در آستانه سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) اجتماع عظیم رضویون، با حضور گسترده عزاداران و سوگواران آن حضرت در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

مشهدالرضا(ع) ، حالي ملکوتي و هوايي بهشتي دارد

به گزارش ستاد خبري ويژه برنامه‌هاي دهه پاياني صفر آستان قدس رضوي، همزمان با دهه آخر صفر و سالروز ارتحال پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و در آستانه سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) مشهد مقدس حال و هوای خاصی داشته و مملو از خیل عظیم سوگواران و هیات‌های عزاداری از نقاط مختلف ایران اسلامی و برخی کشورهای دیگر است.

خیل عظیم عزاداران و عاشقان اهل بيت(ع)، با شنیدن ندای روح بخش اذان، در صف هایی که جلوه گر وحدت و اتحاد مسلمانان است، به نماز ایستادند و شکوه و عظمت عبادت الهی را نمایان کردند.

در اين اجتماع عظيم كه بعد از نماز ظهر و عصر برگزار شد، مداحان و مرثيه سرايان، در غم رحلت پيامبر عظيم الشان و شهادت دو فرزند پاك آن حضرت امام حسن مجتبي(ع) و امام رضا(ع) به عزاداري پرداختند.

آيت الله سيد احمد علم الهدی، سخنران اين مراسم  بودند و مداحان و ذاكران اهل بيت(ع) سعيد حداديان و سيد مهدي ميرداماد در اين اجتماع عظيم به مرثيه سرايي و عزاداري ‌پرداختند.

امام جمعه مشهد، در مراسمی که در رواق امام خمینی (ره) حرم منور رضوی برگزار شد، پیرامون رحلت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و اتفاقاتي كه پس از درگذشت ايشان رخ داد، به ايراد سخن پرداخت.

علم الهدي اظهار داشت: روزهاي پس از رحلت رسول‌خدا(ص) از مهم‌ترين برهه‌هاي تاريخ اسلام است. با رحلت رسول‌خدا(ص) جريان سقيفه شكل گرفت كه آثار و پيامدهاي بسياري داشت. از تلخ‌ترين آثار اين رخداد، هجمه به خانه حضرت فاطمه(س) به منظور بيعت‌گيري براي ابوبكر بود. در اين هجمه، حضرت فاطمه(س) دچار صدمات جسمي و روحي شد كه به شهادت ايشان منجر شد.

وي گفت: تاریخ اسلام بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) شاهد تلخ ترین و سیاه ترین روزهای خود بود. حوادثی همچون نادیده گرفتن سخنان حضرت محمد(ص) درباره جانشینی حضرت علی(ع) و غصب فدک و... در این زمان اتفاق افتاد.

 امام جمعه مشهد عنوان كرد: 70 روز قبل از رحلت پیامبر (ص) جریان غدیرخم اتفاق افتاد و مسلمان‌ها همه در جریان نقش امام علی (ع) برای امامت بودند، اما آن گروهی که از قبل زمینه برای غصب خلافت آماده کرده بودند، به گونه‌ای کار‌ها را انجام دادند که جریان به نفع خودشان رقم بخورد، لذا وقتی رسول اکرم (ص) اوضاع را اين‌گونه دیدند چند اقدام را برای خنثی سازی فعالیت‌های آن‌ها انجام دادند که مهم‌ترین اقدام رسول‌الله (ص) بحث کتابت وصیت بود.

وی با اشاره به سکوت مردم در حوادث هفته اول بعد از رحلت پیامبر (ص) و ادامه این روال تا سال‌های بعد، افزود: در دوره‌های بعد، جامعه هیچ عکس‌العملی به تجاوزات حکومت از خود نشان نداد، حتی از اعتراضات حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) به راحتی گذشتند و طی یکی دو روز این بیعت را به مسجد کشانند و توانستند با سر و صدا و با تهدید و ارعاب مردم مدینه را به بیعت مجبور کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.