پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: دیگر هرگز و هیچ جا تنها نیستید ؛ این شعاری بود که سازندگان شبکه های اجتماعی دربدو شروع بکار این نرم افزارها بیان داشتند تا مردم را جذب کنند ؛ این شبکه ها که زمانی محدود به رایانه بود با راهی بازار شدن گوشی های موبایل هوشمندو استفاده از اینترنت در این گوشیها به دنیای موبایل هم راه یافتندو انقدر توسعه یافتند که اکنون دیگر میتوان گفت همیشه و همه جا تنها هستید ؛ البته تنها از ارتباطات غیر مجازی .

30میلیون ایرانی درگیر شبکه های اجتماعی موبایل/مردم ایران را قورباغه پخته میکنند/ هنجارشکنی فرهنگی پس ازشوخی با ارزشها

خیلی سخت نیست نیم نگاهی به اطرافتان بیاندازید ؛ درخانه ؛ درکوچه درایستگاه اتوبوس و مترو , همه جا افرادی را مشاهده میکنید که سر درگوشی دارندو لبخندی بر لب یا اخمی بر پیشانی.

اینترنت موبایل که این فرصت را دراختیار مردم قرار میدهد تا بسیاری از امورشان را براحتی وحتی درمنزل درمحل کارو یا حین تردد با اتوبوس ومترو انجام دهند ؛ اکنون به تهدیدی برای کانون خانواده ؛ جوانان و اخیرا هم ارزشهای دینی و ملی تبدیل شده است .

روح الله مؤمن نسب کارشناس فضای مجازی با اشاره به آسیب‌های شبکه‌ةای اجتماعی و وابستگی آن به رژیم اشغالگر صهیونیستی گفت: دلیل ماندگاری جهل، وهم است و شبکه‌های اجتماعی وهم را در بین مردم گسترش می‌دهد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با وهم می‌خواهند ما را از هم جدا کنند و هم اکنون شاهد هستیم اعضای خانواده در کنار هم نشسته اند اما هیچکدام حواسشان به دیگری نیست و همه با موبایل‌های خود سرگرم هستند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: هویت در شبکه‌های اجتماعی گم شده است و هر فردی به راحتی خود را به عنوان فرد دیگری معرفی می‌کند این شاید در جامعه آمریکایی مهم نباشد اما برای ما که یک فرهنگ غنی و اصیل داریم به عنوان یک چالش جدی است.

مؤمن نسب خاطرنشان کرد: خود شبکه‌های اجتماعی می‌گویند ما آمده ام تا افکار مردم را تسخیر کنیم و پس از آن باعث تغییر رفتار افراد شویم، بعد از آنکه قدرت تفکر از افراد گرفته شود رفتار آنها نیز تغییر خواهد کرد، متأسفانه امروزه اگر اعضای خانواده‌ ساعت‌ها صدای یکدیگر را نشوند احساس کمبود نمی‌کنند اما اگر تنها یک ساعت شارژ گوشی همراه آنها تمام شود گویی از دنیا عقب مانده‌اند.

وی افزود: نظام رسانه‌ای غرب می‌گوید مهم این نیست که یک حرف را چند نفر می‌زنند بلکه مهم این است که یک حرف را چند نفر می‌شنوند، مگر ممکن است اسرائیلی که کودکان را در قنداق سلاخی می‌کند ابزاری در اختیار ما قرار دهد که با آن بتوانیم اسلام را گسترش دهیم.

مؤمن نسب اظهار داشت: در یک پژوهش مشخص شد که 68 درصد از طلاق‌ها به دلیل ارتباطی رخ داده است که یکی از زوجین با یک جنس مخالف در این شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده است و این یعنی اگر این شبکه‌های اجتماعی نبودند 70 درصد از طلاق‌ها کاهش پیدا می‌کرد.

وی افزود: متأسفانه برخی از بازی‌ها و CD های بازی که با قیمت‌های بسیار نازل در اختیار کودکان ما قرار می‌گیرد خرید و فروش آنها در آمریکا جرم است، ما هم اکنون 12 میلیون و 500 هزار نفر کاربر اینترنت داریم که سن این افراد زیر 18 سال هستند و این افراد در معرض خطرات و آسیب‌های اجتماعی زیادی قرار دارند.

این کارشناس فضای مجازی گفت: غرب با راه اندازی این شبکه‌های اجتماعی از سیاست قورباغه پخته استفاده کرده است به این معنی که آنها معتقدند اگر یک قورباغه را در یک ظرف آب جوش بیندازید فرار می‌کند و می‌رود اما اگر آن را داخل یک ظرف آب سرد بگذارید شنا می‌کند و اگر در زیر ظرف شعله کوچکی روشن شود آب به مرور گرم و قورباغه به مرور عصب‌های خود را از دست می‌دهد و پخته می‌شود، امروز در استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی نیز این سیاست را در پیش گرفته اند.

مؤمن نسب گفت: حتی اگر یک گوسفند را بخواهند وارد کشور کنند آن را قرنطینه و آزمایش می‌کنند که بیماری خاصی را وارد کشور نکند اما گوشی‌های تلفن همراه کیلویی وارد کشور می‌شود و متأسفانه در این موارد هیچ برنامه ریزی صورت نگرفته است.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: امروزه همسران، زنان و مردان برای گوشی‌های خود رمز می‌گذارند و این سوء ظن و تردید را در بین اعضای خانواده ایجاد می‌کند و تردیدها مقدمه‌ای برای آشفتگی خانواده‌ها، دوری اعضای خانواده از هم و طلاق می‌شود به عبارت دیگر شبکه‌های اجتماعی افراد را از دوستان و آشنایان و به عبارتی خودی‌ها دور و به غریبه‌ها نزدیک می‌کند.

***30میلیون ایرانی درشبکه های اجتماعی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه روزانه 30میلیون ایرانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: اگر مسئولان تعمدی یا غیر تعمدی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشند هشدار می‌دهم که در آینده با بحرانی روبرو می‌شویم که قابل مدیریت نخواهد بود.

حجت‌الاسلام نصر‌الله پژمان‌فر گفت :اگر در ارتباط با انحرافات و آسیب‌ها دشمن چهره واقعی کاری که در جامعه انجام می‌دهد را نشان دهد، طبیعتا با واکنش جدی از طرف مقابل روبرو می‌شود.تمام تلاش دشمن زیبا و جذاب نشان دادن است تا زمینه یک نیاز عاطفی را نسبت به آن وسیله در جامعه رشد دهد و در نهایت زمانی که جامعه نسبت به آن موضوع وابستگی پیدا کرد، اهداف خود را پیگیری می‌کند.

نماینده مردم مشهد و کلات درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  مسئولان کشور این توجه را به خرج ندادند و امروز ما می‌بینیم که در زندگی افراد اجتماع استفاده از شبکه‌های مجازی رشد یافته است به طوری که می‌توان گفت استفاده از شبکه‌های مجازی جزء برنامه‌‌های روزمره و زندگی افراد به خصوص جوان‌ها قرار گرفته است و روزانه زمان زیادی از وقت خودشان را پای این مسائل قرار می‌دهند. زمانی که این وابستگی‌ها کاملا رشد پیدا کرد می‌بینیم برنامه‌های شبکه‌ها براساس همین طراحی‌ها آغاز می‌شود. کسی تاکنون سوال نکرده است که چطور رژیم غاصب صهیونیستی شبکه‌ اجتماعی برای ما طراحی می‌کند و مجانی در اختیار ما قرار می‌دهد؟!

وی یاد اور شد: با توسعه این شبکه‌های اجتماعی که 30 میلیون نفر در ایران ارتباطات چندین ساعته با آن دارند این زمینه ایجاد می‌شود که اینها بتوانند تمامی فضاهای غیراخلاقی و آسیب‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، امنیتی را برای جامعه زمینه سازی کنند.بنده به عنوان فردی که در این زمینه مطالعاتی را صورت داده‌ام هشدار می‌دهم امروز هنوز در فضای تهدیدی به شدت قرار نگرفته‌ایم اما اگر مسئولان کشور به صورت تعمدی یا غیر تعمدی بی تفاوتی نسبت به این شبکه‌ها داشته باشند در آینده با بحران‌هایی روبرو خواهیم بود که این بحران‌ها به راحتی قابل مدیریت نخواهد بود.

وی با بیان اینکه این شبکه ها مسوولیت نهادهای فرهنگی ومسوولان فرهنگی را مضاعف میکند خاطر نشان کرد: نباید ایراد را بر مردم گرفت. کسانی که متولی فرهنگ در جامعه ما هستند این ایراد متوجه آنها است که نسبت به این موضوع بی‌تفاوتی به خرج می‌دهند آنچه که مسلم است از لحاظ آثار و خطرات آشکار و پنهان این شبکه‌‌های مجازی توضیحات مفصلی ارائه داده شده است. مردم آرام آرام در معرض این آسیب‌ها قرار می‌گیرند مانند یک زمین شیب ‌دار ملایم در مسیر شیب قرار گرفته‌اند ساعت، روزها و ماه‌ها در این مسیر حرکت می‌کنند و متوجه نیستند دارند هر دقیقه و هر ساعت تنزل پیدا می‌کنند. بی‌تفاوتی به حرکت سازماندهی شده و برنامه ریزی شده که مکرر رهبر بزرگ انقلاب درباره آن تذکر داده‌اند و تاکید کرده‌اند و از آن به عنوان شبیه‌خون فرهنگی، ناتوی فرهنگی یاد کرده‌اند ، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت.
*** تخریب ارزشهای دینی و فرهنگی

مساله اما برای طراحان هرگز به مسایل ومشکلات خانوادگی ختم نمیشود بلکه این تازه اغاز راه است ؛ انها پس ازجذب اندک اندک اهداف اصلی خود را رو میکنندو قداست زدایی و لگد کوب کردن ارزشهای یک جامعه اسلامی مانند ایران که خودالگویی برای سایر کشورهای ازادیخواه و اسوه مقاومت دربرابر استکبار واستبداد جهانی است هدف بعدی انهاست که با همان شیوه نرم یعنی فتح سنگر به سنگر سراغش میروند ؛ ابتدا با لطیفه و جوک قداستها را میشکنند تا اذهان برای مرحله بعدی اماده شود.

قطعا کسانی که با این شبکه های اجتماعی موبایلی اشنایی دارند طی ماههای اخیر متوجه جوکها ولطیفه هایی شده اند که هیچ منبع خاصی برای انها  متصور نیست و درباره علمای اسلامی ؛ بزرگان دینی و شهدای دفاع مقدس ساخته و منتشر شده است .

دراین راستا یک عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به انتشار برخی جوک‌ها درباره سرداران و شهدای هشت سال دفاع مقدس در شبکه‌های اجتماعی، تاکید کرد: حق نداریم برای سرگرم کردن خود به مجموعه‌ ارزش‌های دینی و فرهنگی کشور اهانت کنیم.

عباس قائد رحمت با انتقاد از ساخت و انتشار مطالب هجو درباره شهدای هشت سال دفاع مقدس و مشاهیر علم و ادب کشور گفت: ما در قبال بزرگان و مسئولان کشور تکلیف انسانی و اخلاقی داریم و نباید فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستری برای زیر سوال بردن ارزش‌های دینی و فرهنگی کشور شود.

نماینده مردم درود و ازنا در ادامه این مطلب تاکید کرد: البته تکنولوژی را نمی‌توان محدود کرد بلکه باید در عین حال که حداکثر استفاده را از تکنولوژی، فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می کنیم، نباید اجازه دهیم این فرصت اخلاقیت و انسانیت را زیر سوال ببرد.

وی اظهار داشت:  متاسفانه مشاهده می کنیم سوء استفاده هایی از فضا  و فرصت هایی صورت می گیرد که لازم می‌دانم، دولت و وزارتخانه‌های مربوطه به ویژه، وزارت ارتباطات نظارت بیشتری بر این فضاها داشته باشد تا هم از رخداد چنین اتفاقاتی جلوگیری کند و هم به کاربران هشدار دهد که فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی دستماله شوخی و تمسخر قرار ندهند.

البته این نماینده اعتقاد دارد که نباید شبکه‌های اجتماعی را محدود کرد بلکه با نظارت و فرهنگ سازی درست در زمینه استفاده مناسب از این فرصت‌ها گام بردارند.

عضو کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: کسی حق ندارد، دانسته یا نداسته برای سرگرمی مجموعه ارزش های دینی و فرهنگی کشور را زیر سوال ببرند و به آن اهانت کرد در عین حال که محدود کردن چنین فضاهایی درست نیست بلکه تنها نیازمند فرهنگسازی هستیم.

***جوانان مومن مقابله کنند

درعین حال سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از ساخت و پخش جو‌ک‌هایی درباره اسطوره‌های ارزشی در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد این قضایا نشان می دهد که باید بر شبکه‌های اجتماعی نظارت شود.

علی طاهری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به موج جدید تقدس‌زایی در شبکه‌های اجتماعی افزود: چنین فعالیت‌ها و راه انداختن موج‌های تمسخر و تقدس‌زدایی، این حرف را ثابت می‌کند که نباید شبکه اجتماهی را به حال خود رها کرد و نظارت بر آنها ضرورت دارد.

نماینده مردم گرگان، آق قلا، علاوه بر برخورد و نظارت در شبکه‌های اجتماعی، بر لزوم ایستادگی نسل جوان در مقابل موج‌‌ تخریب کننده اسطوره‌های کشور تاکید کرد و ادامه داد: ‌انتظار ما از جوانان متعهد به ارزش‌های انقلاب و هشت سال دفاع مقدس  که با شبکه های اجتماعی در ارتباط هستند، این است که با ادبیات مناسب و اسلامی و رعایت اصول امر به معروف و نهی منکر، نسبت به انتشار و فراگیر شدن چنین جوک‌ها و بزرگ شدن موج تقدس‌زدایی مقابله کنند.

البته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نهم شورای اسلامی اعتقاد دارد که عمده جوانای که در این مسیر قرار می گیرند، از سر بی‌اطلاعی و غیر عمد است و گرنه همه جوانان نسل جدید با وجود فاصله زمانی که با هشت سال دفاع مقدس دارند، به شهدا علاقه‌مند هستند اما گاهی غفلت می‌کنند.

وی مسئولیت آگاهی دادن به نسل جوانان را بر عهده جوانان آگاه و معتقد به ارزش‌های اسلامی قرار داد و گفت:‌ در همین شبکه های باید جوانان آگاه با زبان خوش مانع شوند که جوک ها ساخته و منتشر شود. این اقدام باعث خواهد شد که نسل جدید به مرور زمان مقابل این گونه رفتارها بایستند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی با انتقاد از اینکه نسل جدید از اسطوره‌های ارزشی تنها نام‌ آنها را می‌دانند آن هم به واسطه  نامگذاری بر بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر، اظهار داشت: در آشنا کردن جوانان و نسل جدید با اسطوره‌های ارزشی، کوتاهی شده است. نظام بیش از این وظیفه دارد که با ابزار رسانه و تبلیغات، نسبت به فرهنگسازی و آشنایی بیشتر با الگوها و اسطوره‌های ارزشی اقدام کند.

***  حکم شراب دارند

دراین خصوص اما یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی هم آثار سوء و هم آثارمثبت دارد، گفت: برخی از آنها هم حکم شراب در قرآن را دارد به این معنا که آثار سوء و زیان آن بیش از آثار مثبت آن است.

غلامعلی حداد عادل درباره فعالیت شبکه های اجتماعی، گفت: برخی از این شبکه هاهم حکم شراب در قران را دارد همانطور که خداوند در قران درباره آن می گوید زیانش بیشتر از سود آن است.

نماینده مردم تهران،‌ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: تشخیص مصادیق و شیوه برخورد با این شبکه ها را باید شورای عالی فضای مجازی بر اساس کارهای کارشناسی و در نظر گرفتن راهبردهای ارزشی و فرهنگی کشور تعیین کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ فضای مجازی چند سال پیش از سوی رهبری معظم مورد توجه و بحث و بررسی قرار گرفت که نتیجه آن تاسیس مرکزعالی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی شد چرا که این گونه امور ظریف است و ابعاد مختلف دارد و مقرر شد در این امور آن شورا تصمیم گیری کند.

درهمین راستا یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موج جدید تمسخر مشاهیر در شبکه‌های اجتماعی، تاکید کرد: شکل‌گیری این رفتارها و ساخت جوک برای مشاهیر حاکی از آلودگی فرهنگی کشور است.

سید رمضان شجاعی کیاسری در گفت‌وگو با خانه ملت، اظهار داشت: اخیر در برخی شبکه‌های اجتماعی شاهد تمسخر مشاهیر کشورمان هستیم و این بار ملعبه‌گران، به سراغ مجاهدان انقلاب اسلامی رفتند و شهدایی چون اندرزگو، تندگویان و کشوری را مورد هدف قرار داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه راه افتادن چنین موج‌هایی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد برداشت‌های فرهنگی ما عمیق نیست، ادامه داد: باید رسانه‌های ملی و جراید، نسبت به شناساندن شخصیت‌های تاثیرگذار در کشور تلاش بیشتری کنند تا این افراد بازیچه دست بعضی از ملعبه‌گران قرار نگیرند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس نهم شورای اسلامی افزود: متاسفانه  ارسال جوک‌ها و همه‌گیر شدن آن نشان می‌دهد که نتوانستیم در حفظ مشاهیر و شخصتی ها کشور گامی برداریم. باید  از ابعاد و زوایای شخصیت آنها در قالب موزه، نمایشگاه، کتاب،‌فیلم و مستندات تاریخی، حفظ و نگهداری کنیم. امروز کسی نمی‌داند تندگویان و اندرزگو چه مجاهدت‌هایی در پیروزی انقلاب اسلامی انجام دادند. مردم تنها اسم آنها را می‌دانند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: باید برای عمق بخشی مشاهیر، دستگاه‌هی فرهنگی دستبکاری شوند. با ساخت مستند و فیلم نیاز می‌توانیم به شناخت مردم کمک کرد. علاوه بر ساخت فیلم و مستند، نباید از تاثیر کتب درسی در ماندگاری تاریخ مجاهدت‌های مشاهیر کشور در حافظه تاریخی نسل آینده غافل ماند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • xavi IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    4 1
    من الان تانگو وایبر واتس اپ و.....عضوهستم عاشق همسرم هم هستم اهل بیت وهم دوست دارم اعتقاداتمو به هیچ وجه از دست نمیدم یعنی اگه بخام بااین چیزا اعتقاداتمو از دست بدم پس همون بهتر که ازدست بدم چون ریشه اش حتما خیلی ضعیف وبدرد نخور بوده عشق واقعی هیچ وقت بااین چیزا خللی توش ایجاد نمیشه پس نگران چی هستین