وقتی وارد حرمش می‌شوی رضایت حق تعالی را باتمام وجود حس می‌کنی. قبله هشتم حضرت امام رضا(ع) را می‌گویم، اراده که می‌کنی به پابوسی اش بشتابی، آغوش باز و مهربانانه اش را با همه وجود احساس می‌کنی...

حضور در محضر دوست

 آری اینجا حریم ملایک الهی است...آستان ملکوتی سلطان سریر ارتضا، حضرت علی بن موسی الرضا المرتضی(ع)...

حمّد بن یعقوب كلینى در كافى و شیخ طوسى در تهذیب و شیخ صدوق در عیون الاخبار و امالى از امام هفتم(ع) روایت مى كنند كه فرمود: كسى كه زیارت كند فرزندم على را، و یك شب نزد او بیتوته كند، مانند كسى است كه خدا را در عرش زیارت كرده است.

چون روز قیامت شود، بر عرش رحمان چهار نفر از اولین و چهار نفر از آخرین هستند.

امّا چهار نفر از اولین؛ نوح و ابراهیم و موسى و عیسى، و امّا چهار نفر از آخرین محمّد و علی و حسن و حسین هستند، و زائران قبور ائمه با ما همنشین هستند، الاّ اینكه درجه اى اعلى براى زائران قبر فرزندم على است.»

بنابراین كسى كه زیارت او مانند زیارت خداست، و آرامگاه او همانند عرش خداست، و زائر او اعلى درجه از زائران ائمه هدى است، مقام و منزلت او برتر از وصف و بیان است.

نكته اى كه باید در زیارت آن حضرت رعایت شود، تأمل در حقیقت این زیارت و در شرایطى است كه باید در زائر محقق شود، كه اوّل آنها طهارت جسم و جان و تناسب زائر با مزور است، و آخر آنها معرفت آن كس است كه پاره اى از وجود پیغمبر خاتم(ص) است و شناخت وجود خاتم كه ثمره آفرینش عالم، و اِمام تمام انبیا از آدم تا عیسى بن مریم است، جز به لطف و عنایت خداوند متعال كه « یهدى ا... لنوره من یشاء » میسر نیست.

آنچه موجب آرامش خاطر است آن است كه اشعه این آفتاب عالمتاب بر هر در و دیوار مى تابد، و اگر ما در خور رحمت او نیستیم، رحمت واسعه الهى حدّ و مرز ندارد.

« اللّهمّ ان لم اكن اهلاً أن ابلغ رحمتك فرحمتك اهل ان تبلغنى وتسعنى، لأنها وسعت كل شیء».

شیخ صدوق به سند صحیح از احمد بن محمّد بزنطى روایت مى كند كه گفت: در مكتوب ابى الحسن الرضا خواندم كه به شیعیان من برسان كه همانا زیارت من نزد خداوند عزّوجلّ برابر است با هزار حج. بزنطى كه طائفه حقّه بر صحت روایت او اجماع كرده اند، گفت: به ابى جعفر گفتم: هزار حج ؟ ! فرمود: بلى وا...، و هزار هزار حج براى كسى كه با معرفت به حق او زیارتش كند.

در این روایت صحیح السند كه سند آن معتمد فقهاى عالى مقام است، حجت خدا امام نهم (ع) ـ كه گفتارش به حكم عقل و كتاب و سنت و به مقتضاى عصمت مطلقه، حقّ و صدق است ـ به اسم جلاله قسم یاد مى كند كه زیارت آن حضرت با معرفت به حقش، با هزار هزار حج خانه خدا برابر است.

همچنان كه درخت را به میوه و ثمرش باید شناخت، آنچه موجب حیرت است این است كه آیا مقام قرب و منزلت امام هشتم(ع) نزد ذات قدوس خداوند متعال چقدر است كه ثمره و نتیجه زیارت او به اختلاف مراتب از هزار تا هزار هزار حج بیت ا... الحرام است، كه قبله اهل عالم و مطاف انبیا از آدم تا به خاتم است.

خاصّه و عامّه از ابى حبیب نباجى روایت كرده اند كه گفت: رسول خدا (ص) را در خواب دیدم كه به نباج آمده و در مسجدى كه حاجیان منزل مى كند، وارد شده است. براى زیارت آن حضرت به مسجد رفتم و دیدم طبقى از خرماى صیحانى مقابل آن حضرت است. قبضه اى از آن خرما را به من داد، شمردم هجده دانه بود. از خواب بیدار شدم و خواب را تعبیر كردم كه به عدد هر دانه خرمایى كه به من داد، یك سال عمر مى كنم.

بیست روز از این خواب گذشت. در زمینى به زراعت مشغول بودم كه كسى به من خبر داد، ابى الحسن الرضا(ع) وارد این سرزمین شده و در مسجد است، و مردم شتابان به جانب مسجد مى روند. من هم رفتم تا وارد مسجد شدم و دیدم در همان جایى كه پیغمبر نشسته بود، نشسته و مقابلش طبق خرماى صیحانى است. سلام كردم، جواب سلام مرا داد. آن گاه مرا نزد خود خواند و یك قبضه از آن خرما را به من داد، شمردم دیدم به همان عدد است كه در خواب، رسول خدا (ص) به من داده بود. گفتم: یابن رسول ا...! زیادتر از این خرما به من بده. فرمود: اگر رسول خدا بیش از این به تو مى داد، من هم زیادتر از این عدد مى دادم.

او كسى است كه رسول خدا (ص) فرمود: « ستدفن بضعه منى بأرض خراسان » مؤمنى او را زیارت نمى كند، مگر اینكه خدا بهشت را بر او واجب، و بدن او را بر آتش 
حرام مى نماید.

و چون آیینه تمام نماى خاتم انبیاست، زیارت او زیارت رسول خداست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.