عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه برای واقعی کردن قیمت حامل‌های سوخت چاره‌ای جز اجرای فاز سوم قانون هدفمندسازی یارانه ها نداریم، گفت: دولت باید حاکمیت اقتصاد را به بازار محول و از دخالت‌های بی مورد جلوگیری نماید.

دولت از اقدامات تعزیراتی در فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها دست بردارد

آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در حال حاضر مصوبات خوبی برای رفع مشکلات بخش تولید در قالب لایحه خروج از رکود تصویب شده است، اظهارداشت: تعیین تکلیف بدهی تسهیلات ارزی واحدهای تولیدی که قرار شده به نرخ ارز همان روز دریافت تسهیلات پرداخت شود را باید یکی از مصوبات حمایتی برای تولیدکنندگان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای بدهی معوق تولیدکنندگان هم پیشنهادات مختلفی مطرح شده است، افزود: امیدوارم با اجرایی شدن مصوبات لایحه رفع موانع از تولید بخشی از گره‌های واحدهای تولیدی برطرف شود.

*قانونی که بررسی آن سه دوره در مجلس شورای اسلامی زمان برده است

خالقی با اشاره به اینکه باید موانع پیش روی تولیدکنندگان را لایه به لایه برطرف نماییم، تصریح کرد: متأسفانه قانون تجارت 3 دوره در مجلس اسلامی در حال بررسی است و نمایندگان مجلس باید در این رابطه توضیحات لازم را به مردم ارائه دهند.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران در ادامه صحبتهای خود با اعلام اینکه هم اکنون بخشی از قانون گمرک اصلاح اما هنوز ایردات قانون مالیات بر ارزش افزوده در دست بررسی است، اظهارداشت: در حال حاضر بخش تولید در شرایط گلخانه ای قرار دارد و باید همزمان با رفع مشکلات داخلی بستر لازم را برای تسهیل تجارت بین الملل به وجود آوریم.

خالقی اضافه کرد: دولت در تصمیم گیری‌های خود نباید به صورت مطلق یک موضوع را مدنظر قرار دهد بلکه باید در شرایط رکود تورمی و تحریم‌های بین المللی با تفکیک موارد، سیاست‌های اقتصادی و اداری انعطاف پذیری را برای جبران عقب ماندگی بخش تولید بکار گیرد.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به اینکه شرایط فعلی اقتصاد کشور عادی نبوده و رویکرد مجلس و دولت نسبت به بخش تولید باید ویژه باشد، گفت: در حال حاضر جنگ، جنگ اقتصادی است و کشور باید با استراتژی مناسب حرکت نماید.

*لازمه واقعی کردن قیمت‌ها اجرای فاز سوم هدفمندسازی یارانه ها است

وی در رابطه با اجرای فاز سوم هدفمندسازی یارانه‌ها هم افزود: اصولاً قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با هدف ایجاد عدالت در کشور اجراء شد اما متأسفانه به دلیل اجرای نادرست هنوز در فاز اول و دوم این هدف محقق نشده است.

خالقی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت باید به نسبت تحمیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی قیمت دستمزدها را هم افزایش می‌داد، گفت: اما نه تنها سطح درآمد مردم و واحدهای تولید به نسبت افزایش قیمت سوخت تغییری نکرد بلکه دولت با مداخله گری‌ها و اقدامات تعزیراتی در جلوگیری از افزایش قیمت کالاها مسیر تحقق اهداف قانون هدفمندسازی یارانه ها را با ابهاماتی همراه کرد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران با تأکید براینکه برای واقعی کردن قیمت حامل‌های سوخت چاره‌ای جز اجرای فاز سوم قانون هدفمندسازی یارانه ها نداریم، تصریح کرد: دولت برای اجرای فازسوم باید اشکالات فازهای اول و دوم را رفع کند چراکه آمارها نشان می دهد که در فازهای گذشته اثر بخشی اصلاح قیمت ها کم رنگ بوده است.

خالقی اضافه کرد: دولت باید حاکمیت اقتصاد را به بازار محول و از دخالت‌های بی‌مورد جلوگیری نماید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.