۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
کد خبر: 254737

زندگی سالم / برگردان به پارسی: مریم سادات کاظمی - سردرد يكي از شايع ترين ناراحتي ها در جوامع صنعتي است كه بيش از 80 درصد خانمها و 66 درصد آقايان به طور مرتب از آن رنج مي برند.

ارمغان طبيعت براي تسكين سردرد

گرچه امروزه انواع مسكن هاي شيميايي در داروخانه ها به فروش
 مي رسد، اما مي توان براي تسكين اين دردهاي آزاردهنده از طبيعت كمك گرفت. در واقع بعضي از گياهان تأثير عالي در اين باره دارند.

 

  بابونه

برگ هاي بابونه از قرنهاي پيش براي پيشگيري و تسكين ميگرنهاي عود كننده كاربرد داشته است. امروزه نيز سازمان سلامت جهاني تأثير اين گياه معطر را در پيشگیري و كاهش دفعات و شدت دردهاي ميگرني تأييد مي كند. ماده فعالي به نام پارتنوليد در برگهاي بابونه سبب چنين تأثيري مي شود. نحوه مصرف: توصيه 
مي شود روزانه 125 تا 250 ميلي گرم از برگهاي خشك اين گياه جويده شود. البته مي توان همين مقدار برگ خشك را به شكل پودر در كپسول هاي دارويي ريخت و مصرف كرد.

 

  رزماري ( اكليل كوهي)

مصرف رزماري در موارد سردرد يا ميگرن 
مي تواند جايگزين خوبي براي داروهاي مسكن باشد. اين گياه كه بوي معطر تندي دارد، بومي مناطق مديترانه است و به خاطر تاثير ضدالتهابي در تسكين سردرد به خصوص ميگرن هاي ناشي از سرما بسيار مؤثر است. در طب سنتي دمنوش يا بخور رزماري براي پيشگيري و درمان سردرد كاربرد داشته است.

 

 نحوه مصرف

•2 گرم رزماري خشك معادل يك قاشق چاي خوري را در 150 ميلي ليتر آب جوش به مدت 10 دقيقه دم كنيد. سپس آن را صاف كرده و با شروع علایم سردرد ميل کنید. اگر سردرد ادامه داشت، مي توان تا سه فنجان دمنوش رزماري را در روز استفاده كرد.

- در صورت تمايل به استنشاق بوي آن، يك مشت رزماري خشك را در یک ليتر آب بجوشانيد و جوشانده را در كاسه بزرگي بريزيد. روي سر حوله بيندازيد و بخار رزماري را تا زمان برطرف شدن سردرد استنشاق كنيد.

- اسانس رزماري نيز براي تسكين ميگرن مفيد است. یک تا دو قطره اسانس رزماري را روي شقيقه ها، پيشاني يا پشت گردن بماليد. البته مراقب باشيد كه با چشمها تماس نداشته باشد.

 

  اسطوخودوس

اسطوخودوس گياهي بومي نواحي مديترانه است. بوي معطر تند و مطبوع اسطوخودوس سبب مقبوليت اين گياه شده و خواص آرام بخشي و تسكين دهنده تقريبا براي همه آشناست. اسانس اسطوخودوس كه از تقطير سرشاخه هاي گلدار به دست مي آيد، ميگرن و سردردهاي تنشي را تسكين مي دهد. اين اسانس را مي توان اكسير بي نظيري دانست؛ زيرا خواص درماني متعددي دارد و مي تواند بسياري از دردها از جمله آشفتگي، اضطراب، بي خوابي، التهاب مجاري تنفسي، دردهاي عضلاني، پرفشاري خون، مشكلات گوارشي و... را بهبود بخشد. تأثيرات ضدالتهابي و ضددرد اين گياه سبب مقابله با درد سر و حملات ميگرن مي شود.

نحوه مصرف: توصيه مي شود، براي تسكين سردرد و خواب بهتر، یک تا دو قطره اسانس اسطوخودوس را با كمي روغن گياهي مانند روغن بادام شيرين مخلوط كرده و روي شقيقه ها يا پيشاني بماليد و با حركات چرخشي ماساژ دهيد. همچنين مي توان یک ليتر آب را جوش آورد و دو تا چهار قطره اسانس را به آن اضافه كرد. سپس مخلوط را در كاسه بزرگي ريخت و با انداختن حوله اي روي سر، بخار را به مدت چند دقيقه استنشاق كرد.

 

  چوب بيد سفيد

كاربرد چوب بيد سفيد در درمان سردرد توسط متخصصان تأييد شده است. اين گياه در نواحي مرطوب نيمكره زمين از جمله اروپا، روسيه، آسياي مركزي، آفريقاي شمالي و... رويش دارد و ارتفاع آن ممكن است به 25 متر برسد. چوب بيد سفيد ماده فعالي به نام ساليسين توليد مي كند كه در بدن به اسيد ساليسيليك تغيير شكل مي يابد و ساختار شيميايي آن شبيه آسپرين است. خواص تب بر و ضد درد آن سبب شده تا براي تسكين سردرد بسيار مؤثر باشد.

نحوه مصرف: 150 تا 250 ميلي ليتر آب را با 2 تا 3 گرم چوب بيد سفيد بجوشانيد و بگذاريد به آرامي روي حرارت به مدت پنج دقيقه بماند. توصيه مي شود روزانه تا 4 فنجان از اين دمنوش مصرف شود. همچنين مي توان از عصاره استاندارد ساليسين را به ميزان 60 ميلي گرم، یک تا چهار بار در روز استفاده كرد.بايد توجه داشت، چوب بيد براي افراد حساس به اسيد اسيتيل ساليسيليك ( آسپرين) منع مصرف دارد. از همين رو بهتر است با پزشك مشورت شود.

  اكاليپتوس

اكاليپتوس گياه بومي استرالياست، اما گونه هاي مختلف آن در همه جاي دنيا وجود دارد؛ زيرا گياهي است كه در همه جا براحتي رشد مي كند و نسبت به آب و هوا چندان حساس نيست. در طب سنتي از اكاليپتوس براي درمان عفونتهاي مجاري تنفسي و تسكين دردهاي رماتيسمي كاربرد داشته است. با اين حال، خواص ضد درد اسانس اكاليپتوس براي تسكين سردرد مفيد است.

نحوه مصرف: توصيه مي شود یک تا دو قطره اسانس اكاليپتوس را در كمي روغن گياهي مخلوط كرد و سپس روي
 شقيقه ها و پيشاني به مدت چند دقيقه ماساژ داد. البته بايد مراقب بود كه با چشمها تماس نداشته باشد.

 

  بادرنجبويه

اين گياه قرنهاست كه به خاطر آرام بخشي كاربرد دارد و عطر ليمو مانند آن سبب كاهش دردهاي ناشي از ميگرن و سردردهاي تنشي مي شود. تأثيرات ضدويروس و ضددرد بادرنجبويه نه تنها براي مقابله با حملات ميگرن مفيد است، بلكه در بهبود عفونتهاي ويروسي كه معمولاً سبب سردردهاي شديد مي شود نيز مؤثر خواهد بود.

نحوه مصرف: بادرنجبويه را مي توان به شكل دمنوش استفاده كرد. 5/1 تا 5/4 گرم از برگ هاي خشك اين گياه را در مقدار تقريباً 150 ميلي ليتر آب بجوشانيد، سپس صاف كرده و تا سه فنجان از دمنوش را روزانه بنوشيد.

 

  نعناع تند

نعناع تند گياهي با عطر تند است كه از پيوند نعناع سبز و نعناع آبزي رشد مي كند. استعمال خارجي عصاره اسانس برگهاي نعناع تند به عنوان يك راه حل طبيعي براي تسكين سردرد كاربرد دارد. استفاده از اين اسانس از طرف سازمان سلامت جهاني تأييد شده است.

مطالعات نشان مي دهد ماساژ چرخشي با محلول اتانول همراه با 10 درصد اسانس نعناع تند در تسكين سردرد بسيار مؤثر است و تأثير آن به اندازه 1000 ميلي گرم استامينوفن خواهد بود.

نحوه مصرف: توصيه مي شود دو تا سه قطره اسانس خالص نعناع تند يا همراه با كمي روغن گياهي مانند روغن بادام شيرين يا كمي آب گرم، روي پيشاني، شقيقه ها يا پشت گردن به شكل چرخشي ماساژ داده شود. اگر سردرد ادامه داشت مي توان هر 15 تا 30 دقيقه اين كار را تكرار كرد. دقت داشته باشيد، نبايد اسانس نعناع تند خيلي نزديك چشمها استفاده شود.

 

  كهن دار يا ژينگو

کهن‌دار گیاه دارویی ارزشمندی است که برای اهداف دارویی متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اين درخت بزرگ و خزان‌پذیر با برگ‌های بادبزنی شکل است. کهن‌دار به منظور استفاده از بذر و بخصوص برگ پرورش می‌یابد و بذرهای آن هزاران سال است که در طب سنتی چین استفاده می‌شود. فراورده‌های کهن‌دار که امروزه در دسترس می‌باشند، از برگ آن به دست می‌آید. در نهالستانهای پرورش برگ، درختان ژینگو به‌ صورت متراکم کشت شده و برگها برای تهیه عصاره برداشت می‌شوند تا مورد فرآوری قرار گیرند. عصاره برگ ژینگو یکی از مهمترین گیاهان دارویی رایج در دنیا می‌باشد؛ زيرا منبع غني از آنتي اكسيدانها از جمله فلاونوئيدهاست. اتساع عروق و محافظت از اعصاب و همچنين خواص آنتي اكسيداني سبب شده تا اين گياه جريان خون را بهبود بخشد و از سلولهاي عصبي محافظت كند. سازمان سلامت جهاني توصيه مي كند، عصاره استاندارد برگ هاي ژينگو در درمان نشانه‌های دمانس، بخصوص كاهش حافظه، اختلالات تمركز، افسردگي و سردرد با منشأ عروق مؤثر است. اين گياه با افزايش جريان خونرساني به مغز باعث تسكين سردرد مي شود.

نحوه مصرف: 120 تا 240 ميلي گرم عصاره استاندارد ژينگو را 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید. توصيه مي شود، ابتدا با 60 ميلي گرم شروع كنيد تا از بروز عوارض احتمالي مانند مشكلات گوارشي، حساسيت يا حتي سردرد پيشگيري شود. سپس اگر سردرد هميشگي است، دوز آن را بتدريج افزايش دهيد.

نكته پاياني: بايد بدانيد كه اسانس هاي گياهي حاوي تركيبات مؤثر قوي است و براي خانم هاي باردار و خردسالان منع مصرف دارد. حتماً بايد احتياط هاي لازم را هنگام مصرف رعايت كرد و فقط به ميزان توصيه استفاده کرد. بهتر است پيش از مصرف اسانسها با پزشك مشورت شود.

منبع: www.Passportsante.fr

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.