رئیس‌جمهوری کوبا با درخواست از آمریکا برای احترام گذاشتن به سیستم کمونیست کشورش، هشدار داد تبعیدی‌های آمریکایی – کوبایی احتمالا تجدید روابط حسنه را با مشکل مواجه می‌کنند.

کاسترو: آمریکا باید به سیستم کمونیستی کوبا احترام بگذارد

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته با اعلام آغاز عصر جدیدی در سیاست واشنگتن در قبال کوبا اعلام کرد که تبادل زندانیان میان دو کشور پس از 18 ماه مذاکرات محرمانه صورت گرفت. کوبایی‌ها پایان رفتار خصمانه آمریکا را پیروزی برای خود قلمداد می‌کنند.

رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا اعلام کرد، وی آماده مذاکرات در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل است اما این مذاکرات باید شامل آمریکا نیز شود و وی تاکید دارد که کوبا اصول سوسیالیستی خود را رها نخواهد کرد.

کاسترو در مجلس ملی کوبا گفت: از آنجایی که ما هرگز از آمریکا نخواسته‌ایم تا سیستم سیاسی خود را تغییر دهد، از آنها می‌خواهیم تا به سیستم کمونیستی کوبا احترام بگذارد.

با این حال کاسترو تاکید کرد، کوبا با راه دشوار و طولانی تا زمان برداشته شدن تحریم‌های آمریکا در پیش دارد که بخشی از آن به این علت است که تبعیدی‌های کوبایی - آمریکایی تلاش خواهند کرد تا در این روند خرابکاری کنند.

رائول کاسترو اعلام کرده است که برقراری روابط دیپلماتیک با آمریکا نظام سیاسی کشورش را تغییر نخواهد داد. وی که روز شنبه در هاوانا سخنرانی می‌کرد، همچنین هشدار داد که تا زمان لغو تحریم تجاری - اقتصادی ایالات متحده علیه کوبا، این کشور با "چالش طولانی و دشواری" مواجه خواهد بود. رائول کاسترو گفت که تصمیم آمریکا مهم‌ترین تغییر در سیاست واشنگتن در قبال کوبا طی ۵۰ سال گذشته بوده است.

آمریکا از دهه ۱۹۶۰ میلادی برای انزوای کوبا تلاش کرد، اما دولت اوباما که این خط مشی را ناموفق می‌دانست سرانجام در آن تجدیدنظر و اعلام کرد که وقت آن رسیده که روش جدیدی در پیش گرفته شود. رائول کاسترو روز شنبه در هاوانا گفت، اظهارات اوباما مانع بر سر برقراری روابط دوجانبه را برداشته است.

وی گفت، کوبا آماده است که با ایالات متحده در مورد موضوعات مختلف گفتگو کند. رهبر کوبا در عین حال تاکید کرد که اصول سوسیالیستی را کنار نخواهد گذاشت، همان طور که کوبا هم از آمریکا نخواسته است نظام سیاسی خود را تغییر دهد.

با آغاز روند از سرگیری روابط دوجانبه، کوبا "آلن گراس" شهروند آمریکایی را که از سال ۲۰۰۹ در کوبا زندانی بود آزاد کرد. وی به جاسوسی برای سازمان سیا در پوشش مقاطعه‌کاری برای آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی (یو.اس اِید) متهم و در دادگاهی در کوبا محاکمه شده بود. آمریکا نیز متقابلا سه کوبایی را که به اتهام جاسوسی در ایالت فلوریدا زندانی بودند، آزاد کرد.

برقراری روابط دیپلماتیک با کوبا با واکنش بعضی از محافظه‌کاران در کنگره مواجه شده است که می‌گویند نخواهند گذاشت برای تاسیس سفارت آمریکا در کوبا یا در جهت بهبود روابط دو کشور، بودجه‌ای برای دولت فدرال اختصاص داده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.