۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷
کد خبر: 257391

زندگی سالم / برگردان به پارسی: مریم سادات کاظمی - سيستم ايمني بدن ضامن دفاع اندامها در برابر عفونتهاست. از همين رو بهترين روش براي حفظ سلامتي و نشاط در زمستان؛

راهكارهایی براي حفظ سلامتي در زمستان

 فصل شيوع بيماري هاي مختلف، تقویت سيستم ايمني بدن است. رعايت چند توصيه ساده و كاربردي در زندگي روزمره مي‌تواند سلامتي را در فصل سرما تضمين كند.

 

  توصيه هايي براي تقويت سيستم ايمني

1- به بشقاب غذا توجه داشته باشيد! در اين فصل برنامه غذايي بايد در حد امكان متنوع باشد و مقدار مناسبي ميوه ها، سبزي‌ها، غلات كامل و ماهي ها ميل شود.

معمولاً در زمستان تمايل به مصرف غذاهاي چرب و سنگين بيشتر مي‌شود، اما بايد دقت داشت، نبايد در خوردن غذاهاي خيلي چرب افراط كرد؛ زيرا اين
 خوراكي ها بدن را خسته مي‌كند و خستگي عامل ضعف سيستم ايمني بدن است. بهتر است بويژه سس ها، غذاهاي دارای سس و فست فودها محدود شود.

2- به طور منظم ورزش كنيد، تمرينات جسماني منظم فشارهاي عصبي را كاهش مي‌دهد، استرس را دور مي‌كند و با حالات افسردگي مقابله مي‌كند كه همه اين شرايط سبب ضعف سيستم ايمني مي‌شوند. ورزش افزون بر اينكه به تناسب اندام و سلامتي كمك مي‌كند، در بهتر خوابيدن نيز مؤثر است. البته بسياري از افراد در جوامع امروزي به دليل مشغله هاي زياد از اين مسأله مهم غافل مي‌شوند!

3- آرامش داشته باشيد ، يوگا، تاي چي و هر تمرين ريلكسيشن ديگري براي تجديد قوا روحي و همچنين جسمي عالي است. در تمام مدت زمستان فرصتي هر چند كوتاه را به اين امر اختصاص دهيد.

4- سيگار نكشيد و در معرض دود سيگار ديگران قرار نگيريد ،صدها ماده سمي موجود در دود سيگار سبب تحريك مجاري تنفسي مي‌شود كه بايد مقاومت كافي نسبت به ميكروبهاي فصل زمستان را داشته باشد. همچنين اين مواد سيستم ايمني بدن را تضعيف مي‌كنند.

5- استراحت كنيد و به اندازه كافي بخوابيد، به ساعت بيولوژيك بدن توجه داشته باشيد و زماني كه نياز به خواب و استراحت داشتيد، خود را مجبور به بيدار ماندن نكنيد. البته نظم خواب نيز بسيار اهميت دارد. در ساعات منظم به رختخواب برويد و همچنين بيدار شويد.

6- هر روز از هواي آزاد بهره ببريد، هر روز حداقل 10 دقيقه پنجره هاي منزل و محل كار را باز كنيد تا هواي آزاد جريان داشته باشد؛ حتي اگر هوا خيلي سرد است. به اين ترتيب بسياري از ميكروبهاي محيط از بين مي‌روند.

 بهترين اسانس هاي تقويت كننده سيستم ايمني

برخي از اسانس هاي گياهي ( روغنهاي معطر) اگر به صورت بخور هر روز در محيط منزل و يا در شرايطي مانند اپيدمي بيماري، خستگي و استرس استفاده گردد، در تقويت سيستم ايمني بسيار مؤثر است. البته مي‌توان آنها را با كمي روغن گياهي رقيق كرد و مستقيماً روي پوست ماساژ داد. البته توجه داشته باشيد، اين
 اسانس ها براي كودكان، خانمهاي شيرده و باردار توصيه نمي شود. بهترين اسانس ها براي فصل زمستان عبارتند از:

- اسانس مرزه: اين اسانس ضدباكتري و ضدويروس است و افزون بر قدرت ضدعفوني كنندگي، سيستم ايمني بدن را نيز تقويت مي‌كند. بهتر است اسانس مرزه دو بار در هفته، صبح و شب روي پوست ماساژ داده شود.

- اسانس مرزنجوش: ضدعفوني كننده است و به طور كلي محرك و تقويت كننده سيستم ايمني است. در ايامي كه احساس خستگي داريد، بگذاريد بخار آن 20 دقيقه در محيط منزل پخش شود.

- اسانس نعناع: آرامبخش و محرك است و مي‌توان هم از بخار آن در محيط و هم ماساژ روي پوست استفاده كرد. اين اسانس براي ايام استرس و خستگي عالي است.

-چند توصيه تكميلي و مؤثر:

- عسل را جايگزين شكر نماييد. تأثير عسل در مواقع گلو درد بيشتر از داروهاست.

- حتماً يك دوره گياه ژينسينگ را مصرف نماييد.

- از مركبات يا مكملهاي ويتامين C  استفاده كنيد.

- تنفس عميق شكمي داشته باشيد. نفس كشيدن عميق براي مقابله با استرس عالي است.

 

 زيبايي و سلامت پوست در زمستان

پوست بدن در برابر تهاجمات آب و هوايي واكنش نشان مي‌دهد و صورت و دستها نخستين
 قسمت ها هستند. در فصل زمستان نيز بايد مراقب از دست رفتن رطوبت پوست بود؛ زيرا سرما باعث انقباض رگها شده و جريان خون را مختل مي‌كند. در نتيجه توليد سموم كاهش مي‌يابد و پوست بسيار سريع تر خشك مي‌شود. نكاتي كه رعايت آنها به سلامت پوست كمك مي‌كند عبارتند از:

- مقابله با خشكي پوست

باد، سرما، باران و برف در از دست رفتن رطوبت پوست نقش دارند كه گرماي بخاري و شوفاژ در محل كار، منزل و وسايل نقليه عمومي آن را تشديد مي‌كند.

بايد هر روز صبح و شب از كرم مرطوب كننده استفاده كرد، البته مقدار كرم در شب بايد بيشتر باشد. همچنين بهتر است كرم مغذي تر و رطوبت بيشتر نسبت به هميشه انتخاب شود.

- استفاده از  مرطوب كننده پس از حمام

تماس لباسها با بدن نيز عامل ديگر خشكي پوست بدن است. پس از حمام وقتي را به ماساژ بدن با كرم مرطوب كننده اختصاص دهيد. استفاده از روغنهاي معطر گياهي نيز براي تغذيه و لطافت پوست مؤثر است.

- ماساژ قسمتهاي حساس يا آسيب ديده با روغن گياهي

قسمتهاي ضعيف، قرمز يا خشك پوست نياز به ماساژ ملايم با چند قطره روغن گياهي مانند روغن بادام شيرين دارد. اين روغنها افزون بر لطافت پوست، آن را نيز تغذيه مي‌كند. قسمتهاي اطراف چشم و لبها بخشهاي حساس پوست هستند.

- كرم مخصوص خشكي دست ها

دستها نسبت به ترك خوردگي بسيار حساس هستند و شست و شوي مكرر هيچ تأثيري در بهبود آن ندارد. اگر دچار اين مشكل شديد، اولين توصيه عوض كردن صابون است؛ به جاي صابون آنتي باكتريال، از صابون مرطوب كننده حاوي گليسرين، كره كاريته و... استفاده کنيد. سپس به طور منظم و به اندازه كافي كرم مرطوب كننده را روي پوست دستها ماساژ دهيد. پوشيدن دستكشهاي چرمي نيز كه رطوبت كمتري نسبت به دستكشهاي كركي نگه مي‌دارند نيز مفيد است.

- كرم ضدآفتاب حتي در زمستان

حتي در زمستان هم زماني كه در معرض نور خورشيد قرار مي‌گيريد، از كرم ضدآفتاب استفاده کنید. انتخاب كرم مرطوب كننده روز اين تأثير محافظتي را بيشتر مي‌كند.

- پاكسازي پوست از سلولهاي مرده

پوست حساس نبايد بيش از حد به خاطر جدا كردن پوسته ها آسيب ببيند. البته شست و شو و تميز كردن پوسته ها به اندازه معمول لازم است؛ زيرا سلولهاي مرده را از بين مي‌برد و جذب كرم مرطوب كننده را تسهيل مي‌كند.

- دوش و حمام خيلي گرم؛ هرگز!

توجه داشته باشيد،  حمام و دوش با آب خيلي گرم رطوبت پوست را كاهش مي‌دهد. پس از بيرون آمدن از حمام نيز با دقت همه قسمتهاي بدن را بدون كشيدن حوله و با فشار ملايم حوله، خشك کنيد. خشك شدن خود به خود پوست خيس در خشكي آن تأثير دارد. در انتخاب مواد شوينده نيز دقت كنيد و انواع روغن را مصرف کنید.

- مرطوب كردن محيط منزل

توصيه مي‌شود محيط منزل 30 درجه رطوبت داشته باشد. از دستگاه هاي بخور و ترجيحاً بخور سرد استفاده كنيد و يا ظرف آبي را روي بخاري بگذاريد.

- تغذيه مناسب

بايد خاطر نشان كرد، تغذيه تأثیر مهمي در سلامت پوست دارد. ميوه ها و سبزي‌های بسياري ميل كنيد تا از خواص ويتامين هاي آنتي اكسيدان بهره ببريد كه به پيشگيري از پيري پوست كمك مي‌كند.

 

 نكات طلايي براي داشتن موهايي زيبا در زمستان

سرماي محيط بيرون،‌ گرماي منزل و محيط كار، باد، باران و حتي برف شرايطي هستند كه زيبايي موها را تحت تأثير قرار مي‌دهند. پوست سر در زمستان تمايل به خشك شدن دارد كه ظاهر شدن شوره ها و همچنين خشكي و شكنندگي موها را تسريع مي‌كند؛ اما مي‌توان با رعايت چند نكته ساده، زيبايي موها را در زمستان نيز حفظ كرد:

1- يك بار شامپو زدن: لازم نيست موها را دو بار يا بيشتر شامپو بزنيد. يك بار كافي است.

2-آبكشي فوري موها: ماندن طولاني مدت شامپو روي موها ضرورتي ندارد. پس از شامپو زدن فوری موها را بخوبي آب بكشيد.

3- استفاده از ماسك مو: يك بار در هفته از ماسك زيبايي يا محصولات محافظتي متناسب با نوع موها استفاده کنید.

4- شست و شو با آب ولرم: هنگام دوش گرفتن، آب را خيلي داغ نكنيد. بهتر است موها را با آب ولرم شامپو بزنيد و با آب سرد آب بكشيد.

5- گرما ندادن به موها:‌ در زمستان از وسايل حالت دهنده گرمايي موها بخصوص سشوار پرهيز كنيد. در صورت نياز توجه كنيد، درجه سشوار پايين باشد. همچنين خيلي نزديك به پوست سر نباشد.

6- دماي مطلوب محيط: دماي محيط منزل بايد  متناسب و مطلوب حفظ شود، اما بيش از حد گرم نباشد.

7- حفظ رطوبت كافي محيط: رطوبت محيط را به كمك دستگاه بخور يا ظرف آبي روي بخاري تأمين کنید.

8- عدم كشيدگي موها: از روشهاي آرايش موها بخصوص دم اسبي كه با كشيدگي همراه است، اجتناب كنيد.

9- ماساژ موها: مرتب موها را ماساژ دهيد تا جريان خون تحريك شود.

10- توجه نسبت به سرما و باران: در برابر شرايط جوي با كلاه باراني موها را بپوشانيد، اما از كلاه‌هايي كه خيلي محكم سر و موها را فشار مي‌دهد، استفاده نكنيد.

منبع: www.Esante.fr

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.