دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به لزوم حل سریع مشکل خشکی دریاچه ارومیه گفت: در همین راستا حرکات و اقدامات خوبی انجام گرفته است که تشکیل کارگروه 600 نفره در دانشگاه صنعتی شریف و جمع آوری مطالعات اساتید سراسر کشور از نمونه اقدامات انجام شده است.

تشکیل کارگروه 600 نفره در دانشگاه شریف برای احیای دریاچه ارومیه

به گزارش  (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، عیسی کلانتری در جلسه مشترک کارگروه اشتغال و معیشت جایگزین در دانشگاه تبریز، به نقش دانشگاه ها در احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: متاسفانه پیکره علمی از پیکره اجرایی جداست و این دانشگاه ها هستند که با استفاده از توان علمی در راستای اجرایی کردن طرح ها می توانند کمک شایانی در احیای این دریاچه بکنند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد در استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در حل مشکلات مملکت کوتاهی شده است، اظهار کرد: رفع مشکلات کشور و انجام پروژه‌های بزرگ در موارد استثنایی زمان جنگ تحمیلی توسط دانشگاه‌ها صورت گرفت، اما متأسفانه این تجربیات بعد از جنگ آن طور که شایسته است، ادامه پیدا نکرد.

کلانتری، با بیان اینکه اولین قربانی دریاچه ارومیه شهر تبریز خواهد بود، گفت: دانشگاه‌های منطقه می توانند، به عنوان بازوی کمکی و علمی با همکاری دانشگاه شریف در راستای احیاء دریاچه ارومیه تلاش کنند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند آینده پژوهی استان را در تمام ابعاد عهده‌دار شود، خاطرنشان کرد: هر دانشگاه مادر می‌تواند با احداث یک مرکز آینده پژوهی در تمامی رده‌ها ورود کرده و با ارائه راهکارهای علمی و کاربردی در راستای رفع مشکلات با ارائه راهکارهای علمی و کاربردی تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با درنظر گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن می‌تواند راهکار مناسبی برای تامین آب برای دریاچه در کوتاه مدت باشد، تصریح کرد: در کنار راهکارهای ستاد برای احیای دریاچه ارومیه با ایجاد پایداری در حوضه آبریز به خصوص در بخش کشاورزی، با توجه به نقش حدود 30 درصدی بخش کشاورزی در اشتغال حوضه، "برنامه افزایش اشتغال و معیشت جایگزین" مورد توجه قرار گرفته است.

ا

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.