گروه اقتصادي- محمد هرمزی - نمایندگان مجلس این روزها برای حمایت از اقشار متوسط و کم درآمد و هدفمند کردن یارانه، پیشنهادی را مطرح کرده اند که درصورت تصویب آن در مجلس، یارانه این گروه دوبرابر و به 90 هزار تومان افزایش می‌یابد.

یارانه اقشار کم درآمد و متوسط 90 هزارتومان می شود

 این در حالی است که  ارزش واقعی یارانه 45 هزارتومانی طبق ارزیابی رسانه با احتساب  تورم چند ساله به 10 هزار تومان کاهش یافته است .

بنابراین گزارش، ظاهراً قرار است که یارانه کسانی که درآمد آنها کمتر از 5/1 میلیون تومان در ماه است، دوبرابر شود؛ موضوعی که برای دهکهای یک تا چهارم خبر خوشی محسوب می شود.

دهکهایی که بنابه اظهارات خود تأکید دارند، هزینه دهه سوم هر ماه آنها با یارانه نقدی تأمین می شود ویا این یارانه صرف بدهی و اقساط بانکی‌شان می‌شود.

دراین راستا  موضوع کاهش ارزش یارانه 45 هزارتومانی درحالی همواره از سوی نمایندگان مجلس مورد تأکید قرار می گیرد که دولت نیز همچنان این یارانه را به 77 میلیون ایرانی می پردازد .

با این حال این یارانه سهم ویژه ای در درآمد دهکهای  پایین درآمدی دارد، به رغم اینکه این مبلغ سهم چندانی در منابع درآمدی  قشرهای پردرآمد  جامعه ندارد.

حال با تاکید دولتی ها که یارانه نقدی هیچ خانواری  در سال آینده قطع نخواهد شد، مجلسی ها دست به کار شده اند تا حداقل میزان یارانه نقدی دهکهای پایین را تغییر دهند.

اما ظاهراً افزایش یارانه دهکهای پایین جامعه بدون حذف یارانه ثروتمندان، هزینه های زیادی را به دولت تحمیل می‌کند؛ در عین حال به احتمال زیاد مجلسی ها نیز دست دولتی ها را برای افزایش قیمت حاملهای انرژی باز خواهند گذاشت تا با افزایش این حاملها درآمد هدفمندی راافزایش دهد. البته این  رویکرد هم با توجه به اعلام دولتی  ها مبنی بر اینکه قیمت حاملهای انرژی در سال آینده افزایش نمی یابد، در تناقض می باشد .

در این فضا  عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از پیشنهاد نمایندگان برای افزایش دو برابری یارانه‌ افراد با حقوق کمتر از 5/1 میلیون تومان در بودجه ۹۴ خبر می دهد.

عزت‌ا... یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با فارس،‌ از پیشنهاد جمعی از نمایندگان برای افزایش یارانه قشرهای آسیب‌پذیر در بودجه سال 1394 خبر داد.

وی بر لزوم حذف یارانه ثروتمندان تأکید کرد و گفت‌: ما بر حذف یارانه ثروتمندان تأکید داریم، اما حال که دولت یارانه این بخش را حذف نکرده و به آسیب‌پذیران اختصاص نمی‌دهد پیشنهاد دادیم که یارانه اقشار آسیب‌پذیر دو برابر شود.

یوسفیان‌ملا با طرح این پرسش که آیا محرومان می‌توانند با یارانه 45 هزار تومانی آب، برق و حتی بنزین خود را پرداخت کنند، تصریح کرد: این مبلغ فقط پول یک باک بنزین است، به همین دلیل باید فکری برای آن کرد.

وی با بیان اینکه در این پیشنهاد افزایش یارانه کارگران، کشاورزان، فرهنگیان و در کل تمامی کسانی که کمتر از 5/1 میلیون تومان حقوق در ماه دریافت می‌کنند مطرح شده،‌ خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده تا دولت با انجام اقدامهای کارشناسی بتواند وضعیت حقوقی را در کل کشور سنجیده و به میزان وضعیت هر منطقه یارانه را افزایش دهد، اما در حالت کلی افزایش دو برابری یارانه پیشنهاد شده است.

درهمین حال  غلامرضا مصباحی مقدم پیشتر خواستار اختصاص یارانه نقدی به چهار دهک فقیر جامعه شده بود و تأکید کرده بود: یارانه نقدی اکنون برای ۵-۶ دهک جامعه اهمیت و ارزش اقتصادی ندارد، اما برای اقتصاد ملی که رقمی بیش از ۴۰ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود، قابل اهمیت است. اگر این مبلغ به چهار دهک فقیر پرداخت شود، آن وقت می‌توان ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی کرد و این مبلغ را صرف یارانه تولید و پرداخت حق بیمه شاغلان کرد، در این صورت هم تولید از رکود خارج می‌شود و هم اشتغال رونق می‌گیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    7 0
    درخانواده ای که یک نفر کار میکند چهار نفر میخورند قطع یارانه معنی ندارد تولید کار بکنید بعد حرف از قطع بزنید
  • رهگذر IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    12 0
    خوب من با مدرک لیسانس برق تو مخابرات با حقوق ۲۰۸۲۲تومان در روز بدون اضافه کاری و کسر روزای تعطیل کار می کنم که کل درآمد ماهیانه با کسر بیمه حدود 600000تومان میشه که کفاف خرج اولیه خانواده ام رو هم نمیکنه یارانه هم فقط یه قسطم میشه خوب مدیر من هم که درسمی هست ماهی ۱۰ میلیون حقوق میگیره این عدالته همه خدمات برا اون رلیگان هست پول غذاش رو هم میگیره آخه این عدالته برا من ۴۵ یا هر مبلغی مهمه در صورتی که برا اون هیچی نیس خوب دولت جلوش هست بررسی کنه فیش همشون از دست دولت رد میشه خوب بابا همه داستاناتون دروغه
  • اسد ا.. IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    9 0
    اگه این کار کنید خدا اجرتان دهد مر دییم از گرانی
  • علی حافظی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    خدا شاهد است که در استان لرستان حدود 50درصد مردم چشمان به یارانه است
  • عبدالله IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    سر مارو مثل دولت قبل کلاه نگذارید همه چیزها بیش از سیصد برابر افزایش پیدا کرد انوقت یک صدومش رو بعنوان یارانه به عنوان یارانه به مادادن حالا هم احتمالا حوابی دیگه دیدن اقا شما دولار رو همان 3هزارتومان نگه دارین بقیه کمالاتتان نصیب حودتان.
  • محمد IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    1 0
    بابااین یارانه رازیادکنید مردیم ازگرانی.
  • مهدی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    1 0
    بر اساس تجربه ای که ما کسب کردیم اخرش یارانه فقرا قطع ویارانه ثروتمندان ۲ برابر میشه.حالا میگی نه اخرشو ببین