قدس آنلاین: آخرین و مهم‌ترین رسالت یک نبی پس از اعلام علنی و همگانی دعوتش به سوی اطاعت از یگانه خالق هستی‌بخش، توصیه‌ها و سفارشات بااهمیتی است که در راستای تحقق نهایی اهداف رسالت خویش به اعضای قوم و امت خویش بیان می‌دارد.

با رحلت پیامبر(ص) معیار تازه‌ای برای سنجش و ارزیابی ایمان گشوده شد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، پیامبر بزگوار اسلام نیز پس از آنکه از سوی پیک حق، خبر رحلت خویش را در آینده‌ای نزدیک دریافت نمود، آخرین مرحله از رسالت نبوی خود را بارها و بارها نزد امت مسلمین عملی ساخت و توصیه‌ها و موکدات خود را به شکلی صریح و واضح برای ایشان بیان نمود.
در همین راستا، شیخ مفید در ارشاد، یکی از مهم‌ترین کتب خود می‌نویسد: "وقتی پیامبر ( ص) از نزدیکی مرگش، که قبلا آن را برای امت خود بیان کرده بود مطمئن شد، پیوسته در میان مسلمانان به سخنرانی می‌ایستاد و آنها را از فتنه و اختلاف پس از رفتنش برحذر می‌داشت و همواره به آنها تأکید می‌کرد که به سنت های وی تمسک کنند و بر آنها با یکدیگر وحدت داشته باشند. مسلمانان را تشویق می‌کرد که به عترتش اقتدا کنند و آنها را اطاعت و یاری و پاسبانی نمایند و در امور دینی بدیشان چنگ آویزند و از اختلاف و ارتداد پرهیزشان می‌داد. "
اینک مقارن با سالروز رحلت نبی مکرم اسلام، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص)، به سراغ حجت الاسلام مهدوی، یکی از کارشناسان مذهبی اصفهان رفتیم تا با موضوعی مبنی بر " فلسفه و هدف اطاعت و پیروی محض از سیره نبوی چه در زمان حیات و چه پس از وفات وی" با او به گفتگو بنشینیم.
این کارشناس مذهبی در ابتدا درباره رسالت پیامبران مبنی بر ارائه آنچه در جریان وحی از درگاه حق تعالی دریافت نموده‌اند ، به خبرنگار ما گفت: فلسفه و دلیل انتخاب و ظهور یک نبی و پیامبر این است که به عنوان نماینده‌ای رسمی از جانب خداوند سبحان جهت انتقال دستورات و اوامر او اقدام نماید و هرآنچه را دریافت داشته بدون هیچ تغییر و کم و کاستی در اختیار مردم قرار دهد
حجت الاسلام مهدوی ادامه داد: این رسالت در زمان عدم حضور آن پیامبر در میان امت او نیز معنا می‌یابد. آنچه مسلم است خداوند متعال برنامه‌ریزی بسیار دقیق و هدفمندی را در جریان ظهور پیامبران خود طراحی نموده و در این جریان، هر واقعه‌ای همچون قطعات یک پازل در نقش خود عمل می‌نماید،پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) زمانی که از طریق پیک حق از رحلت خود در آینده‌ای نزدیک مطلع شدند، یاران و اصحاب خود را در جریان گذاشته و آرام آرام امت اسلامی را برای مواجه با رحلت همیشگی پیامبرشان آماده نمودند
وی در ادامه نسبت به تاکید پیامبر(ص) مبنی بر اطاعت مسلمین پس از رحلت ایشان از ارکان اصلی دین مبین اسلام اشاره نمود و عنوان کرد: در این میان مسئله اتمام حجت پیامبر با قوم و امت خویش درباره عمل به دستورات قرآن کریم و سیره ندبوی از اهمیت بسیاری برخوردار است. پیامبر(ص) به مدت ۲۳ سال فعالیت، دعوت خود را در سرتاسر جهان اعلام نموده و پیام خود را به سمع و نظر تمامی پادشاهان و روسای قوم و قبیله‌ها می‌رسانند
او افزود: چنین برنامه عظیم و بزرگی نیازمند این است که پیامبر(ص) پس از اطلاع از اینکه بزودی قوم خود را برای همیشه ترک می‌نماید، وصایای خویش را به صورت علنی و آشکار برای مردم بیان کرده و آنان را نسبت به عمل به اوامرو دستورات الهی، پیروی از جانشینی که ایشان خود تعیین نموده، پرهیز از تفرقه و چنددستگی و تمسک به قرآن کریم و اهل بیت راستین خود سفارش نماید.
وی اضافه کرد: بنابراین آنچه مسلم است این است که بخشی از وظایف مسلمین پس از رحلت پیامبر(ص) در اطاعت و پیروی محض از سیره نبوی، قرآن کریم و البته جانشینی که پیامبر(ص) برای آنها تعیین فرموده معنا می‌شودواین مسئله به این معناست که با رحلت پیامبر(ص) فصل جدیدی در تاریخ اسلام و البته در روزگار مسلمین آغاز می‌شود و معیار تازه‌ای برای سنجش و ارزیابی ایمان و اطاعت و پیروی آنها از دستورات دین گشوده می‌شود.
این کارشناس مذهبی همچنین با اشاره به بروز مشکلات فراوانی که پس از وفات پیامبر(ص) در میان امت مسلمان رخ داد گفت: مرور تاریخ اسلام در دوران پس از وفات پیامبر(ص) و بررسی جامعه‌شناختی این دوران نشان می‌دهد که رحلت پیامبر همچون از میان رفتن شیرازه یک کتاب بود که باعث شد اقدام مسلمین همچون صفحات آن کتاب هر یک به سویی پراکنده شده و در اثر عدم اطاعت صحیح از پیامبرشان به بلای گم کردن راه مستقیم و دور شدن از راه حقیقت گرفتار شوند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که چنین مصیبت بزرگی در هر عصر و زمانی قادر است قوم مسلمین را از پای درآورده و دشمن را بر آنان غالب گرداند، در این عصر و زمانه هم مانند تمامی دوران‌های حیات بشر، خداوند حجت و نشانه‌ای از خود بر روی زمین قرار داده تا چراغ هدایت و میزان تعیین صحیح از ناصحیح باشد
مهدوی افزود: درست است که ما فاصله‌ای ۱۴۰۰ ساله با زمان حیات جسمانی پیامبر بزرگوار خود داریم اما اینگونه نیست که مسئولیت از ما برداشته شده و به حال خود رها شده باشیم.

وی تاکید کرد: امروز نماینده خداوند بر زمین، حضرت مهدی(عج) در میان ما حاضر است و به عنوان تنها میراث‌دار دین راستین جد بزرگوارش برای هدایت ما در نظر گرفته شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.