عضو سابق تیم بازرسان آژانس انرژی اتمی با اشاره به اقدام این نهاد در عدم پذیرش دعوت ایران برای بازدید از منطقه مریوان، تأکید کرد اگر آژانس ادعایی در مورد این سایت دارد، باید این دعوت را پذیرفته و در صورت نادرست بودن اطلاعات، اصلاحیه صادر کند.

«مریوان» آزمونی برای آژانس است/ در صورت نادرستی ادعاها، آمانو اصلاحیه صادر کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، در 11 دسامبر سال جاری میلادی، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همانطور که پیشتر هم گزارش شده بود، تأیید کرد که دستکم در حال حاضر، تمایلی به پذیرش دعوت ایران برای بازدید از سایت مریوان ندارد.

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی چندی پیش گزارش داد که ایران از آژانس دعوت کرده است که از سایت مریوان دیدار کند.

آقای نجفی در اجلاس شورای حکام آژانس گفت: «ایران آمادگی کامل خود را برای ارائه دسترسی به سایت ادعایی در مریوان در ارتباط با یکی از مهم‌ترین ادعاهای مربوط به ابعاد احتمالی نظامی و انجام آزمایشات انفجاری اعلام کرده است».

با این وجود، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که «سرژ گس» در ایمیلی به این خبرگزاری اعلام کرده است، آژانس در موقعیت‌های مختلف به وضوح به ایران توضیح داده است که پیشنهاد بازدید از مریوان، کمکی به رفع نگرانی‌های مربوط به موضوع آزمایشات انفجاری در مقیاس بالا نمی‌کند. وی توضیح بیشتری درباره دلایل خودداری آژانس از پذیرش پیشنهاد ایران ارائه نکرد.

«رابرت کلی» عضو سابق تیم بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که در عراق به دنبال سلاح کشتار جمعی می‌گشت، در مقاله‌ای در پایگاه «لاب بلاگ» در واکنش به این پاسخ آژانس نوشته است: «به عنوان فردی که در سطح عالیرتبه برای آژانس کار کرده‌ام و به عنوان فردی که به فعالیت این آژانس و پرسنل آن احترام می‌گذارم، این اظهارات و عدم پذیرش دعوت ایران برای بازدید از مریوان را ناامیدکننده و نگران‌کننده می‌دانم.»

به نوشته رویترز، «سرژ گس» مدیر روابط عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته که دغدغه اصلی این نهاد، سایت نظامی پارچین است که «احتمال می‌رود ایران یک دهه پیش در آنجا آزمایش‌های مربوط به چاشنی‌های انفجاری قوی در رابطه با ساخت بمب هسته‌ای انجام داده باشد.»

این در حالی است که آژانس در گزارش ماه نوامبر 2011 خود بنا بر اطلاعاتی که «یک دولت عضو» در اختیارش گذاشته بود، مدعی شد که ایران آزمایش‌های گسترده انفجاری را در منطقه مریوان انجام داده که می‌تواند به توسعه بمب هسته‌ای مربوط باشد. ایران به آژانس اعلام کرده است که حاضر است «فرصت یک بازرسی مدیریت شده» از سایت مریوان را به بازرسان بدهد.

سخنگوی آژانس 30 آبان ماه به خبرگزاری رویترز گفته بود که موضوع بازدید از منطقه مریوان به آن سادگی که ایران می‌گوید نیست، اما این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل در این باره با ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

کلی در این رابطه نوشته است که گزارش آژانس و پیوست‌های آن هرگز در وب‌سایت آژانس به چاپ نرسیده و در واقع جستجوی کلمه «مریوان» در وب‌سایت آژانس هیچ نتیجه‌ای ندارد. با اینحال هیچ‌کس در خصوص صحت این نسخه فاش‌شده که شامل پاراگراف‌هایی درباره مریوان می‌شد، سوالی مطرح نکرد. بعد از آن، اندیشکده‌ها، سازمانهای غیردولتی و گزارشات رسانه‌ای همگی گزارشات ادعای آزمایشات گسترده انفجاری را مطرح کردند، اما اشاره‌ای به انجام این آزمایشات در مریوان نکردند.

در صورت نادرستی ادعاها، آژانس اصلاحیه صادر کند

کلی با بیان اینکه اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از پارچین دستکم تعجب‌آور است، بازدید از سایت مریوان را «حائز اهمیت» خوانده چراکه به نوشته وی، این بازدید در واقع آزمونی برای تعیین صحت گزارش سال 2011 آژانس است. اگر آژانس مدعی است که اطلاعات مفصلی از این آزمایش انفجاری و مکان آن را دارد، بنابراین همکاری با ایران برای تأیید این اطلاعات ضروری است و اگر اطلاعات اشتباه، بی‌ربط یا فراتر از تخصص و مهارت آژانس باشد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید یا «پیوست تسلیحاتی بودن» گزارش 2011 را حذف کند یا اینکه بعد از بررسی کامل از باقی محتویات گزارش، یک گزارش تجدیدنظر صادر کند.

 وی ادامه داد، همانطور که در بالا اشاره شد که آزمایشات گسترده انفجاری، مفصل‌ترین ادعا در گزارش تسلیحاتی آژانس است. این ادعا باید مورد بررسی قرار گیرد و رفع شود و عدم تمایل آژانس برای انجام چنین کاری واقعاً نگران‌کننده است.

این گزارش در پایان اینگونه نتیجه‌گیری کرده است که مسئله «مریوان حائز اهمیت است، زیرا اگر این گزارش واقعاً بر اساس اطلاعات غلط تهیه شده باشد، بیش از پیش شانس بسیار اندک برای بازدید از پارچین را تضعیف می‌کند، که البته به نظر من درخواست بازدید از پارچین یک درخواست غیرواقع‌بینانه است که مذاکرات بیشتر و مهم با ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران را از مسیر اصلی منحرف می‌کند.»

«هانس بلیکس» مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اخیرا در مصاحبه‌ای به انتقاد از رویکرد «یوکیا آمانو» مدیر کل این نهاد در مسئله پرونده هسته‌ای ایران پرداخته و تصریح کرده است که آژانس نباید به اطلاعات تایید نشده استناد کرده و بر این اساس به ایران فشار آورد

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.