وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه همچنین شرکتهای هواپیمایی خصوصی برای فعالیت باید حداقل سرمایه را داشته باشند، افزود: نمیتوانیم به شرکتی که پنج فروند هواپیمای اجارهای دارد و حتی یک فروند هواپیمای ملکی در ناوگان خود ندارد، مجوز فعالیت دهیم.
آخوندی با اشاره به اینکه اولین تحریمها بعد از انقلاب اسلامی عمدتا بر صنعت حمل و نقل هوایی اعمال شد، ادامه داد: ضمن اینکه در دهه هشتاد هم تمرکز تحریمها بر این صنعت بود.
وی اظهار کرد: صنعت حمل و نقل هوایی در درون خود گسستهای جدی دارد. زمانی سازمان هواپیمایی کشوری یک سیستم ۱۰۰ درصد دولتی داشت. این سازمان به همراه شرکتفرودگاهها و هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در مقطعی در قالب یک ساختار فعالیت میکردند که در مرحله اول شرکت فرودگاههای کشور و سازمان هواپیمایی کشوری از یکدیگر منتزع شدند و در مرحله بعد شرکت هما از شرکت فرودگاهها جدا شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نحوه ورود شرکتهای خصوصی در صنعت حمل و نقل هوایی جای بحث دارد، ادامه داد: باید ارزیابی کرد که مفهوم اقتصادی بودن صنعت هوانوردی در کجاست و شرکتهای خصوصی در چه شرایطی وارد این صنعت شدهاند.
آخوندی به متنوع سازی قیمت بلیت هواپیما اشاره کرد و افزود: از خرداد ماه امسال که نرخ بلیت هواپیما متنوعسازی شد، علاوه بر اینکه فعالیت شرکتهای هواپیمایی بهبود یافت، قیمتها به نوعی در برخی موارد کاهش هم داشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر از ورود بخش خصوصی به صنعت حمل و نقل هوایی صحبت میشود، حمایتها، حقوق مسافر، نرخ بلیت هواپیما و همچنین عوارض فرودگاهی تعریف شده باشد و بخش خصوصی قاعده بازی اقتصادی در صنعت حمل و نقل هوانوردی را قبول کند. ضمن اینکه دولت هم بپذیرد که یک شرکت خصوصی به عنوان یک بنگاه اقتصادی، باید سودده باشد؛ در مقابل، بخش خصوصی نیز بپذیرد که سود و منافع خود را نباید از محل یارانه دولت تأمین کند؛ بلکه سود آنها از محل افزایش بهرهوری و کارآمدی ایرلاینها تأمین شود.
آخوندی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا صنعت هوانوردی کشور در تراز با صنعت هوانوردی بینالمللی باشد، ادامه داد: شرکت فرودگاههای کشور نیز میبایست بهترین خدمات را به ایرلاینها ارائه دهد؛ ضمن اینکه در قبل ارائه این خدمت، هزینه خود را دریافت کند و به مردم اعلام کنیم اگر به دنبال دریافت خدمات در سطح بینالمللی هستند، هزینهها را بپردازند.
نظر شما