صندوق اعتباری حمایت ازنویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان درسال 1382 با هدف ارتقای جایگاه اصحاب قلم، فرهنگ، هنر و رسانه، و به منظور بر طرف کردن مصایب و مشکلات معیشتی و صنفی و ارایه تسهیلات رفاهی به آنان به کوشش و پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد.

نویسندگان و مشکلات صندوق اعتباری حمایت از آنان

در ابتدا، راه اندازی این سازمان روزنه امیدی را در دل خالقان آثار ادبی و هنری پدید آورد، چرا که همگان بر این باور بودند  که با رفع مشکلات زندگی اهالی قلم فرصت مناسبی برای ظهور ذهنیت های نو و خلق آثار ناب ادبی و هنری فراهم می‌شود و لاجرم از آن به بعد تمام هم هنرمندان ،فارغ از تمامی گرفتاری ها، پدید آوردن آثار فاخر و ماندگار خواهد بود، اما متأسفانه برخلاف تمام تبلیغات به راه افتاده در آن زمان این سازمان آن چنان که توقع می‌رفت نتوانست در بر طرف کردن مشکلات هنرمندان و نویسندگان مفید باشد. باید به این مسأله توجه داشت که تنها حرکت اصولی و مفید این صندوق بیمه کردن اهالی قلم و هنر بوده است؛ این در حالی است که مبلغ تعیین شده برای اصحاب قلم و فرهنگ بسیار زیاد است و بسیاری از هنرمندان در پرداخت سهم بیمه خود که در قالب طرح بیمه مشاغل آزاد قرار می‌گیرند با مشکل زیادی مواجه هستند. حال در چنین شرایطی به دلیل بدهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان تأمین اجتماعی خطر قطع بیمه و بازنشستگی نویسندگان مدتی است، سر زبانها افتاده است؛ جدای از این بسیاری از اصحاب فرهنگ به دلیل بالا بودن هزینه بیمه تکمیلی نمی توانند از امکانات ویژه خدمات درمانی بهره مند بشوند.آنچنان که یک خانواده چهار نفره به طور مثال جدای از بیمه مشاغل آزاد که حدود یک میلیون تومان است، می‌بایست یک میلیون تومان دیگر برای بیمه تکمیلی خود پرداخت کند! صندوق اعتباری حمایت ازنویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان متأسفانه حتی در ایجاد تسهیلات رفاهی ساده چون پرداخت بن کتاب، فراهم کردن مراکز تفریحی و رفاهی، اعطای وام....چندان موفق نبوده  است، آنچنان که بن کتاب نامنظم و بسیار اندک اهدا می‌شود. وام با شرایط بسیار سخت و با مبالغ اندک پرداخت می‌گردد  و هیچ مرکز رفاهی تفریحی و خدماتی در اختیار اهالی فرهنگ  قرار ندارد. این در حالی است که در بسیاری از کشور ها چون روسیه مراکز رفاهی متعددی چون، هتل، سینما، مراکز ورزشی .... برای اهالی قلم و هنر در نظر گرفته شده است. موارد ذکر شده کمترین امکاناتی است که در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که در ایجاد جریان های سالم فرهنگی اجتماعی ادبی و هنری تاثیر گذار خواهند بود.

صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان و روزنامه‌نگاران در عمل  ازتابستان سال 83 درنخستین مرحله عضوگیرى اقدام به ثبت نام برگزیدگان مناسبت‌هاى ملى در عرصه فرهنگ و هنرورسانه همچون  برگزیدگان کتاب سال، جشنواره‌هاى هنرى و مطبوعات و پژوهش کرد و بر اساس دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى آن دوران، صرفاً برگزیدگان جشنواره‌ها و مناسبت‌هاى فرهنگى طى بیست و پنج سال گذشته به عضویت صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران درآمدند.

براساس قوانین مصوب، خدمات صندوق اعتبارى حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان به سه گروه «توسعه‌اى»، «بیمه‌اى» و «معیشتى و تامین آتیه» تقسیم مى‌شود که از جمله مى‌توان به ایجاد شرایط مساعد براى اعطاى تسهیلات اعتبارى و وام بانکى، مشارکت در تولید آثار فرهنگى و هنرى، کمک به تأمین لوازم و تجهیزات مورد نیاز براى توسعه فعالیت‌هاى فرهنگى و هنرى، کمک به ایجاد زمینه هاى اشتغال، پرداخت مقررى و کمک مستمرى به افراد مشمول، از کارافتادگى و معمرین و سایر حمایت‌هاى بیمه‌اى شامل بیمه تامین اجتماعى، نقص عضو و از کارافتادگى اشاره کرد، اما در عمل غالب قوانین مصوب  تاکنون به درستی اعمال نشده است و حتی حداقل هایی چون وضعیت بیمه اصحاب فرهنگ و هنر نیز در بلاتکلیفی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.