پیشنهاد سردبیر

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: جریان آزاد اندیشی و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی به عنوان دو اولویت مهم در وزارت علوم شناخته شده است.

جریان آزاداندیشی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دو اولویت‌ وزارت علوم

سید ضیاء هاشمی در نشست خبری در محل دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار داشت: یکی از اولویت های اساسی دانشگاه ها، فعالیت پژوهشی است و ارتقاء جامعه و دانشگاه در گرو فعالیت های پژوهشی است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تأکید بر این که فرهنگ پژوهش باید در بین دانشجویان سراسر کشور حاکم شود، تصریح کرد: باید بتوانیم انگیزه لازم را برای فعالیت های پژوهشی در دانشگاه ها ایجاد کنیم.

وی با بیان این که با وجود اهمیت پژوهش در دانشگاه ها، دستاوردهای مناسبی بر اساس تلاش های انجام شده در حوزه پژوهش شکل نگرفته است، افزود: بستر مناسب برای رفع دغدغده های فرهنگی در کشور باید ایجاد و شرایط مناسب برای طرح سئوال و دیدگاه های مختلف فراهم شود.

هاشمی افزود: در حوزه پژوهش نباید سلیقه ای عمل کرد و جریان آزاد اندیشی و برگزاری برنامه های کرسی های آزاد اندیشی به عنوان دو اولویت مهم در وزارت علوم شناخته شده است.

وی گفت: وزارت علوم از درخواست های دانشجویان مبنی بر ایجاد تشکل های جدید دانشجویی حمایت می کند به شرط اینکه این موضوعات از مسیرهای قانونی پیگیری شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: وزارت علوم اجازه احیای دوباره تشکل های منحل شده را نمی دهد و اگر اعضای این مجموعه ها به دنبال این هستند باید در قالب مجموعه ای جدید درخواست های خود را به دانشگاه ها ارائه دهند بر این اساس احیای تشکل های منحل شده در وزارت علوم صحت ندارد.

وی با بیان این که هیچ سخنرانی در ۱۶ آذر لغو نشده بود خاطر نشان ساخت: این موضوع متأسفانه در رسانه های فعال منتقد دولت مطرح شد در حالی که دلیل اصلی برگزار نشدن برخی سخنرانی ها در دانشگاه عدم دریافت مجوز قانونی لازم توسط تشکل ها بود.

هاشمی رویکرد اصلی وزارت علوم را استقبال از دیدگاه های مختلف دانست و افزود: در یک دانشگاه تشکل دانشجویی مجوزی برای برگزاری سخنرانی یکی از نمایندگان مجلس برای آبان گرفته بود که با لغو سخنرانی در آبان، درخواست برگزاری مراسم در آذر را داشتند که به آن ها گفتیم باید مجوز جدید دریافت کنند و خودشان پیگیری نکردند.

وی سهم بسیج دانشجویی در برگزاری مراسم های روز ۱۶ آذر، ۳۶ درصد و سهم انجمن اسلامی را ۲۰ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: اوایل آذرماه به دانشگاه ها ابلاغ کردیم که از برگزاری مراسم های متنوع استقبال کنند و در این زمینه عدالت در حوزه توزیع امکانات را مدنظر داشته باشند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تأکید بر این که با حضور افراد اغتشاش گر و خودسر در دانشگاه مخالفیم، تصریح کرد: این افراد قانون شکن هستند و اجازه قانون شکنی را به هیچ کسی نمی دهیم و هر فرد یا گروهی که بخواهد قانون شکنی کند مطابق قانون با وی رفتار می کنیم.

وی با بیان این که دانشگاه باید از آرامشی قانونمند برخوردار باشد تأکید کرد: دانشجویان و اساتید حق دارند مطالبات و نظرات خود را در فضایی منطقی و قانونمند ارائه بدهند.

هاشمی گفت: آیین نامه جدید کرسی های آزاد اندیشی به دانشگاه های کشور ابلاغ شده و تشکل ها می توانند بر اساس این آیین نامه پیشنهاد موضوع در مسائل مختلف فرهنگی، علمی، سیاسی و عقیدتی ارائه دهند و در محیطی کاملا علمی این مسائل را مطرح کنند.

وی ادامه داد: برای هرچه منظم تر برگزار شدن این کرسی ها، هیئت نظارت و فرآیند روشن و شفافی فراروی دانشجویان به منظور برگزاری این کرسی ها وجود دارد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان این که پژوهشگری نباید به یک سنت تکراری تبدیل شود، اظهار داشت: پژوهشگر باید دغدغه مند و اهل سوال و کاوش باشد.

وی در خصوص منشور حقوقی دانشجویی گفت: این منشور با هدف هم‌زبانی بیشتر میان مدیران و مجریان قانون و دانشجوها ایجا شد.

هاشمی گفت: این منشور به دنبال تصویب قانون جدیدی نیست و انتشار آن برای دفاع از حقوق دانشجویان است و مدیران دانشگاه های کشور موظفند قانون را به درستی اجرای کنند و با قانون شکنان به برخورد قاطعانه ای داشته باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.