سرور هادیان: حالا روزها و شبهای بسیاری است که مشتاقانت از کوچه‌ها، خیابان‌ها، کوه‌ها، دشتها و جاده‌ها عبور کرده‌اند و این نماندن‌ها چه حکایت غریبی است.

 تکرار حماسه اربعین در مشهد الرضا (ع)

این گذاشتن‌ها و رفتن‌ها برای دیدارت لحظه لحظه ثانیه شماری می‌کنند. حالا کم کم درمی‌یابیم که برای رسیدن، باید رفتن را تجربه کرد، اگرچه حتی در اولین قدم روح و دلهای بسیاری به زیارتت نایل شده‌اند، اما هنوز چشمهای شرجی‌مان برای دیدن بلندترین گنبد توس جاده‌ها را طی می‌کند.

لحظه دیدار نزدیک است، عاشقانت را دریاب و...

   از کربلا تا مشهد الرضا(ع)

در مسیر مشهد- تربت حیدریه به بقعه متبرکه امامزاده سید محمد علوی(ع) می‌رویم. او که یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است آستانه مقدسش در 60 کیلومتری جاده اصلی مشهد- تربت حیدریه قرار دارد و در جوار روستای اسلام قلعه واقع شده است.

چند طلبه جوان در ابتدای امامزاده با سربندهای «لبیک یا امام رضا(ع) به زائران خوشامد می‌گویند. «شاهین شفیق» طلبه جوان سطح 2، پایه 7 و 23 ساله است. از او می‌پرسم، اینجا چه می‌کنید؟ می‌گوید: خوشامدگویی به زائران علی بن موسی الرضا(ع)، بعد از نماز جماعت هم در مورد احکام صحبت می‌کنیم و به مسایل شرعی پاسخ می‌گوییم.

طلبه جوان دیگری هم برای خوشامدگویی آن طرف‌تر ایستاده است، او هم می‌گوید: ما برای خدمت به زائران امام رضا(ع) اینجا هستیم و برایمان فرقی نمی‌کند، چایی برایشان بریزیم یا پاسخگوی احکام شرعی باشیم، هدف خدمت به آنهاست.

«محمدرضا ولایی» از خلوص نیت مردمان این دیار می‌گوید، از پیرمردی که از زائران کاروان پیاده امام حسین(ع) بوده است و پس از رسیدن به ایران بی‌درنگ با یک کاروان دو نفره عازم مشهد شده تا در مراسم شهادت امام رضا(ع) باشد.

مدیر آستان مقدس امامزاده سیدمحمد علوی(ع) هم از خدماتی که این مدت برای زائران پیاده علی بن موسی الرضا(ع) انجام می‌شود، برایمان توضیح می‌دهد.

حجت الاسلام علی خیاط می‌افزاید: طی این روزها در خدمت بیش از 20 هزار زائر امام رضا(ع) بوده‌ایم و خوشبختانه مردمان دو روستای اسلام قلعه و گلبقرا هم در اسکان زائران پیاده به ما یاری رسانده‌اند.

  زائر کوچک روستای سلطان آباد رخ

«جواد محمدی» زائر کوچک امام رضا(ع) از روستای سلطان آباد رخ تربت حیدریه است که پاهایش مجروح و خسته است. می‌پرسم: پشیمان نشدی که چرا به این سفر آمده‌ای؟ می‌گوید: امسال دومین بار است که مشرف شده‌ام، پس با آگاهی آمده‌ام. می‌پرسم از امام رضا(ع) چه می‌خواهی؟ می‌گوید: سلامتی مادر و پدرم را از او می‌خواهم فقط همین. پدرم کشاورز و مادرم خانه‌دار است و 7 خواهر و برادر دارم، اما فقط از امام رضا(ع) سلامتی پدر و مادرم رامی‌خواهم.

   احترام زائر امام غریب

خادمان افتخاری امامزاده علوی در بخش خواهران هم از حضور پرشور و بی‌سابقه مردم در این روزها می‌گویند.

«بمانه حیدری» می‌گوید: دیشب آن قدر جمعیت زائران زیاد بود که همه ما خادمان تصمیم گرفتیم شماری از آنها را برای استراحت به منزل خودمان ببریم.

زهرا آبیار هم می‌گوید: بیشتر اهالی روستا در خانه‌هایشان را به روی زائران امام رضا(ع) باز کردند و با میوه و غذای نذری از آنها پذیرایی کردند.

حالا کاروان عاشقان امام رضا(ع) از رباط سفید پس از استقرار و استراحت از امامزاده علوی به سمت مشهد در حرکت هستند، اکثر کاروان را مردان تشکیل می‌دهند و حضور دانش آموزان هم در این کاروان چشمگیر است.

  سفر عاشقی برنامه نمی‌خواهد!

زائری تنها از «یزد» به عشق پایبوسی امام رضا(ع) در جاده‌های عاشقی به سمت وصال یار قدم برمی‌دارد.

«سید علیرضا میرحسینی» از بنیانگذاران هیأت کوهنوردی یزد است و پرورش زنبورعسل هم شغل اصلی اوست. از او می‌پرسم: تنها در جاده سخت نیست، مشکلی طی سفر نداشتید؟ اشاره به کوله پشتی‌اش می‌کند و می‌گوید: من در زندگی با طبیعت یاد گرفتم که با همین کوله پشتی‌ام یک هفته بدون هیچ امکاناتی سر کنم. سفر عاشقی که برنامه و امکانات نمی‌خواهد. آقا آن قدر بزرگ و مهربان است که ما فقط شرمنده‌ایم. حالا او از شفاعت آقا می‌گوید: از آنکه کلیه‌های از کار افتاده‌اش را شفا داد و دوباره به زندگی طبیعی بازگشت، او بلند بلند گریه می‌کند و برایمان دست تکان می‌دهد و می‌گوید: التماس دعا و...

  خادمان بی‌ادعا

در بین راه پایگاه‌ها و ایستگاه‌های زیادی را می‌بینم، آستان قدس، اداره اوقاف، ارتش، هلال احمر، میقات الرضا(ع)، ایستگاه‌های خودجوش صلواتی و... اما آنچه مهم است حضور همه خادمانی است که هیچ کدام ادعایی ندارند و هیچ کدامشان برای مطرح کردن سازمان یا ارگان کار نمی‌کنند و همه خود را خادمان حضرت رضا(ع) معرفی می‌کنند و من می‌دانم که هر زمان دلها یکی می‌شود و عنوانها کنار می‌رود، آن زمان است که یکی بودن و صفا و مهربانی حاکم می‌شود و این روزها در جاده‌های منتهی به شهر بهشت همه، یکدل و مهربان قصد کرده‌اند تا شرمنده هیچ زائری نشوند.

پایگاه امام تقی(ع) ایستگاه زائران قرارگاه شمالشرق کشور است که به همت شمار زیادی از ارشدان و سربازان نظامی اداره می‌شود.

کمی بعد خیلی غیرمنتظره رئیس قرارگاه شمالشرق کشور برای خدا قوت نیروهایش با تیم همراهانش می‌رسد.

جهانشاهی در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: طرح استقبال از زائران پیاده امام رضا(ع) حرکت خوبی است و ما همانند سایر ارگانها و سازمانها در مسیرهای ورودی به مشهد بخصوص در مسیرهای اصلی مانند تربت حیدریه با تیپ 177، پادگان امام تقی، مسیر پادگان جدید با تیپ 277، مسیر قوچان- مشهد و سه راهی فردوسی و... حضور مستمر داریم.

حجت الاسلام والمسلمین فرزین مسؤول عقیدتی- سیاسی پشتیبانی قرارگاه شمالشرق کشور هم حضور مردم را بی‌نظیر اعلام و تصریح می‌کند، دنیا از این همه ارادت به اهل بیت و ائمه اطهار(ع) حیران خواهد بود.

وی می‌افزاید: پس از شور و شوق حسینی در کربلا بار دیگر شاهد وحدت و یکپارچگی و شور دیگری در ارادت مردم به امام رضا(ع) هستیم که امیدوارم از این استقبال در برابر امام غریب‌مان ما هم سربلند بیرون بیاییم.

  ایستگاه صلواتی دائمی زائران در طول سال

جانشین مجتمع میقات الرضا(ع) در محور نیشابور- مشهد نیز می‌گوید: در این ایستگاه طی سال تمام خدمات به صورت صلواتی و رایگان به زائران ارایه می‌شود.

هادی ابوی از ظرفیت پذیرایی و اسکان 2 هزار و پانصد نفر در شبانه روز در این میقات الرضا(ع) خبر می‌دهد و می‌افزاید: صبحانه، ناهار، شام گرم، میان وعده، نان داغ و استراحت از خدمات این میقات الرضا(ع) است.

وی تأکید می‌کند: سال گذشته فقط در دهه آخر صفر بیش از 65 هزار زائر و طی سال نیز حدود 80 هزار نفر از این مسیر عبور کرده‌اند که افتخار پذیرایی از آنها و ارایه خدمت به زائران امام رضا(ع) برعهده ما می‌باشد.

ابوی اعلام می‌کند: پیش‌بینی می‌شود امسال در این میقات الرضا(ع) از بیش از 90 هزار زائر پذیرایی شود.

   حضور گسترده نسل جوان

در یکی از ایستگاه‌های صلواتی بین راه شمار زیادی دانشجو از تهران و کرمان حضور دارند.

سعید شیدایی 20 ساله دانشجوی حسابداری از دانشگاه علامه تهران است. و می‌گوید: دیشب با اتوبوس از تهران حرکت کردیم و از قدمگاه قرار است پیاده به پایبوسی آقا برویم.

صادق علی جانی، 19 ساله از تهران هم دانشجوی رشته مدیریت است. او می‌گوید: حس و حال غریبی است و با همه سفرهایی که تاکنون رفته‌ام متفاوت و برایم تجربه جالبی است.

عباس رباطی 19 ساله از دانشگاه تهران هم می‌گوید: آمده‌ام تا التماس دعای همه آنهایی که از ما خواستند سلام‌شان را به آقا برسانیم.

زهرا سلیمانی دانشجوی الهیات از کرمان که مشغول خوردن چایی است، می‌گوید: سلامتی آقا امام زمان(عج) حاجت همه مسلمانان است و من معتقدم این سفرها حال و هوای خاصی دارد و تجربه‌اش برای همه جوان‌ها لازم است.

سیدمسعود لعل سجادی 28 ساله از مشهد جزو هیأت انصار المحسن(ع) از یک هفته پیش در یکی از ایستگاه‌های نزدیک قدمگاه مستقر شده است و مشغول پذیرایی از زائران دانشجو است.

وی می‌گوید: پذیرایی از زائران امام هشتم(ع) لیاقت می‌خواهد، خوشحالم که این فرصت را به من داده است.

مسعود آهنگر هم مشغول شستن پرتقال است و برایمان دست تکان می‌دهد و می‌گوید: خوشحالم که ما در پذیرایی زائران امام رضا(ع) نقشی هر چند کوچک داشته‌ایم.

  پایان یک آغاز

هر چه به مشهد الرضا(ع) نزدیک تر می‌شویم، کاروانهای بیشتری را می‌بینم.همه در کنار هم به سوی جاده عشق قدم می‌گذارند. کاروانهای دوچرخه سوار هم از شهرهای دور و نزدیک دیده می‌شوند. همه به هم خدا قوت می‌گویند و التماس دعا دارند. حالا می‌دانم در حضور همه دوستدارانت، فرسنگها آسان می‌شود آن زمان که به لبیک یا امام رضای آنها لبخند می‌زنی.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.