حمام می رفتند اما با ظهور اسلام این جهالت ها و کثیفی ها رخت بربست.

نویسنده در این کتاب پیامبر اسلام (ص) را نخستین فرد اثرگذار در تاریخ بشریت معرفی کرده است و عیسی مسیح (ع) را سومین فرد! و این یعنی بعد تاثیرگذاری پیامبر اکرم (ص) از نظر رحمت بودن ایشان البته ایشان از نظر علم هم در بالاترین درجه بودند و کتابی را برای بشریت به ارمغان آوردند که برنامه سعادت و کمال بشر است.

 

اینکه وهابیت می گوید باب ثاتیرگذاری پیامبر اکرم (ص) پس از رحلت بسته شده صحیح است یا خیر؟

وهابیت نمی تواند رحت بودن پیامبر (ص) را انکار کند و این عین قرآن و سنت است و آنها نیز می دانند هر کس از هر کجای عالم به پیامبر اکرم (ص) سلام گوید، سلامش به آن حضرت (ص) می رسد و هر کس درود فرستد به ایشان می رسد، اشتباه آنها این است که توسل به آن حضرت (ص) را شریک تراشی برای خدا می دانند در حالی که این مسئله صادق نیست.

آمدن ما نزد پیامبر (ص) زیارت است و پیامبر (ص) سلام ما را پاسخ می دهد، مشکل اینجا است که آنها فکر خود را صحیح می دانند و هر چه را خود باور دارند صحیح می دانند.

 

سخن آخر...

وحی بر پیامبر (ص) با امر بر خواندن آغاز می شود و آیات نخستین اهمیت تعلیم و تربیت را بازگو می کند، اسلام ظرفیت تمدن سازی دارد و این کار را کرده است چه در بعد فردی و چه اجتماعی. اسلام به عنوان رهاورد پیامبر (ص) رحمتی بی مثال برای بشریت است و طبق آمارهای جهانی بیش از نیمی از نسخه های خطی کتابخانه های دنیا، توسط ایرانی ها خلق شده است و این نیز ریشه در رحمت بودن پیامبر (ص) و تعالیم ایشان و اهل بیت (ع) دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.