سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری درباره تحريم هاي جديد دولت آمريكا گفت: اقدام جديد دولت آمريكا در تحريم تعداد ديگری از شركت ها و افراد را شديدا محكوم می‌كنيم.

تحریم شرکت‌های ایران خلاف تعهدات امریکا بود/ اغراق در نقش عربستان

به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک سالروز ۹ دی، گفت: این روز موجب تحکیم نظام، رهبری و ملت شد و باید از این روز برای رسیدن به وحدت بیشتر و همدلی و قانونگرایی استفاده کنیم.

وی همچنین با تبریک سال نو میلادی به همه مسیحیان جهان، اظهار داشت: امیدوارم در سال ۲۰۱۵ صلح، امنیت و دوستی میان ملت ها بیشتر باشد.

انگلیس به دنبال امنیتی کردن منطقه است

افخم در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره پایگاه نظامی انگلیس در بحرین و موضع وزارت امور خارجه در این باره گفت: ما همواره اعلام کردیم که بحث تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه یک بحث اساسی و اصولی است و موضوعی است که تنها بر اساس هماهنگی میان کشورهای منطقه شکل می گیرد و هر چیزی خارج از این رویه می تواند آثار منفی بر جای بگذارد.

وی افزود: انگلیس نیز بر اساس استانداردهای نظامی که در قبال مباحث امنیتی دارد به دنبال امنیتی کردن شرایط منطقه است و حتی برخی گمانه زنی ها وجود دارد که به دنبال بازگشت به قبل از خروج استعمار از خلیج فارس است. باید بر اساس نیاز منطقه از تکرار رویه های گذشته جلوگیری شود.

تغییر قیمت نفت تنها با اراده عربستان اغراق است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری درباره سقوط بی رویه قیمت نفت که عربستان نقش جدی در این باره داشته است و همچنین این ادعا که مطرح شده آمریکا و عربستان در حاشیه مذاکرات هسته ای در وین در این باره تصمیم گیری کرده اند و اینکه آیا نامه ای از سوی ایران بر اساس ادعای یک روزنامه در چند روز گذشته به عربستان ارسال شده است، گفت: چنین نامه ای که برخی از رسانه ها خبر آن را منتشر کرده بودند، وجود نداشته است و آخرین نامه ای که بین دو کشور رد و بدل شده نامه ای بود که آقای ظریف به همه همتایان خود ارسال کردند و در همین ارتباط نیز عربستان در گروه آن کشورها قرار داشت که البته پاسخی را نیز مقامات عربستانی داشتند که مبادله رسمی پیام بوده و چیزی فراتر از این نامه در میان نبوده است.

وی ادامه داد: در مورد بحث نفت گمانه زنی ها در سطح منطقه و جهان پیرامون بازار نفت و تاثیرات آن بر روندهای اقتصادی و مبادلات تجاری و سیاسی فراوان بوده است. آنچه در عمل وجود دارد این است که بازار نفت در طول سالهای متمادی دچار چنین نوساناتی بوده است و این اولین باری نیست که در تاریخ اوپک و سایر کشورها بحث کاهش قیمت ها به میان آمده باشد.

افخم گفت: شاید این بار همزمانی برخی از رویدادهای منطقه ای و بین المللی با تحولات سیاسی، گمانه زنی ها در خصوص تاثیر تصمیمات سیاسی در این روند را بیشتر کرده است. اینکه امکان داشت بهتر از این تصمیم گیری شود. برخی بر این باورند که تصمیم سازان بهتر از این می توانستند تصمیم بگیرند اما این نکته نیز اغراق است که بگوییم صرفا یک کشور می توانسته قیمت نفت را تعیین کند و اراده یک کشور چنین تغییری در بازار جهانی نفت ایجاد کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در این باره که رایزنی هایی در وین صورت گرفته است یا خیر، ما نیز در خبرها شنیده ایم و چیز رسمی در این باره به صورت مستند وجود ندارد.

وی در این باره که آیا برنامه رسمی بین تهران و ریاض برای سفر مقامات وجود دارد نیز گفت: برنامه ای به صورت فوری که بخواهیم به صورت رسمی اعلام کنیم وجود ندارد اما در عین حال تهران و ریاض دارای مناسبات سیاسی هستند و روابط دو کشور برقرار است و سفارتخانه ها فعال هستند و تماس ها در خصوص موضوعات مختلف صورت می گیرد، اما اینکه سفری در سطح بالاتر مدنظر باشد در حال رایزنی است و چنانچه زمان  و شرایط مناسبی فراهم شود اعلام خواهد شد.

محکومیت تحریم های جدید آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحریم های جدید آمریکا  علیه ایران و اینکه به زودی جمهوری خواهان در کنگره به روی کار خواهند آمد و اینکه آیا این اقدام آمریکا نقض توافق ژنو نیست، اظهار داشت: اقدام جدید دولت آمریکا در تحریم تعداد دیگری از شرکت ها و افراد به بهانه مشارکت آنها در انعقاد قرارداد واگذاری تجهیزات تحقیقاتی به ایران  را شدیدا محکوم می کنیم و آن را خلاف تعهدات آمریکا بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو می دانیم.

وی تاکید کرد: در شرایطی که مذاکرات بین ایران و اعضای ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع در جریان است چنین حرکتی نقض صریح اصل حسن نیت است و اهداف دولت آمریکا در مذاکرات را زیر سئوال می برد.

افخم افزود: از نظر ما این تصمیم دولت آمریکا هیچ گونه تاثیر عملی در مراودات تجاری ایران با سایر کشورهای جهان ندارد و ماهیتی کاملا سیاسی و تبلیغاتی دارد و معتقدیم با توجه به شرایط سیاسی داخلی آمریکا اتخاذ شده است و تاکید می کنم این اقدامات تاثیری در اراده دولت ایران در قبال اجرای وظایف حاکمیتی خود در برابر ملت ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما به تلاش های خودمان برای مقابله با تحریم و تامین نیازهای تجاری و صنعتی کشور با بهره گیری از تمامی امکانات و روش ها ادامه خواهیم داد و خودمان را ملتزم به تحریم های غیر عادلانه و نامشروع وضع شده نمی کنیم.

وی درباره موضع گیری روسیه در قبال تحریم ها و اینکه آیا روسیه در مذاکرات می تواند در این باره تاثیر بگذارد، اظهار داشت: روسیه در قبال تحریم های مربوط به خود موضع گیری داشته است اما در عین حال موضوع تحریم یک ابزار ناکارآمد، نامشروع و غیرسازنده است که علیه ایران یا روسیه یا هر کشور دیگری اعمال شود، آثار تخریبی دارد و شرایط را پیچیده تر می کند.

افخم گفت: در عین حال اظهارنظری از سوی مقامات روسیه مشاهده شده و ما معتقد هستیم مذاکرات باید در مسیر مثبتی پیش رود و روند مستقل خود را داشته باشد و خارج از مسائل پیرامونی طی شود. در عین حال روسیه مشارکت فعال و سازنده ای را در مذاکرات هسته ای داشته و اطمینان داریم این روند ادامه خواهد داشت.

مذاکرات دور آتی در ژنو

سخنگوی دستگاه سیاست خارجه درباره اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در کمیسیون امنیت ملی درباره دور آتی مذاکرات، گفت: دور بعدی مذاکرات ۱۵ ژانویه برابر با ۲۵ دی ماه در سطح معاونین در ژنو برگزار می شود. این مذاکرات شامل مذاکره با ۱+۵، دوجانبه و چند جانبه با سایر اعضا است و تا قبل از آن هم فعلا برنامه ای نداریم و مذاکرات در زمانبندی مورد توافق صورت خواهد گرفت.

وی در این باره که آیا مذاکرات کارشناسی نیز انجام خواهد شد، بیان کرد: معمولا زمانی که مذاکرات در سطح معاونان است کارشناسان نیز با یکدیگر گفتگو می کنند، پیش از آن برنامه ای برای گفتگوهای کارشناسی نداریم.

افخم درباره پاسخ عربستان به نامه وزیر امور خارجه به همتایان خود، اظهار داشت: پاسخی بود که دیدگاه های آن کشور را نسبت به جایگاه ایران و روند مذاکرات اعلام داشت و فکر می کنیم این پاسخی بود که ما نیز پیش از این در سطح اظهارنظرها در گفتگوها با مقامات و در ملاقات ها دیده بودیم و چیز غیر مترقبه ای نبوده است و روند طبیعی را طی می کند.

روابط ایران و حماس روند طبیعی طی می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر خالد مشعل به تهران و روند روابط ایران و حماس، گفت: درباره سفر خالد مشعل به تهران گمانه زنی ها و مطالب رسانه ای متعددی داشتیم اما در این مورد که قرار است چنین سفری انجام شود چنین برنامه ای وجود دارد ولی هنوز زمانبندی مشخصی نداریم.

وی افزود: روابط ایران و حماس مسیر طبیعی خود را طی می کند و گفتگوها و رایزنی ها بین دو طرف برقرار است.

افخم درباره سفر یک مقام فرانسوی به ایران نیز بیان کرد: مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه سفری به تهران خواهد داشت .گفتگوهای ایران و فرانسه و سفر مقامات دو طرف در طول یک سال و اندی گذشته برقرار بوده است و این سفر نیز در دنباله گفتگوها و تبادل نظرها در مورد موضوعات دوجانبه ای و منطقه ای در این چارچوب صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای اسرائیل مبنی بر بازگشایی سفارت این رژیم به زودی در ایران اظهار داشت: آنقدر این حرف ها بیهوده و یاوه گویی است که ارزش پاسخگویی ندارد.

نیکبخت در سلامت است

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن، گفت: خبر جدیدی در این باره نداریم، طبق اخبار آقای نیکبخت در شرایط جسمانی خوبی قرار دارند، تحولی صورت نگرفته است و امیدواریم ایشان به سلامت به کشور بازگردانده شوند.

وی در مورد بازگشایی سفارتخانه های ایران و انگلیس نیز بیان کرد: کاردارهای غیر مقیم مشغول فعالیت هستند، گفتگوها و تماس ها برای انجام ماموریت و مذاکرات در جریان است، در عین حال پیش از این نیز اعلام کرده ایم موضوع بازگشایی سفارتخانه ها یک مسیر تدریجی اداری خود را دارد که باید گفتگوها ادامه پیدا کند و مسائل حل و فصل شود و این مسیر تدریجی و گام به گام در حال انجام است و اگر تغییر و تحول قابل ذکری صورت گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعزام سفیر ایران به مراکش و روند روابط ایران با مغرب، اظهار داشت: از بهمن ماه سال گذشته در طی گفتگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور، روابط ایران و مغرب از سر گرفته شد و سفیر ایران منصوب شده است و طبق اطلاعاتی که داریم مقامات مغربی نیز درصدد بازگشایی سفارت و اعزام سفیر هستند. تسهیل کار برای ما شاید به این دلیل است که ما دارای ملکی در مراکش هستیم و ساختمان سفارت در دسترس است و امکان شروع فعالیت وجود دارد.

افخم تصریح کرد: مغرب باید مقدمات شروع کار را در ایران فراهم کند و محل استقرار باید برای آنها فراهم شود، روابط ایران با مجموعه کشورهای عربی و اسلامی همواره مورد اهتمام بوده است و ما خواهان گفتگوهای بیشتر و برقراری روابط طبیعی برای تاثیرگذاری بر روند روابط هستیم و امیدواریم این گام اولیه برای رسیدن به روابط خوب کمک کننده باشد و شاهد تحرک بیشتری در روابط با مغرب باشیم.

خواست ملت سوریه از فاکتورهای اساسی موردنظر کشورهاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اظهارنظرهای مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا درباره بحران سوریه و پذیرش نقش ایران در حل این بحران و اینکه در مواضع خود نسبت به قبول نکردن نقش ایران اشتباه کرده‌اند و در این باره که آیا وزارت امور خارجه نقطه نظر جدی در این باره دریافت کرده است، اظهار داشت: این نکته برداشت از اظهارنظرها، تحلیل ها و تفاسیری است  که در حوزه کشورهای غربی منتشر می‌شود. اینکه صراحتی در این زمینه صورت گرفته باشد و به طور رسمی اعلام شده باشد، هیچ موضوعی مطرح نشده و یا لااقل ما هنوز به این صراحت مطلبی را دریافت نکرده ایم.

وی ادامه داد: اما این نکته قابل ذکر است که در تماس ها و گفتگوهایی که با مقامات غربی داشته ایم توجه هر چه بیشتر آنها به روند مسائل منطقه، نگاه واقع بینانه به شرایط سوریه، جایگاه مردم و انتخاب مردم سوریه از جمله فاکتورهایی بوده است که همواره مورد تاکید قرار گرفته و اینکه طولانی شدن بحرانی که برخی کشورهایی که حتی طراح چنین کاری بودند و فکر می کردند ظرف چند ماه می توانند شرایط سوریه دگرگون کنند، به این نکته رسیده اند که خواست ملت سوریه از موضوعات و فاکتورهای اساسی است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهارامیدواری کرد: امیدواریم این واقع بینی شکل بگیرد و با احترام به حاکمیت سوریه و توجه به خواست ملت سوریه و گفتگوهای سوری- سوری هر راه حلی شکل عملی پیدا کند.

افخم گفت: چنانچه طرفین در این مسیر حرکت کنند و ما مواضع رسمی ببینیم می توانیم تحلیل روشن تری داشته باشیم و اعلام موضع خواهیم داشت و در هر حال حرکت به سمت واقع بینی یک موضوع اجتناب ناپذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره دستگیری شیخ سلمان در بحرین گفت: ما شدیدا نگران وضعیت ایشان و خواستار آزادی دبیر کل جمعیت وفاق بحرین هستیم. از نظر ما رویکرد دولت بحرین اشتباه است، دولت بحرین برای حل موضوعات دچار اشتباه شده و باید برای جلوگیری از پیچیده تر شدن شرایط از این رویکرد اشتباه دست بردارند و به سمت توجه به خواست مردم و احترام به چارچوب های مورد تایید و قانونی برود.

وی تاکید کرد: جمعیت وفاق یک جمعیت قانونی در بحرین است و امیدواریم این رویکرد اشتباه اصلاح شود و بر آن اساس یک نگاه درست و واقع بینانه برای حرکت به سمت خواسته های مردم بحرین شکل بگیرد.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره سفر امیر عبداللهیان به ابوظبی اظهار داشت: گفتگو و رایزنی ها در حوزه خلیج فارس یک امر عادی است و اگر در هفته یکی از مسئولین در این حوزه رفت و آمد نداشته باشد یک امر غیر عادی است و باید سئوال شود.

وی ادامه داد: در همین چارچوب سفر معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به امارات صورت گرفته و گفتگوهای خوبی داشته ایم. در دولت جدید گفتگوها پیرامون موضوعات دوجانبه و مسائل دیگر از جمله موضوع ایرانیان تقویت شده و در حوزه معاونت عربی و آفریقایی و کنسولی این موضوع مورد توجه است.

افخم گفت: در عین حال رایزنی ها و مشورت‌ها پیرامون موضوعات منطقه‌ای از جمله بحث امنیت منطقه، فعالیت گروه های تروریستی و تکفیری از جمله موضوعاتی است که باید پیرامون آنها به صورت مستمر مشورت صورت گیرد. این سفر در راستای مشورت‌های منظمی بوده است که صورت می گیرد.

به دنبال آزادی اتباع ایرانی زندانی در آمریکا/ قراردادی منعقد نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع تبادل زندانیان ایران و آمریکا که از سوی وکیل آقای حکمتی مطرح شده است و اینکه آیا چنین موضوعی بین ایران و آمریکا مطرح شده و نامه نگاری در این باره بین وزارت خارجه ایران و آمریکا صورت گرفته، گفت: قبل از اینکه چنین موضوعی از سوی آمریکا مطرح شود ما می خواستیم مطلبی را ارسال کنیم که مقامات آمریکایی در همان روز همان مطلب را عنوان کردند. هیچ درخواست رسمی به دست ما نرسیده است، این مطلب را مقامات آمریکایی نیز تایید کردند.

وی ادامه داد: موضوع اتباع مسئله ای است که دولتها نسبت به آن حساس هستند، ما نیز حدود 15 ایرانی در موضوع تحریم در زندان‌های آمریکا داریم و قریب به 70 شهروند ما به جرم های مختلف در آمریکا در زندان هستند.

افخم گفت: اینکه تحت شرایط غیرانسانی به بهانه های واهی و بر اساس دلایل نامشروع اتباع ما در زندان هستند یکی از موضوعاتی است که کاملا مورد توجه و پیگیری است و تلاش هایی را دولت در این راستا انجام داده و این تلاش ها ادامه دارد که ما هم بتوانیم اتباع خود را به کشور بازگردانیم و این موضوع مهمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حتی گفتگوهایی در حاشیه مذاکرات هسته ای بین هیات های دو طرف صورت گرفته که به عنوان یک موضوع در دستور کار نبوده است، اما به هر حال توجه دادن به شرایط دستگیری آنها، موضوع دستگیری و واهی بودن اتهامات بحث هایی است که از کانال‌های مقتضی دنبال می کنیم.

وی تاکید کرد: طبعا از طرف مقابل نیز درخواست هایی صورت گرفته، این موضوعی است که مطرح است و امیدواریم راهی برای حل این مسئله به ویژه در حوزه اتباع ایرانی که به دلایل نامشروع و غیر انسانی و به ویژه بابت موضوع تحریم که مسئله غیر مشروعی است راه حلی پیدا شود و کمک شود که آنها بتوانند آزاد شوند و به کشور بازگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره که آیا قراردادی بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان منعقد شده است، گفت: خیر، چیزی در این زمینه نداشته ایم.

قرارداد تبادل زندانی با ترکمنستان منعقد شده است

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره آزادی اتباع ایرانی زندانی در ترکمنستان گفت: بحث اتباع ایرانی به طور کلی بحث شرایط ایرانیان و تسهیلات و خدمات به ایرانیان خارج از کشور یک موضوع مهم برای کشور است، دولت نیز توجه ویژه ای به این مسئله دارد، در عین حال بحث اتباع ایرانی خارج از کشور که در زندان های کشورهای دیگر هستند و حتی در مورد بعضی آنها احکامی نیز صادر شده است، یکی از نکات مورد توجه در حوزه کنسولی است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما در بخش هایی فقدان چارچوب های قانونی را در این کشورها برای استرداد زندانیان داشته ایم. مذاکرات در حال انجام با برخی از کشورها است تا قراردادهایی برای استرداد تنظیم شود و این موضوع نیازمند مراحل اداری و طی روند قانونی است و چنانچه این چارچوب ها مشخص شود می توانیم در قالب توافق نامه و قرارداد عمل کنیم.

وی تاکید کرد: در مورد کشور ترکمنستان گفتگوهایی انجام شد، دو سال مذاکرات فشرده در سطوح مختلف و حتی در سطوح بالاتر، موضوع آزادی ایرانیان مورد گفتگو قرار گرفت و سفیر ما به طور پیوسته این موضوع را پیگیری کرده است.

افخم ادامه داد: بخشی از مشکل به این موضوع برمی گردد که اتباع ما در خیلی از موارد به دلیل عدم اطلاع از قوانین و مقررات کشور مقصد دچار مشکل شدند و امیدواریم هموطنان به این موضوع توجه کنند و دوستان در حوزه رسانه نیز به خطرات این مورد تاکید کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این موضوعات سختی هایی در مسیر مذاکره و تصمیم گیری ایجاد می کند که توافق جامع برای اینکه مبادله کامل صورت بگیرد ممکن نمی کند، اما در هر حال با پیگیری هایی که انجام شده است فعلا به این نقطه رسیده ایم که مبادله صورت گیرد و گفتگوها برای شرایط باقی ایرانیان بررسی شود.

افخم درباره شرایط بد زندان‌ها در ترکمنستان و فوت تعدادی از اتباع در زندانها بیان کرد: یکی از اقدامات جاری که ممکن است در حوزه خبری هم خیلی مطلع نشوند، سرزدن ها و رسیدگی های کنسولی به ایرانی هاست. واقعا بعضی از کشورها شرایط زندان غیراستاندارد و حتی غیر قابل باور دارند ولی در عین حال نمایندگی های ما تلاش می کنند که امکانات و تسهیلات از قبیل امکانات بهداشتی و برخی تجهیزات را منتقل کنند.

وی ادامه داد: اما بخشی از اینها تابع مقررات کشورهای مختلف و نیازمند رایزنی و مذاکرات کنسولی است و برای اینکه دسترسی ها فراهم شود و امکانات اولیه در اختیار زندانیان قرار گیرد. بارها و بارها مذاکره صورت می گیرد و حتی بحث تعیین وکیل یکی از موضوعات است که این روند با وجود توجه جدی اداره کنسولی یک روند تدریجی است.

در چارچوب قوانین بین المللی به عراق کمک می کنیم

وی درباره شهادت سردار سپاه و مسئولیت پذیری کشورهای منطقه در مقابل داعش، گفت: ابتدا شهادت سردار سپاه را به خانواده ایشان تسلیت می گویم، به هر حال ایشان در یک ماموریت خطیر که برای مستشاری در عراق به سر می بردند به دست نیروهای تروریستی به شهادت رسیدند و طبعا ایشان آگاه بودند که چنین خطری وجود دارد و آماده چنین وضعیتی بودند، روحشان شاد، به خواسته خود رسیدند.

افخم گفت: برای ما نیز که حوزه خطرات امنیتی را در منطقه دنبال می کنیم و همواره نسبت به خطرات گروه های تروریستی و تکفیری از جمله داعش اعلام موضع کرده ایم، این بحث بدیهی است که داعش یک ابزاری است برای تعقیب موازنه هایی که برخی از قدرتها در منطقه در نظر دارند و هر چه که پیش می رود تردیدها نسبت به ایجاد داعش و ظهور و بروز آن قوی تر می شود و شاهد هستیم که به تدریج همه کشورها اعلام می کنند که ائتلافی که تشکیل شد اقدام جدی و تاثیرگذاری نداشته است.

وی تاکید کرد: در عین حال خطرات امنیتی که داعش در عراق ایجاد کرد و جنایات صورت گرفته بدیهی است و ما همواره اعلام کردیم که تروریست خطری است که محدود به یک منطقه نخواهد بود و باید با همکاری مجموعه کشورها با آن مقابله شود.

افخم اظهار داشت: در مورد خواست کشور عراق ما به دلیل همسایگی و مسئولیتی که داریم و همچنین درخواستی که به عمل آمد کمک ها و مشورت هایی را به دولت عراق داشته ایم که خوشبختانه به دلیل سامان پیدا کردن و تغییرات خوب در شرایط سیاسی و امنیتی عراق دولت عراق نیز با کمک مرجعیت توانسته است به تدریج در مسیر بهبود شرایط گام هایی را بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مناطقی در عراق آزاد شده است، مناطق سنی نشین و شیعه نشین و همه این موضوعات نشانگر این است که اگر هوشیاری نسبت به موضوعات تروریستی وجود داشته باشد و وحدت و همدلی همه گروهها باشد، مجموعه های مسئول در عراق حضور دارند که با توان خود می توانند با کمک های کشورها بر این مشکل فائق شوند.

وی تاکید کرد: باید تاکید کنیم همه کشورها باید کمک کنند نه به این دلیل که ممکن است خطری متوجه یک کشور است بلکه به این دلیل که خطر داعش متوجه همه جهان است حتی اروپایی ها و کشورهای غربی و موضوع تروریسم یک مسئله منطقه ای و بین المللی است و همه جهان باید نسبت به این مسئله توجه داشته باشند و همکاری ها در مسیر ریشه کن کردن تروریسم صورت بگیرد، در عین حال با توجه به کمک هایی که گروهها خواستند ما به دولت عراق بر اساس مقررات بین المللی کمک می کنیم و در این چارچوب دولت عراق چگونگی توزیع و تقسیم آن را به عهده دارد.

مسئولیت اجرای توافق با دولت آمریکاست

افخم درباره تحریم های جدید که برخی سناتورها در آستانه جابجایی کنگره اعلام کرده اند که در ماه ژانویه دوباره مطرح و تصویب خواهد شد، اظهار داشت: ما هم خبرها را داشته ایم که کنگره جدید از 6 ژانویه شروع به کار می کند، اینکه چه اقدامی انجام خواهند داد در چارچوب وظایف قانونی به عنوان یک نهاد حاکمیتی مربوط به مباحث داخلی این کشور است و آنچه که برای ما مهم است این است که در نتیجه مذاکرات هر توافقی که صورت بگیرد مسئول اجرای آن دولت کشورها خواهند بود.

وی تاکید کرد: اینکه دولتها موظف هستند ساز و کارهای داخلی و مراحل قانونی را با نهادهای دیگر هماهنگ کنند لذا توقع و انتظار ما این است که نهاد مسئول، دولت آمریکا است و نحوه هماهنگی و مواجهه و سازو کارهای داخلی چگونه خواهد بود به عهده آنهاست و طبعا نمی خواهیم در این باره پیش بینی یا پیشداوری داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره میانجی گری عمان و کویت بین ایران و عربستان گفت: موضوع میانجی گری اگر به عنوان یک کیس رسمی مطرح باشد چنین چیزی مطرح نیست، روابط ایران و عربستان برقرار است، گفتگوها در حال انجام است و دو کشور کانالهای طبیعی گفتگو و تبادل نظر را دارند، اما اینکه کشورهایی مایل هستند روند جاری را تشدید کنند و امکان تقویت روابط بیشتر شود، یک حس مسئولیت است که همواره کشورهای منطقه این تمایل را داشته اند که روابط منطقه ای را گسترش دهند اما چیزی به عنوان میانجی گری مطرح نبوده است.

وی درباره وضعیت ورزشکارانی که قصد سفر به استرالیا برای مسابقات را دارند، گفت: اگر مراجعه کرده اند و هنوز موفق نشده اند از آنجا که چند روزی بیشتر باقی نمانده است می توانند با ما تماس بگیرند و ما تلاش خود را می کنیم که امکان ورود به موقع آنها به استرالیا را فراهم کنیم، البته تاکنون با حوزه ما تماسی نداشته اند و اگر دوستانی مشکل دارند می توانند تماس بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخباری مبنی بر اعمال فشار دولت قطر بر حماس و احتمال جابه جایی دفتر حماس به تهران، گفت: چنین خبری صحت ندارد و در دستور کار نیست.

افخم درباره به رسمیت شناختن فلسطین از سوی کشورهای اروپایی گفت: مشاهده کردید که در مورد فلسطینی ها حتی مطالبات حداقلی که مطرح شد در شورای امنیت و نهادهای بین المللی پذیرش نداشت و مورد توافق قرار نگرفت و این امر نشان دهنده این است که تنها راه پیش روی ملت فلسطین برای احقاق حقوقشان مقاومت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مقاومت می تواند حقوق کامل آنها را تامین کند و این اقداماتی که در مجامع بین المللی در مقابله با مطالبات حداقلی آنها صورت می گیرد تاکید مجدد بر این است که اصل مقاومت یک اصل دائمی، مشروع و مورد تاکید برای فلسطینی ها خواهد بود و قطعا این اصل نتیجه می دهد و فلسطینی ها موفق خواهند شد که با تکیه بر این اصل به زودی به حقوق خود دسترسی پیدا کنند.

وی درباره موضع ایران درباره اطلاعات ضد داعش برای آزادسازی موصل گفت: اینکه برای آزادسازی موصل ائتلاف عمل کرده باشد اخبار منتشرشده نشان دهنده آن است که ارتش عراق و گروه های مردمی فعال هستند و گام هایی را برداشته اند و هنوز ائتلاف ضد داعش در حوزه عملیاتی به یک اقدام موثر و روشن نرسیده است.

افخم با برشمردن دلایل این امر گفت: یکی از علت ها این است که یک گام موثر برای مقابله با داعش قطع حمایت های مالی و نظامی است که هنوز صورت نگرفته و کشورها حمایت های مالی و لجستیکی خود را از داعش به عمل می آورند و هنوز راههای لجستیکی باز است و کانال های پشتیبانی برقرار است و اگر ائتلاف بخواهد موثر باشد باید با مردم عراق صادقانه برخورد کنند و واقع بینانه عمل کنند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.