قدس آنلاین- تبریز: به همت شهرداری کلانشهر تبریز نخستین موزه فوتبال ایران با عنوان موزه فوتبال آذربایجان در تبریز راه اندازی می شود.

راه اندازی اولین موزه فوتبال ایران در تبریز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، خستین موزه فوتبال کشور در شهر اولین‌ها  روز پنج شنبه چهارم دی‌ماه سال‌جاری در تالار پارک رضوان واقع در شهرک امام(ره) تبریز به بهره‌برداری می‌رسد .

در موزه فوتبال آذربایجان اقلام تاریخی از قبیل توپ، اسناد ورزشی، عکس، قدیمی ترین بلیت فوتبال در ایران، پیراهن و لباس ورزشی فوتبالیست‌های نامی آذربایجان از جمله لوازم ورزشی و فوتبالی به نمایش گذاشته خواهد شد که  از این میان می‌توان به وسایل صدقیانی، از بنیانگذاران فوتبال در ایران که اهل تبریز بود، اشاره کرد .

ایده ایجاد موزه فوتبال توسط آقای ایوب نیکنام مطرح گردیده است و با حمایت ویژه شهردار فرهنگ دوست کلانشهر تبریز، اقدامات لازم برای تاسیس و راه اندازی آن صورت گرفت

این موزه در نوع خود در منطقه منحصر به فرد بوده و پیش از این در کشورهای انگلستان، ترکیه و ژاپن شاهد افتتاح موزه فوتبال بوده‌ایم،اما باشگاههای مختلف و مطرح جهان هر کدام موزه افتخارات فوتبال جداگانه ای دارند.

با هماهنگی کارشناسان موزه سازمان میراث فرهنگی، تالار رضوان برای این موزه در نظر گرفته شد و این مکان می‌تواند پنج برابر ظرفیت فعلی جهت موزه فوتبال تبریز افزایش یابد .

در کنار افتتاح موزه فوتبال آذربایجان شهرداری تبریز در نظر دارد تا موزه ورزش آذربایجان را نیز راه اندازی نماید که که مدرسه تاریخی مموریال به عنوان نخستین مدرسه فوتبال ایران ، بهترین مکان برای موزه ورزش آذربایجان به شمار می آید .

با توجه به اینکه این مدرسه در محدوده مرکزی کلانشهر تبریز قرار دارد و با سایر موزه‌های تبریز در یک مسیر است، امیدواریم در آینده شاهد افتتاح موزه ورزش آذربایجان باشیم تا افتخاری دیگر بر شهر اولین‌ها افزوده شود .

تبریز از قدیم الایام به عنوان یکی از قطب های مطرح فوتبال کشور مطرح می باشد و اسناد تاریخی سابقه بازی فوتبال در این شهر را به پیش از دوران مشروطه رهنمون می سازد.

مدرسه مموریال که در تاریخ 1260 در تبریز راه اندازی شده است به عنوان اولین مکانی است که در آن آموزش فوتبال صورت گرفته است.

به دلیل وجود کنسولگری ها، مدارس دول خارجی، بیمارستانهای خیریه خارجی و تجار و بازرگانان ممالک غربی در تبریز در قرن 18 میلادی تبریزیان بواسطه حضور این ماموران و کارکنان خارجی با فوتبال آشنا شدند.

به ضرس قاطع و با استناد به مدارک موجود می توان ادعا نمود تبریز به عنوان مهد واقعی و اولیه فوتبال ایران می باشد و توسعه فوتبال در تبریز 50 سال قبل از سایر مناطق دیگر کشور عزیزمان صورت گرفته است.

گفتنی است موزه فوتبال آذربایجان با حضور مقامات ارشد استان و کهن شهر تبریز، ساعت 10 صبح پنجشنبه 4 دیماه 93 در تالار پارک رضوان شهرک امام(ره) تبریز افتتاح خواهد شد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.