یازده سال از استانی شدن خراسان جنوبی، سرزمین طلای سرخ می گذرد استانی که این هفته میزبان یازدهمین سفر استانی رییس دولت یازدهم و جمعی از اعضای هیات دولت بود.

سفر رییس دولت یازدهم به سرزمین طلای سرخ/ از اعتبار 270 میلیارد تومانی تا هدیه تولد برای دختربچه بیرجندی
 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در یازدهمین سفر داخلی خود چهارشنبه سوم دی ماه که نخستین روز از ماه ربیع الاول بود، وارد بیرجند شد و در بدو ورود به فرودگاه بین المللی این شهر مورد استقبال «وجه اله خدمتگزار» استاندار خراسان جنوبی و حجت الاسلام و المسلمین «علی رضایی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند و دیگر مقامات این استان قرار گرفت.

در ابتدای مراسم استقبال، فرزند شهید «مهدی صادقی» که توسط گروهک تروریستی ریگی به شهادت رسید به نمایندگی از خانواده شهدا با اهدای گل به رییس جمهوری، خوش آمد گفت.

روحانی را در این سفر جمعی از مقامات از جمله محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری معاون امور مجلس رییس جمهوری، مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی همراهی می کردند.

همچنین در این سفر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت الاسلام و المسلمین محمود علوی وزیر اطلاعات، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی دستیار رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد اقتصادی و تجاری و محمد رضا صادق مشاور رسانه ای رییس جمهوری حضور داشتند.

رییس جمهوری پیش از این به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان و گلستان سفر کرده بود.



** سفر به خراسان جنوبی منشاء تحول مثبت برای این استان مرزی خواهد بود

روحانی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی بیرجند در جمع خبرنگاران گفت: تردیدی ندارم که سفر به استان خراسان جنوبی و تصمیماتی که قبل از سفر در هیات دولت برای این استان اتخاذ شده است، منشا تحولی مثبت برای استان مرزی خراسان جنوبی خواهد بود و امیدواریم به دنبال این سفر، توسعه مورد نظر مردم را شاهد باشیم.

وی با تبریک آغاز ماه ربیع الاول اظهار داشت: ربیع الاول ماه خوشحالی، شادی و ماه میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام صادق (ع) است و بسیار خوشحالیم که در این زمان فرصتی پیش آمد از شهر تاریخی بیرجند و استان سرافراز خراسان جنوبی بازدید داشته باشیم، مردم سختکوش این استان را زیارت کنیم و به مطالبات آن ها گوش فرا دهیم و طرح هایی که دولت مورد بحث بررسی قرار داده است را به عرض مردم برسانیم.



** استقبال خودجوش مردمی، از فرودگاه تا استادیوم

رییس جمهوری بعد از مراسم استقبال رسمی و گفت و گوی آغاز سفر با خبرنگاران، از فرودگاه بین المللی بیرجند به منظور شرکت در مراسم دیدار مردمی به سمت ورزشگاه آزادی بیرجند حرکت کرد؛ کاروان تدبیر و امید بلافاصله بعد از خروج از محوطه فرودگاه، با استقبال خودجوش مردمی روبرو شد؛ این در حالی است که به رغم دو روز تعطیلات رسمی این هفته و حضور مردم خراسان جنوبی در بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان (ع)، مردم این استان خود را به بیرجند رسانده بودند.

در مسیر حرکت رییس جمهوری، مردم پارچه نوشته های مختلفی با مضمون خیرمقدم در دست داشتند و پلاکاردهایی با مضامین «رییس جمهور محبوب و هیات محترم همراه، به استان خراسان جنوبی و بهارستان علم و ادب خوش آمدید»، «دسته گل محمدی به شهر ما خوش آمدی» و «یار امام و رهبری به شهر ما خوش آمدی» نصب شده بود.



** روحانی: رشد اقتصادی 4 درصدی در 6 ماه اول امسال/ آغاز رونق اقتصادی در کشور

روحانی در میان استقبال مردم خراسان جنوبی که جمعی از آنها پارچه هایی به رنگ بنفش و تصاویری از رییس جمهوری در دست داشتند و شعارهای خیر مقدم سر می دادند، وارد ورزشگاه آزادی بیرجند شد؛ پیش از سخنرانی رییس جمهوری، ابتدا خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی و حجت الاسلام و المسلمین رضایی نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند سخنرانی کردند و سپس روحانی برای گفت و گو با مردم خراسان جنوبی پشت تریبون رفت.

وی در جمع مردم خراسان جنوبی، خبرهای خوش ملی و استانی، از کاهش نرخ تورم و آغاز رونق اقتصادی گرفته تا اتصال استان خراسان جنوبی به شبکه راه آهن سراسری را اعلام کرد.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که خوشحالیم که تورم را از 40 درصد به 17 درصد رسانده ایم، اعلام کرد: در 6 ماهه اول امسال رشد اقتصادی 4 درصدی داشتیم که به معنای آغاز رونق اقتصادی در ایران عزیز است.

روحانی یادآور شد: بالا بودن نرخ تورم نخستین معضل ما در آغاز کار دولت یازدهم بود، لازم بود قدم به قدم این تورم را کاهش دهیم و خوشحالیم که از آغاز دولت تا امروز - که 16 ماه از عمر دولت یازدهم گذشته است - توانسته ایم تورم را از 40 درصد به 17 درصد کاهش دهیم.

وی افزود: اما در کنار تورم یکی از مسایل بسیار مهم رکود اقتصادی بود؛ یعنی عدم رشد و رونق که در سال های گذشته به تعبیر اقتصادی، رشد ما منفی بوده است و نه تنها به جلو رشد نداشته ایم بلکه پس رفت داشته و به عقب گردش کرده بودیم.

رییس قوه مجریه ادامه داد: بر اساس گزارش های بانک مرکزی، رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال 93 نسبت به سه ماه نخست سال 92 مثبت چهار درصد بود و این در حالی است که در دو سال گذشته (سال 92 و 91) رشد اقتصادی ما منفی بوده است؛ بر اساس آمار این هفته بانک مرکزی، در سه ماهه دوم نیز کشور دارای رشد مثبت بوده است.

روحانی با بیان این که ما مجموعا در 6 ماهه نخست سال جاری 4 درصد رشد داشته ایم، خاطرنشان کرد: این را با سال 91 مقایسه کنید که رشد اقتصادی ما منفی 6.8 درصد بوده است؛ وقتی کشوری دو سه ماه پشت سر هم رشد دارد، به معنای آغاز رونق اقتصادی در ایران عزیزمان هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تخصیص 22 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در 9 ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: این رقم در سال های گذشته بی سابقه بوده که این حرکت، حرکت خوبی در زمینه عمران و آبادانی کشور و استان ها است.

رییس جمهوری همچنین با یادآوری برنامه های دولت در زمینه نفت و گاز افزود: تا پایان سال تولید گاز کشور روزانه 100 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

روحانی در ادامه سخنان خود به مسایل و مشکلات استان خراسان جنوبی اشاره و تصریح کرد: ما فرزندان کویر قدر آب را خوب می دانیم که چه نعمتی است و تمدن گذشته ایرانی در زمینه حفظ آب و احداث قنوات نشان از آن دارد که ملت ما همواره قدر نعمت خدادادی آب را دانسته و می داند.

رییس دولت تدبیر و امید در باره طرح های دولت یازدهم در زمینه آب، گفت: چند سدی که در دست اجرا است از جمله سد سیاهو در سال 1394 به اتمام رسیده و افتتاح و سد فرخی هم زودتر از آن افتتاح خواهد شد.

روحانی ادامه داد: عملیات تکمیل مجتمع آبرسانی روستایی در این استان که آب مورد نیاز 25 هزار نفر را فراهم می کند تا پایان سال 1394 به اتمام می رسد و عملیات اجرای تصفیه خانه آب شرب بیرجند نیز در ماه های پیش رو اجرایی و پایان می یابد.

وی خاطرنشان کرد: احداث 600 کیلومتر خط لوله آب برای انتقال آب شرب و کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است که بخش کوچکی از آن در سال 1393 و بخش عمده آن در سال 1394 عملیاتی خواهد شد.

وی از تبدیل راه های استان خراسان جنوبی به بزرگراه بر اساس اولویت در سال های آینده خبر داد و افزود: 100 کیلومتر از راههای این منطقه در سال 94 و 95 به بزرگراه تبدیل می شوند و بقیه نیز در سال های بعد اجرایی می شود.

رییس قوه مجریه همچنین گفت: هیات وزیران برای اتصال استان خراسان جنوبی و مرکز آن بیرجند به راه آهن سراسری اتفاق نظر دارد و نه تنها آن را در ردیف بودجه سال 94 قرار داده بلکه برای مطالعه و طراحی آن 100 میلیارد ریال اختصاص داده است.

روحانی، مساله بعدی استان خراسان جنوبی را مسایل مربوط به صنعت و معدن دانست و اظهارداشت: برخی از کارخانه ها و مراکز تولیدی به خاطر مشکل و مسایل مالی و سرمایه ای در گردش با تمام ظرفیت کار نمی کنند که دولت تصویب کرده است 60 میلیارد تومان تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش در اختیار مراکز تولیدی قرار گیرد.

وی افزود: در حوزه معدن نیز استان خراسان جنوبی دارای ظرفیت های بسیار زیادی است؛ توسعه معادن استان از جمله زغال سنگ را دنبال می کنیم.

رییس جمهوری همچنین به برنامه های دولت برای مرتفع کردن مشکلات زیست محیطی اشاره کرد و گفت: مناطق بیابانی و کویری کشور به بوته کاری و مالچ پاشی نیاز دارد که ما این طرح را امسال عملیاتی می کنیم و سال آینده هم ادامه خواهیم داد.

روحانی همچنین به مساله منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: ان شاء الله در این سفر منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افتتاح و فعال خواهد شد.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: در زمینه مساله سلامت، ساختمان بیمارستان بیرجند در نیمه سال 94 تکمیل خواهد شد که باید بلافاصله به دنبال تجهیز آن برویم تا بیمارستان بتواند خدمات خود را ارایه کند.

روحانی تاکید کرد: سه بیمارستان هم در این استان تکمیل شده اما نیروی انسانی ندارد. ما اعتبارات لازم را برای آن پیش بینی می کنیمو ظرف امسال و اوایل سال آینده، آن سه بیمارستان هم از نظر پرسنل و کادر درمانی تکمیل خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: در این سفر 21 طرح و پروژه به تصویب دولت رسیده است؛ تمام این طرح ها تا پایان سال 95، برخی 93 و برخی 94، اجرایی و عملیاتی می شود و دولت 270 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح ها مد نظر قرار داده است.



** فضای کشور باید آرام باشد و توسعه اقتصادی در جنگ و دعوا و درگیری پدید نمی آید

روحانی در نخستین برنامه بعد از ظهر سفر خود به استان خراسان جنوبی، در جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان خراسان جنوبی شرکت و با فعالان اقتصادی این استان گفت و گو کرد.

وی دراین نشست که در سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت روابط اقتصادی با دیگر کشورها، گفت: هیچ کشوری را در دنیا نمی بینید که با انزوا توانسته باشد به توسعه دست پیدا کند؛ ما نمی توان تنها به گوشه ای برویم و دروازه ها را قفل کنیم و بگوییم می خواهیم در همه چیز خودکفا باشیم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: خوداتکایی و خودکفایی بسیار خوب است اما بعضی چیزها شدنی نیست و هیچ کشوری نیست که بگوید در تامین تمام نیازهایم خودکفا هستم چرا که بعضی اوقات تهیه تمام چیزها که مورد نیاز است صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: همواره در اقتصاد ایران دو حالت وجود داشته یا این که نفت زیاد می فروختیم و بیشتر به دنبال واردات می رفتیم که در آن شرایط تولیدگر داخلی دچار مشکل می شد و مردم نیز ممکن بود در کوتاه مدت با قیمت پایین تری اجناس مورد نیاز خود را خریداری کنند و لذا اساس ادارات دولتی ما حتی در بخش وزارتخانه های اقتصادی بیشتر بر مبنای واردات بنیان گذاشته می شد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: شاید این جمله خوبی نباشد اما کارشناسان ما در دستگاه های اداری بیشتر در واردات تخصص دارند و طرف خود را می شناسند اما در صادرات نه به اندازه کافی تخصص دارند و نه طرف وارد کننده را می شناسند.

روحانی همچنین گفت: فضای کشور باید آرام باشد و اقتصاد در جنگ و دعوا و درگیری پدید نمی آید و ما به هیچ وجه نمی گذاریم فضای کشور ناآرام باشد.

وی ادامه داد: خیلی چیزها علیه ما می نویسند و ما شب آنها را می خوانیم و دعا می کنیم که آنها را فراموش کنیم . همه باید همدیگر را به خیر و معروف دعوت و از منکر نهی کنیم و اما اینکه عده ای بگویند ما چهار نفر پیغمبرزاده هستیم و می خواهیم همه را اصلاح کنیم، نمی پسندیم و اجازه نمی دهیم.

رییس قوه مجریه اظهارداشت: همه باید تلاش کنیم که فضای سالم فرهنگی در کشور ایجاد کنیم. همه یکدیگر را نصیحت کنیم و عده ای فکر نکنند که آنها همه کاره اند و باید با نگاهی غضب آلود به جماعت بگویند این بشود و آن نشود.



** نخبگان باید طراح برنامه های استان باشند

روحانی پس از جلسه توسعه و سرمایه گذاران، در دیدار علما، ایثارگران و نخبگان استان خراسان جنوبی که در سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، شرکت کرد.

وی در این دیدار ضمن تقدیر از فداکاری های ایثارگران و راهنمایی های علما و نخبگان، گفت: دولت تدبیر و امید در طول 16 ماه اخیر اگرچه در حد توانش قدم هایی برای خانواده ایثارگران برداشته اما هیچ تردیدی نیست هر کاری برای این خانواده بزرگ انجام دهیم هدیه ای بسیار کوچک در نزد آنان خواهد بود؛ آنها عزیزترین فرد خانواده را فدای وطن کرده اند؛ خانواده هایی که شهید داده اند، جانباز تقدیم مملکت کردند و خانواده هایی که رزمندگان آنها در برابر توطئه جهانی ایستادند.

رییس جمهوری افزود: امروز برای ادامه راه ما نیاز به فداکاری، ایثار، حرکت اندیشمندان، دانشمندان، علما و حضور نخبگان در صحنه توسعه این کشور و جامعه داریم.

روحانی اضافه کرد: از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استعدادهای زیادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که باید از این استعدادها استفاده شود؛ نخبگان باید طراح برنامه های استان باشند؛ معمولا نگاه استان ها به دولت است اما اساس آن باید از نخبگان آن استان شروع شود؛ آنها بهتر می دانند چه ظرفیت هایی در استان خودشان وجود دارد و البته مقامات استان نیز باید مشوق آنها باشند و جلساتی با حضور نخبگان و علما و اندیشمندان و دانشگاهیان تشکیل دهند.



** نمی توانیم به مردم وعده ای بدهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم

رییس جمهوری پس از دیدار با علما، ایثارگران و نخبگان استان خراسان جنوبی، در جلسه شورای اداری این استان شرکت کرد.

روحانی در این دیدار با تاکید براین که توسعه متوازن و جامع در سراسر کشور، خواست عمومی جامعه است، گفت: دنیای امروز، دنیای ارتباطات و رقابت است و ما باید بتوانیم با بهره گیری از امتیازات و ویژگی ها خاص خود، کشورمان را در کنار سایر کشورها در مسیر توسعه قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بهینه سازی در مصرف آب و اقدامات دولت در این زمینه برای استان خراسان جنوبی تاکید کرد و اظهارداشت: در این زمینه 600 کیلومتر لوله گذاری در داخل استان با هدف جلوگیری از تبخیر آب انجام خواهد گرفت.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به وسواس خود در دادن وعده به مردم تصریح کرد: بر این باور هستم که نمی توانیم به مردم وعده و قولی بدهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، از این رو تلاش ما در جریان سفرها این است که مواردی را به مردم وعده دهیم که حداقل در زمان دولت یازدهم آن موارد به طور کامل عملیاتی و اجرایی شوند.

در این دیدار نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با قدردانی از اهتمام ویژه دولت برای رسیدگی و ارتقا سطح استان خراسان جنوبی، پیشنهادات و نیازهای مناطق مختلف استان را با رییس جمهور در میان گذاشتند.



** رونمایی از سامانه پیگیری و استعلام الکترونیکی دولت با حضور رییس جمهوری

در جریان یازدهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید و در حاشیه نشست خبری رییس جمهوری با خبرنگاران استان خراسان جنوبی، سامانه پیگیری و استعلام الکترونیکی دولت (سپاد) با حضور رییس جمهوری رونمایی شد؛ سامانه سپاد با هدف پایش و رصد پی نوشت ها و دستورهای رییس جمهوری به تمامی دستگاه های اجرایی کشور و تسهیل تعاملات بین دستگاهی راه اندازی شده است.

با استفاده از این سامانه می توان تمامی مکاتبات دولتی را رصد و میزان توقف احتمالی نامه ها را مشخص و اعلام کرد.



** تشریح دستاوردهای یازدهمین سفر استانی

رییس دولت تدبیر و امید پس از جلسه شورای اداری، در پایان سفر یک روزه خود در نشست خبری با رسانه های خراسان جنوبی شرکت کرد تا نتایج و دستاوردهای این سفر فشرده یکروزه را تشریح کند و در کنار آن، به پرسش های خبرنگاران این استان پاسخ دهد.

روحانی با یادآوری اعتبار 270 میلیارد تومانی طرح های مصوب برای خراسان جنوبی و مقایسه آن با بودجه عمرانی 16 میلیارد تومانی سال 93، اظهار داشت: اجرای این پروژه ها با اعتبار در نظر گرفته شده برای آن ،خراسان جنوبی را متحول خواهد کرد.

وی در این نشست به دستاوردهای سفر در زمینه اتمام عملیات احداث دو سد سیاهو و فرخی، توسعه شبکه های آبخیزداری، احداث شبکه انتقال آب، اجرای عملیات گازرسانی، افزایش ظرفیت حمل و نقل، ایمنی راه ها، خط آهن، طرح های زیست محیطی و بودجه عمرانی استان خراسان جنوبی اشاره کرد.



** فعالیت سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت «سامد»

در یازدهمین سفر استانی رییس جمهوری، سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت «سامد» با شماره 111 همچون دیگر سفرهای استانی در استان خراسان جنوبی نیز آغاز به کار کرد تا درخواست های مردمی را ثبت کند.

این شماره تلفن به مدت 48 ساعت (از 24 ساعت قبل تا 24 ساعت بعد از سفر) فعال بود و 200 نفر در سه شیفت کاری با 60 خط تلفن در خدمت مردم از نقطه صفر مرزی تا مرکز استان بود.



** تماس دختر بچه بیرجندی با سامانه 111 و دریافت هدیه تولد

در سفر رییس جمهوری به بیرجند، مردم استان خراسان جنوبی تماس های زیادی با سامانه 111، سامانه ارتباط مردم و دولت (سامد) داشتند و درخواست ها، پیشنهادها و نظرات خود را از این طریق با دولت در میان گذاشتند؛ در این میان، یک دختر بچه بیرجندی در تماس با این سامانه گفت: «امروز روز تولد من است و من خوشحالم که رییس جمهور در روز تولد من به اینجا آمده است».

مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری نیز با شنیدن این پیام، کیک تولدی که روی آن جمله «تولدت مبارک» نوشته شده بود را همراه با هدایایی تدارک دیدند و از طرف رییس جمهوری به آدرس دختر بچه بیرجندی برده و به او تحویل دادند؛ دختر بچه بیرجندی که با دیدن هدایا و کیک تولد، هیجان زده شده بود، با خوشحالی گفت: «این اولین هدیه تولدی است که امسال گرفته ام».

روحانی پس از یک روز پرکار، یازدهمین سفر استانی خود را پایان داد و سرزمین طلای سرخ را به مقصد پایتخت ترک کرد.

گزارش از سید اسماعیل داودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.