در دیدار اخیر وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با وزرای نفت و نیروی ایران، دو طرف توافق کردند که در ژانویه ۲۰۱۵ برای بازنگری و اصلاح قرارداد تهاتر گاز با برق جلسات مشترکی داشته باشند.

توافق ایران و ارمنستان برای بازنگری در قرارداد تهاتر گاز با برق

به گزارش  تسنیم، ایران و ارمنستان رسماً از بیست و سوم اردیبهشت ماه 1388 تهاتر گاز با برق را آغاز کردند و طبق قرارداد فی مابین، صادرات گاز ایران به کشور ارمنستان همراه با تهاتر با برق و یا بدون تهاتر با برق تا سال 1408 شمسی ادامه خواهد داشت.

براساس این قرارداد، صادرات گاز ایران به ارمسنتان از 1.1 میلیارد متر مکعب در سال اول آغاز شده و پس از 4 سال به 2.3 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت و ارمنستان نیز سالانه 3.3 میلیون کیلووات برق به ایران تحویل می‌دهد، اما در سال ٢٠١٢ میلادی، تنها ٤٨١ میلیون و ١٣ هزار و ١٤٢ متر مکعب گاز ایران با برق ارمنستان تهاتر شد که این میزان بیشترین حجم تهاتر را طی سالهای گذشته به خود اختصاص داده است.

در حالی متوسط صادرات روزانه گاز به ارمنستان در سال گذشته میلادی، 1.3 میلیون مترمکعب در روز بود و در سال جاری نیز رشد محسوسی در میزان صادرات روزانه گاز به ارمنستان نداشته ایم که طبق قرارداد دو کشور، این حجم صادرات گاز باید هم اکنون به 6.3 میلیون مترمکعب در روز می رسید.

از نظر سخت افزاری، ایران با توسعه تجهیزات دیسپچینگ و انتقال گاز در شمال غربی کشور، بسترهای لازم را برای افزایش صادرات گاز به ارمنستان تا 10 میلیون مترمکعب در روز فراهم کرده و دلیل اینکه در عمل صادرات گاز به مرز 2 میلیون مترمکعب در روز نمی رسد را باید در مناسبات سیاسی منطقه، از بازاریابی های شرکت های روسی تا توافق ایران و ارمنستان بر سر میزان تهاتر برق و گاز با توجه به ظرفیت سخت افزاری و تجهیزات کشور ارمنستان دنبال کرد.

هفته گذشته یرواند زاخاریان - وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان - در تهران با وزرای نفت و نیروی ایران دیدار کرد و پس از جلسه با دو وزیر مقرر شد تا دو طرف در ژانویه 2015 برای بازنگری و اصلاح قرارداد تهاتر گاز با برق جلسات مشترکی داشته باشند.

این مسئله که با پیشنهاد شرکت ملی صادرات گاز ایران عنوان شده بود، ممکن است پس از بررسی های دوطرف به اصلاح قرارداد فعلی دو کشور یا امضای قرارداد جدید بینجامد.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.