« بشار اسد» رییس جمهوری و دبیرکل حزب بعث سوریه از جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان متحدان راهبردی کشور متبوعش یاد کرد و با اشاره به اینکه آمریکا و غرب در حال عقب گرد آرام از مواضع خود هستند، بر ضرورت تحول در حزب بعث سوریه تاکید کرد.

عقب گرد آرام آمریکا و غرب /ایران و روسیه متحدان راهبردی/ ضرورت تحول در حزب بعث

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، بشار اسد 20 ماه نوامبر سال 2014 در نشستی با حضور کادر حزب بعث سوریه دراستان طرطوس این کشور با صراحت درباره مسائل مختلف سخن گفت که روزنامه لبنانی الاخبار بخش هایی از آن را در شماره امروز(شنبه) خود منتشر کرده است.


** روایط ایران و سوریه راهبردی است

رییس جمهوری سوریه در این نشست، روابط جمهوری اسلامی ایران و کشور متبوعش را « راهبردی» خواند و گفت: ایران در رویکرد راهبردی عام با سوریه است و بطورعملی در خصوص پرونده سوریه محکم و پایدار هستند.

وی افزود: موفقیت ایران در سطح بین المللی به دلیل روش عملگرایی است که آن را انتخاب و اجرا کرده است.


** مرحله داعش

بشار اسد با بیان اینکه « در مرحله داعش اوضاع مشوش شده اما بتدریج همه چیز بویژه برای غرب در حال روشن شدن است»، خاطرنشان کرد: گزینه وسط وجود ندارد، یا همه منطقه بسوی پرتگاه می رود که در این صورت غرب باید هزینه آن را بپردازد و یا اینکه مشکل حل می شود.

رییس جمهوری سوری مرحله کنونی را مرحله تناقض ها و تضادها اما پایدار خواند و اظهارداشت: جبهه دشمنان از هم گسیخته شده است، آمریکا امروز ضد ترکیه شده، آنکارا خواستار منطقه حایل شده و واشنگتن با آن مخالفت کرده است».

وی تصریح کرد: « رجب طیب اردوغان» غرب را به اعتماد به اخوان المسلمین کشاند اما معلوم شد که « اخوان و تندروی و القاعده همه یک مفهوم واحد با شکل های مختلف هستند».

بشار اسد به تناقض و تضاد « ترکی کردی»،« کردی کردی» اشاره کرد و گفت: «پ . ک .ک» ضد مسعود بارزانی است یعنی بین کردهای سوریه و عراق و بین کردها و عرب ها تناقض وجود دارد و داعش با همه اینها در تضاد است.

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: کشورهای حامی تروریسم دشمن هم هستند اما در وارد کردن خسارت و ضرر به سوریه، ساقط کردن سوریه و دولت آن با یکدیگر توافق کرده اند.


** ارتباط غربی ها با ما قطع نشده است/ صفوف مخالفان به هم ریخته است

وی افزود: غربی ها تماس های خود را با ما شروع کرده و دیدارها و ملاقات ها قطع نشده و تحت نظارت بالاترین سطوح ادامه یافته است.

بشار اسد با بیان اینکه « صف بندی دشمنان بین المللی سوریه « به تمام معنا به هم ریخته و سردرگم و فاقد رویکرد است و تصوری از آنچه رخ می دهد، ندارد»، اظهارداشت که این جنبه ای مثبت برای ما است اما جنبه منفی آن ، این است که « نمی دانیم تا چه زمانی می توانند تصمیم های اشتباه را اتخاذ کنند».

رییس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: تا این لحظه گرایش و رویکرد عمومی « مثبت» است و اروپا وجود ندارد، آمریکایی ها به سه دسته تقسیم شده اند، دولت ، ارتش و کاخ سفید هر کدام یک رویکرد و گرایش دارند.


** آمریکایی ها احساس می کنند قطر، ترکیه و سعودی ها آنها را فریب داده اند

وی تصریح کرد: بطور کلی آمریکایی ها احساس می کنند از سوی همپیمانان خود فریب خورده اند و بطور علنی می گویند که قطر، ترکیه و سعودی ها آنها را فریب داده اند تا فکر کنند که قضیه سوریه ساده است.

بشار اسد اظهارداشت: بدنبال این فریبکاری، آمریکایی ها ابتدا تصور کردند که تنها با وارد کردن فشار نظام سوریه سرنگون و یک به اصطلاح نظام دموکراتیک مزدورغرب حاکم می شود اما هنگامی که درک کردند سقوط نظام سوریه غیرممکن است، طرح بقای نظام مشروط بر تغییر رییس جمهوری را مطرح ساختند اما برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه صدمه سختی به آنها وارد کرد و اگر چه بطورعلنی به نتیجه آن اعتراف نمی کنند اما در جلسات سری به آن اعتراف کرده اند.

بشار اسد به سردرگمی آمریکایی ها در خصوص شناخت ماهیت سوریه ، تروریسم ، اخوان السملمین و قدرت آنها ، تندروی ، سکولارها اشاره کرد و گفت که وقتی از تندروها ناامید شدند به اصطلاح به سکولارها روی آوردند اما اکنون مشخص شده، آنچه را « معتدل ها» می خوانند یک دسته طرفدار غرب و اسراییل هستند.

وی افزود: آمریکایی ها و غربی ها و همپیمانان آنها در حال پرداخت خسارت کامل هستند و در نتیجه در حال عقب گرد از مواضع خود هستند اما این تحول بسیار آرام در حال رخ دادن است، آنها از یک درخت بلند بالا رفته تا همه افکار عمومی در غرب را قانع کنند که سوریه یک کشور شیطانی است اما اکنون پایین آمدن از این درخت به وقت نیاز دارد.

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: با این وجود تحول در رویکرد و مواضع غربی ها به آرامی شروع شده است، تماس ها و ملاقات های آنها با ما قطع نشده و تحت نظارت بالاترین سطوح روسا، وزیران و مدیران امنیتی برقرار است.

بشار اسد اظهارداشت: در این ملاقات ها برای ما آشکار شد که آنها در قبال تحولات سوریه چند دسته شده اند، جریان هایی خواستار تماس ها و ارتباط با ما هستند و این تماس ها با ما برای آشنایی با تصمیم های بالاترین سطوح سیاسی سوریه برقرار است.


** عقب گرد آرام آمریکا

وی خاطرنشان کرد: بعداز انتخابات اخیر در آمریکا و وارد شدن لطماتی به سیاست های داخلی « باراک اوباما» رییس جمهوری این کشور، دولت او عقب گرد در مقابل سوریه را شروع کرد و این عقب نشینی به معنای عبور از درخواست تغییر رییس جمهوری سوریه نبود بلکه این سئوال برای آنها مطرح شد که اگر بشار اسد برود، چه کسی می آید؟ داعش؟ ما هم که گزینه ای نداریم.

-اوباما عقب گرد می کند و مانور می دهد، او تصمیم گرفت که در اظهارات علنی خود بگوید مخالفان معتدل در سوریه تنها مخالفانی خیالی هستند و سپس به منتقدان خود گفت که اگر می خواهید 500 میلیون دلار بدهید، بگیرید، اما به چه کسی باید آن را بدهیم؟

-« جو بایدن» معاون رییس جمهوری آمریکا، نقش آفرینی خود را شروع و اعلام کرد که دوستان ما یعنی ترکیه و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به تروریست ها در سوریه کمک کرده اند و معذرت خواهی های بعداز آن پروتوکلی است و ارزش سیاسی ندارد.

- ارتش آمریکا تصویب کرد که تنها ارتش سوریه بطور جدی با تروریسم می جنگد اما به یک نتیجه منطقی دست نیافت بلکه برعکس اعلام کرد که « با ارتش سوریه همکاری و تعامل نمی کنیم».

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: ما در مقابل تحول در مواضع غرب در قبال جنگ در سوریه قرار داریم اما معنای آن، این نیست که همه امور به سمت آسان شدن پیش می رود، موضع واشنگتن متحول شده اما هدف نهایی آن یعنی سیطره بر ما و تحمیل خواسته هایش پابرجاست.

بشار اسد خاطرنشان کرد: آنها امروز داعش را نمی خواهند و حتی آن را می زنند تا اینکه آنچه را نیروهای معتدل می خوانند جایگزین کنند اما سئوال این است که این نیروها را از کجا باید بیاورند؟ چه کسی در واقع با نیروهای تندرو تحت عناوین مختلف می جنگد که فرق بین آنها بسیار کم است و شاید تنها در پرداخت حقوق باشد که این گروه های تندرو می پردازند.

وی تاکید کرد: بزودی این حقیقت را درخواهند یافت که در مبارزه با تروریسم یک شکاف وجود دارد و تنها ارتش عربی سوریه می تواند آن را پر کند.


** برگه کردها

رییس جمهوری سوریه اظهارداشت: بدنبال شکست آمریکا در سوریه، آمریکایی ها به « برگه کردها روی آوردند تا بتوانند از برنامه فدرالی نه تمرکز قدرت در سوریه حمایت کنند و این پرونده آینده است که برای اعمال فشار بر سوریه آماده کرده اند.

بشار اسد گفت: اما در صحنه واقعیت این برنامه قابلیت اجرا ندارد چون غیرمنطقی است هرگز سود و موفقیتی برای آمریکایی ها بدنبال نخواهد داشت، بزرگترین منطقه ای که کردهای سوریه در آنجا وجود داردند ، الحسکه است و تنها 36 درصد از ساکنان این منطقه را هم تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اهمیت حقوق فرهنگی کردهای سوریه افزود: در ابتدای بحران ما به یکصد هزار کرد سوریه تابعیت سوری دادیم و تدریس زبان کردی را آزاد کردیم و این منطق ما است اما آنها خواستار اعتراف قانون اساسی سوریه به ملیت کردی است ، ما به آنها گفتیم در این صورت باید با همه نژادها و طوایف اینگونه برخورد کنیم و این موجب از هم گسیخته شدن سوریه می شود.


** قطر و ترکیه

رییس جمهوری سوریه در این سخنرانی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اشاره نکرد که بطور واضح بیانگر شروع مصالحه بین آنها است و تنها از قطر به عنوان « بانک تروریست ها» نام برد.

بشار اسد اظهارداشت: طرح خطرناک کنونی ، طرح ترکیه واردوغان است که به زعم خود« خواستار پاکسازی منطقه از کفار و قرار دادن اخوان المسلمین در راس رهبری آن است تا به منطقه حکومت و آن را به یک دولت اسلامی براساس طریقت و روش خلافت عثمانی تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه تلاش می کند تایک منطقه حایل درشمال سوریه ایجاد شود و حلب برای آنها یک موضوع اساسی است و اگر ما موفق شویم بطور کامل حلب را آزاد کنیم ، طرح اردوغانی فرومی پاشد و انشاء الله امور در حلب رو به پیشرفت و جلو رفتن است.


** طرح دی میستورا با طرح مصالحه محلی در سوریه هماهنگ است

رییس جمهوری سوریه تصریح کرد: به استفان دی میستورا فرستاده جدید سازمان ملل گفتیم که می خواهید نشست های ژنو 3 و 4 را برگزار کنید، بزودی برگزار می کنیم اما اگر بدنبال نتیجه هستید،نتایج در داخل سوریه است.ما درصدد گفت وگو با عناصر مسلح محلی هستیم که به روی ما سلاح کشیده اند ، چه کسی با مزدوران دشمن سوریه مذاکره می کند.

بشار اسد افزود: ما مصالحه در سوریه را شروع کرده و اوضاع بطور نسبی در دمشق خوب است ، در حمص بخش اساسی مصالحه موفقیت آمیز بوده است و در حلب مذاکرات را شروع کرده ایم تا طرح حمص در این شهر با خارج شدن عناصر مسلح تکرار شود.

وی اظهارداشت: طرح دی میستورا مبنی بر توقف جنگ در حلب با طرح مصالحه ما بجز در برخی موارد هماهنگی و تناسب کامل داشت و بطور طبیعی برای موفقیت طرح دی میستورا باید ترکیه مجبور شود از حمایت عناصر مسلح دست بردارد.

رییس جمهوری سوریه بدون اشاره به جزئیات تحرکات روسیه، خاطرنشان کرد: بر همه واجب است که بر مصالحه های محلی در سوریه که یک طرح اساسی است ، متمرکز شوند.


** روسیه از نیروهای مسلح سوریه حمایت نظامی می کند

بشار اسد تصریح کرد: اطمنیان داریم که روسیه در کنار ما بطور ثابت قرار دارد و چیزی تغییر نکرده است، موضع روسیه محکم و در حمایت سیاسی آن از سوریه در شورای امنیت متجلی است.

وی اظهارداشت: روسیه ازنیروهای مسلح سوریه حمایت نظامی می کند اما به مرحله ای نرسیده ایم که بخواهد دخالت نظامی کند و در نهایت ما باید از خودمان دفاع کنیم.


** مصر تلاش می کند در پرونده سوریه نقش میانجی داشته باشد

رییس جمهوری سوریه گفت: مصر تلاش می کند در پرونده سوریه نقش میانجی داشته باشد و به همین دلیل لازم است روابطی خوب هم با تندروها برقرار کند.

بشار اسد افزود: مهم این است که مصری ها ضربه سختی به اخوان المسلمین وارد کردند که در سراشیبی سقوط قرار گرفتن آنها و اسلام سیاسی سهم داشت.

وی اظهارداشت: می توان نقش مصر را مثبت توصیف کرد و ما با دستگاه های امنیتی مصر روابط داریم و این روابط حتی در ایام محمد مرسی رییس جمهوری سابق خوب بود.

رییس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: روابط سوریه با مصر بعداز شروع ریاست جمهوری «عبدالفتاح السیسی» و ضربه هایی که اخوان المسلمین در مصر دریافت کرد متحول شده و بسیار نزدیک شده است.


** بشار اسد و حزب بعث

- برغم گذشته حدود 4 سال از بحران سوریه و افزایش تحرکات سیاسی ، در مناطقی که از سیطره دولت خارج شده هیچ جایگزن واقعی بجای حزب بعث پدیدار نشده است.

- « ملی گرای های سوریه وجود دارند» اما حزب بعث می تواند روابط بین اسلامیت وعربیت را پوشش دهد.

- سقوط اسلام سیاسی حرکت به سوی احزاب سوکولار را بدنبال دارد و این طبیعی است و همچنین سطح سیاسی و افزایش نیروهای معتدل در جامعه سوریه ، همه اینها به حزب بعث فرصت می دهد تا بیشتر نقش آفرینی کند اما باید سازوکارهای حزبی را تغییر بدهد وما به روش ها و زبانی جدید نیاز داریم.

- درگذشته موفق نشدیم و مردم و قبل از آن خود بعثی ها از ما فرار می کردند،من شخصا در هیچ یک از نشست های حزبی در جامعه حاضر نمی شدم زیرا قانع کننده و نتیجه بخش نبودند.

- نگاه کنید به ما به عنوان حزب قدرت طلب و حزب یکه تاز که می خواهد همه چیز را در اختیار داشته باشد ، کار ، ماشین و ... ، باید به این یکه تازی پایان دهیم و بحران به ما دراین ماموریت کمک کرد.آنچه را انشقاق ها خواندند، یک عملیات پاکسازی بسیار خوب بود، اگر حزب بعث را از یکه تازها پاکسازی کنیم و حتی اگر بجای 3 میلیون ، یکصد هزار عضو داشته باشیم، در این صورت قوی خواهیم بود.

- جریان های سیاسی از جمله جریان های طرفدار سوریه وجود دارند که باید با آنها در ارتباط و تماس باشیم.

- ما حزبی بزرگ با جریان ها ، افکار و رویکردهای مختلف هستیم و بنابر این باید همواره گفت وگو کنیم تا به نتیجه برسیم و این گفت وگو باید واقعی و در همه سطوح باشد.

- خواستار تحرک پایه های حزب بعث سوریه و ارائه ابتکارعمل ها و سازماندهی جدید برای برقراری تماس و ارتباط بین همه سطوح حزب هستیم.

- در خصوص پایبندی به قانون احزاب، ضرورت دارد که حزب بعث سوریه از دایره موسسات و بخش عمومی و دولتی خارج شود و به دانشگاه ها و کارخانه ها و موسسات و به میان مردم برود ، حضور در میان مردم حتی مهمتر از موسساتی است که به عنوان کارمند در آن حضور داریم.

- اکنون در مقابل ما یک ماموریت بزرگ وجود دارد و آن تحول در منابع مالی حزب بعث سوریه و فعال کردن ابتکارعمل های اجتماعی و ورود به نقش نظارتی و کنترلی در وظایف و مبارزه با فساد است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.