قدس آنلاین: رييس پليس فتا استان اصفهان با بيان اينكه ۴۹ درصد از جرايم سايبر به صورت هتك حيثيت و نشر اكاذيب است، گفت: در حالي‌كه جرايم سايبري در حوزه اجتماعي، ۳ درصد از مجموع اين جرايم را به خود اختصاص داده است، در حوزه جرايم اقتصادي نزديك به ۳۰۰ درصد افزايش وقوع را در فضای سایبری داشته‌ايم.

رشد ۳۰۰ درصدي جرايم اقتصادي در فضای سایبری

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، سرهنگ مرتضوي در جمع اصحاب رسانه با بيان اينكه در سال‌هاي اخير، با توسعه زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، جامعه‌ي ما دگرگون شده است، گفت: در اين مدت، حوزه‌هاي اينترنت موبايلي و اندرويد پيشرفت خاصي داشته و ۷۰ درصد از حوزه موبايلي بر روي اندرويد متمركز شده است.
وي افزود: در حال حاضر، حدود يك‌صد و ۵۰ ميليون سيم‌كارت در جامعه ما عرضه شده است و در كنار آن، اينترنت موبايلي گسترش يافت.
رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات استان اصفهان تصريح كرد:‌ از سال گذشته تاكنون نزديك به ۳۰ شبكه مجازي موبايلي عرضه شده كه تقريبا همه آنها در كشور ما غيربومي هستند؛ اگرچه نمي‌توان محاسن اين شبكه‌ها را در زمينه‌هاي توسعه ارتباطات، خدمات‌رساني و تبليغاتي ناديده گرفت اما پليس فتا، بيشتر به آسيب‌پذيري‌هاي اين شبكه‌ها توجه مي‌كند.
سرهنگ مرتضوي خاطرنشان كرد:‌ جامعه ما در حال حركت به سمت يك جامعه شبكه‌اي است و در آينده‌اي نزديك، بيشتر افراد مجبورند در اين جامعه شبكه‌اي زندگي كنند اما متاسفانه با وجود اين، يك خلأ آموزشي در حوزه سايبري احساس مي‌شود چراكه آموزش‌هاي ما در اين زمينه دچار ضعف است.
وي تصريح كرد:‌ نسبت كشف به وقوع جرم در فضاي سايبر از سوي پليس فتا اصفهان، عددي معادل ۱۱۸ درصد است چراكه حوزه وقوع جرم در اين فضاها، حد و مرزي ندارد و به صورت فرا استاني است.
رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات استان اصفهان اظهار كرد:‌ در حالي‌كه جرايم سايبري در حوزه اجتماعي، ۳ درصد از مجموع اين جرايم را به خود اختصاص داده است، در حوزه جرايم اقتصادي نزديك به ۳۰۰ درصد افزايش وقوع را داشته‌ايم.
سرهنگ مرتضوي گفت: در مجموع، انگيزه در جرايم سايبري، ۸۰ درصد مربوط به مسائل اقتصادي، ۱۰ درصد غيراخلاقي، ۵ درصد كنجكاوي و سرگرمي و ۵ درصد مسائل انتقام‌جويانه است؛ همچنين ۶۶ درصد از جرايم اخلاقي در شبكه‌هاي اجتماعي، ۲۶ درصد در وب‌سايت‌ها، ۹ درصد وبلاگ و ۴ درصد در ايميل رخ مي‌دهد.
وي خاطرنشان كرد:‌ ۴۹ درصد از جرايم سايبر به صورت هتك حيثيت و نشر اكاذيب، ۳۳ درصد انتشار اطلاعات و فيلم‌هاي كاربران، ۸ درصد ايجاد مزاحمت و ۲ درصد تحريك به اعمال منافي عفت است.
رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات استان اصفهان خاطرنشان كرد: در حوزه اقتصادي، ۷۱ درصد از جنس كلاهبرداري رايانه‌اي و ۲۹ درصد برداشت‌هاي غيرمجاز از حساب‌هاي بانكي است.
سرهنگ مرتضوي با بيان اينكه شگرد كلاهبرداري پيامكي در سال جاري نسبت به سال‌هاي ۹۱ و ۹۲ كاهش داشته است، تصريح كرد: در اين زمينه، امسال ۲۵ نفر دستگير شده‌اند و اكنون در ندامتگاه‌ها به سر مي‌برند.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.