قدس انلاین-قاانی:ماجرای خبربرداشت ۱/۴ میلیارد دلاری دولت یازدهم از صندوق توسعه ملی که از سوی دولتی ها تکذیب وبرخی مجلسی ها بران تاکید دارند همچنان ابهامش باقی است

ماجرای ادامه دارتائید وتکذیب برداشت ۱/۴ میلیارد دلارازصندوق توسعه ملی

به گزارش قدس آنلاین، در فروردین امسال از سوی میرکاظمی، رئیس وقت کمیسیون انرژی مجلس خبر برداشت ۱/۴ میلیارد دلاری دولت یازدهم از صندوق توسعه ملی منتشر شد که بعد از انها اظهار نظرهای در تایید وتکذیب این موضوع منتشر گردید.

*تکذیب های دولتی ها

همزمان با انتشار این اخبار علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه دولت تاکنون هیچ برداشتی از صندوق توسعه ملی نداشته، گفت: سال 92 جزو معدود سال هایی بود که دولت هیچ برداشتی از منابع صندوق توسعه ملی نداشته و تکالیف قانونی خود را در خصوص وجوه نفت به صندوق توسعه بصورت کامل انجام داده است.

وی تصریح کرد: کشور چهار میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشته که باید معادل ریالی آن به خزانه واریز می شد و سهم صندوق توسعه ملی قبل از آن باید به حساب صندوق واریز و سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت هم پرداخت می شد.

وی افزود: دولت سهم خود را از محل فروش نفت دریافت کرد و تعرضی به منابع صندوق توسعه ملی انجام نشد.

قائم مقام صندوق توسعه ملی نیز گفت: منابع صندوق توسعه ملی در حال حاضر 62 میلیارد دلار و موجودی آن 24 میلیارد دلار است.

سیدقاسم حسینی ادامه داد: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت و از روز 12 مرداد ماه سال گذشته تاکنون هیچ برداشتی از منابع این صندوق نداشته است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به تایید برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی گفت: این یک حرف غیرواقعی است. ما سال گذشته از صندوق توسعه چیزی را برداشت نکردیم و به هیچ‌وجه برداشتی نداشته‌ایم. ۱/۴ میلیارد دلار از منابع درآمدی دولت که ناشی از فروش نفت بود در یک شرکت اماراتی بوده و به دلیل تحریم‌ها به حساب بانک مرکزی واریز نشد.

*تایید ها چه می گویند

ناصرموسوی‌لارگانی، عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی نیز در این باره گفته بود: تا آنجایی که اطلاع دارم این مبلغ برداشت شده و مجوز آن را نیز ستاد تدابیر ویژه صادر کرده است. گفته شده آخر سال مقداری از درآمد فروش نفت را دولت نتوانسته بموقع دریافت کند و این پول را از صندوق توسعه قرض گرفته تا بعد پول را به صندوق بازگرداند. تا آنجایی که اطلاع دارم اساسنامه صندوق چنین اجازه‌‌ای را نداده است، چنانکه در دولت قبل نیز چنین تصمیمی گرفته شده بود اما به نتیجه نرسید.

وی افزود:تاکنون پول برداشت شده به صندوق توسعه ملی بازنگشته است. این موضوع را قطعا پیگیری می‌کنیم و دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور نیز می‌توانند به این موضوع ورود کند و باید مشخص شود دولت چه موقع قصد واریز این مبلغ را دارد. این برداشت از صندوق توسعه ملی غیرقانونی بوده و مسؤولان باید پاسخگو باشند.

برداشت از صندوق توسعه رسیدگی قضایی شود

از سوی دیگرعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم دولت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، گفت: اگر مسئولان دولت بخواهند منکر شوند، سند معتبر دیوان محاسبات موجود است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم دولت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، گفت: اگر مسئولان دولت بخواهند منکر شوند، سند معتبر دیوان محاسبات موجود است.

غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به موضوع برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی بدون مصوبه مجلس، اظهارداشت: این اتفاق رخ داده و دیوان محاسبات گزارش رسمی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده است.

وی افزود: داستان از این قرار است که یک شرکت نفتی به نام نبوک که طرف قرارداد یک شرکت دولتی ایران است 4 میلیارد و 100 میلیون دلار بدهکار و مقرر بوده تسویه کند و مسئولان دولت این بدهی را تسویه شده فرض کرده‌ و به همین واسطه معادل آن را از حساب صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم واریز بدهی شرکت نبوک به حساب ایران با گذشت چند ماه، تصریح کرد: معادل 4.1 میلیارد دلار به ریال تبدیل شده و رشد پایه پولی که به یکباره در اسفند سال گذشته رخ داد، از این محل بود که به بازپرداخت بدهی دولت به پیمانکاران اختصاص یافت.

وی با تاکید بر اینکه ما مطمئن هستیم این اتفاق (برداشت غیرقانونی 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی) رخ داده است، گفت: اگر مسئولان دولت بخواهند منکر شوند، سند معتبر دیوان محاسبات موجود است؛ البته وقتی این گزارش به دست من رسید تامل کردم تا بررسی بیشتری از کانال‌های انجام دهم و وقتی آنها هم این گزارش را تایید کردند، بازتاب رسانه‌ای پیدا کرد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا برداشت از صندوق توسعه ملی و یا منابع عمومی کشور بدون مصوبه مجلس برای اولین بار رخ داده و در دولت‌های گذشته چنین اقدامی سابقه داشته است، اظهارداشت: چنین اقدامی به این شکل برای اولین بار است که رخ می‌دهد و نتیجه این اقدام در حوزه اقتصاد هم رشد نقدینگی و پایه پولی بود.

وی اضافه کرد: بررسی متغیرهای پولی و نقدینگی در ماه‌های گذشته و اسفند 92 هم برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و تبدیل آن به ریال را نشان می‌دهد. نرخ رشد نقدینگی به حدود 30 درصد رسید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در این ماجرا، تخلف صورت گرفته که حتما باید نسبت به آن رسیدگی قضایی انجام شود.

* کمیسیون بودجه "تخلف دولت" را رسماً تأیید کرد

همچنین سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت ۴.۱ میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی توسط دولت خلاف قانون تشخیص داده شد و دولت متخلف شناخته شد.

 غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه گزارشی در مورد برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از حساب صندوق توسعه ملی در پایان سال 1392 در کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: برداشت 4.1 میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی خلاف مفاد بند 2-2 قانون بودجه سال 1392 کل کشور است و دولت در برداشت از این صندوق در انتهای سال گذشته تخلف قانونی انجام داده است.

وی افزود: طبق بند 2-2 قانون بودجه سال 92 استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی و منابع صندوق توسعه ملی ‌به‌‌استثنای مجوزهای صادره این قانون برای تأمین نیازهای بودجه کل کشور به هر شکل ممنوع است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه برهمین اساس خاطرنشان کرد: در اجرای ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس، بررسی صحت برداشت دولت از این صندوق و اینکه آیا تخلفی در این زمینه صورت گرفته است یا خیر به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع شد که پس از دریافت گزارش دیوان محاسبات و بررسی موضوع در کمیسیون، برداشت دولت از این صندوق خلاف قانون تشخیص داده شد و دولت متخلف شناخته شد.

کاتب ادامه داد: این مبلغ (4.1 میلیارد دلار) مطالبه وزارت نفت از محل صادرات نفت بوده که عنوان می‌شود دولت این مبلغ را در پایان سال وصول کرده اما بعد از تبدیل ارز آن به ریال از طریق بانک مرکزی، این مبلغ را برای پروژه‌های عمرانی هزینه کرده که جمعاً بیش از 10 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: نظر کمیسیون بر این بود که این مبلغ متعلق به صندوق توسعه ملی و سهم این صندوق از نفت بوده ولی در حوزه عمرانی هزینه شده است.

*صورت حساب عملکرد برداشت 4.1 میلیارد دلاری را نشان نمی دهد

البته امروز سید قاسم حسینی قائم مقام صندوق توسعه ملی در خصوص گزارش تائید شده مجلس مبنی بر برداشت 4.1 میلیارد دلاری از حساب صندوق توسعه ملی تصریح کرد: زمانی که این موضوع مطرح شد صندوق از بانک مرکزی صورت حساب استعلام کرد و چیزی مبنی بر برداشت وجود نداشت و صورت حساب ماهانه و جمع بندی 12 ماهه این برداشت را نشان نمی‌داد. حسینی تاکید کرد:‌ بنابراین آنچه مستند با امضای رئیس کل بانک مرکزی وجود دارد و برای صندوق ارسال شده در حساب‌های صندوق برداشت را نشان نمی‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.