گروه اقتصادی / مهدی توحیدی - بررسی های میدانی نقاط مختلف شهر نشان مي دهد، قيمت ميوه و خشکبار در مناطق مختلف روند افزایشی به خود گرفته است.

 تاخت و تاز گرانی در بازار میوه و خشکبار

بر همین اساس به عنوان مثال، قيمت انگور مرغوب که به طور متوسط در هفته گذشته کيلويي 3500 تومان بود،هم اينک به قيمت هر کيلو بیش از پنج هزار تومان فروخته مي شود. همچنين انار که در هفته گذشته 2500 تومان بوده است، در حال حاضر پنج هزار تومان به فروش مي رسد.

به گفته بیشتر مغازه داران، برخي ميوه ها از جمله انار و نارنگي طي دو هفته اخير 30 تا 100 درصد افزايش قيمت داشته اند.

 

 بهانه‌های مختلف برای گرانفروشی

در همین حال یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: قیمت میوه ها نسبت به هفته های  گذشته  افزایش زیادی داشته و با توجه به افزایش دیگر مایحتاج روزانه، خرید میوه برایم سخت شده است.

ابراهیمی می‌افزاید: گراني ميوه از سال پيش هم بيشتر شده است و در ميادين نيز ميوه سالم و مرغوب با قیمت مناسب پيدا نمي‌شود. از سوي ديگر قيمتها در مغازه ها در سطح شهر متفاوت است و وقتي علت را جويا مي شويم، کيفيت و مرغوبيت را بهانه مي کنند.

جلالی، یکی دیگر از شهروندان با اظهار گلایه از گرانی میوه در بازار می‌گوید: روز به روز میوه گران می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها مجبور می‌شوند که خرید میوه را از سبد خریدشان حذف کنند و این دور از انصاف است.وی تصریح می‌کند: همه ساله در زمانهایی که مردم به سمت خرید میوه رو می‌آورند، عده‌ای سودجو از نیاز مردم سوءاستفاده می‌کنند و در سایه نبود نظارتهای متولیان بازار، اقدام به گرانفروشی می‌کنند و سودهای هنگفتی را به جیب می‌زنند و این یعنی اجحاف به مردم.

از سوی دیگر بررسي وضعيت بازار خشکبار در مناطق مختلف نشان مي دهد که قيمت انواع خشکبار نسبت به روزهاي گذشته افزايش چشمگيري داشته، به گونه اي که به گفته يکي از فروشندگان قيمت پسته تا بیش از 38 هزار تومان هم رسیده است.

 

  مشتری هست، خریدار نیست

یکی از فروشندگان با بیان اینکه مشتری زیاد داریم، اما خریدار کم، می‌گوید: قیمت بیشتر خشکبار افزایش یافته و توان خرید مردم نسبت به قبل کمتر شده است.

محرابی با مقایسه میزان فروش کالاها نسبت به سال قبل اظهار می‌دارد: اگرچه به نظر می رسد، مشتری در فروشگاه‌ها رفت و آمد می‌کند، اما بیشتر آنها با دیدن قیمتها یا توان خرید ندارند و یا به مقدار خیلی کم خرید می کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمتها نسبت به سطح درآمد واقعی مردم زیاد است، تصریح می‌کند: خریدهای مردم بیشتر به سمت خرید کالاهایی که قیمت کمی دارند، رفته است.

 

 کاهش مشتری در بازار

بهمنی، یکی از میوه فروشهای باسابقه شهر می گوید: در حال حاضر گرانی در بازار، شهروندان را در خرید مردد کرده است و این اتفاق در کالاهایی نظیر هندوانه و انار به بهانه کمیاب شدن نیز مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه امسال مشتری نسبت به پارسال کمتر شده است ، می‌افزاید: قیمت میوه ها امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در بعضی از میوه ها هم شاهد افزایش چند برابری  بوده ایم و مردم توانی برای خرید ندارند.با اين همه متصديان ميادين ميوه و تره بار علت افزايش ناگهاني قيمت ميوه را افزايش تقاضا و محدوديتهاي عرضه به دليل کمبود امکانات حمل و نقل ميوه عنوان مي کنند.

آنان مدعي ‌اند، نظارتي بر نحوه قيمت گذاري و عرضه ميوه ها زمانی که تقاضا افزایش می‌یابد، وجود ندارد و قيمت ميوه در بازار به دلخواه تعيين مي شود.

 

  توقع مردم

با این حال انتظار می‌رود متولیان امر بیش از گذشته نظارتهایشان را بر بازار گسترده‌تر و با سودجویان مقابله کنند و به آنها اجازه ندهند تا به مردم بیش از این اجحاف شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مظلوم IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    مصداق بارزشهرهرت...کی به کیه