رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران هشدار داد: تبلیغ برای ارسال نمونه های ژنوم انسانی از طریق خون یا بزاق دهان به خارج از کشور که به تازگی از طرف برخی شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب و اینترنتی آغاز شده، بسیار نگران کننده است و باید با آگاه سازی مردم از این روند جلوگیری کرد.

هشدار انجمن بیوتکنولوژی در مورد خروج هدفمند ژنوم انسانی به خارج از کشور
 

برخی شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب و شرکت های اینترنتی به تازگی در فراخوان و تبلیغاتی دروغین با پوشش اقدامات خیرخواهانه از ایرانیان داوطلب دعوت می کنند تا با ارسال چند قطره خون یا بزاق دهان خود بر روی یک کاغذ به یک شرکت ناشناخته در انگلیس ، در کمپین درمان بیماران سرطانی بی بضاعت شرکت کنند.

این درحالی است که به گفته کارشناسان، این موضوع درواقع یک ترفند برای به دست آوردن انواع ژنوم انسانی کشورهای مختلف از جمله ایران است که با توجه به خطر بیوتروریسم می تواند در آینده علیه امنیت کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر سیروس زینلی روز دوشنبه در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: به تازگی یک شرکت انگلیسی با تبلیغات بسیار از همگان دعوت می کند تا چند قطره از خون یا بزاق دهان خود را برای درمان بیماران سرطانی به آدرس مشخصی بفرستند.

وی افزود: آنها با ارسال پاکتی به درب منازل، نمونه ها را گرفته و آن را بر روی یک کاغذ از کشور خارج می کنند.

زینلی گفت: این درحالی است که سایت انجمن ژنتیک انسانی اروپا نسبت به اینگونه اقدامات هشدار و اخطار داده است. این سایت از مردم خواسته است تا فریب اینگونه آزمایش های اینترنتی و تبلیغات اینترتی را نخورند و نمونه های ژنی خود را به هیچ مرکزی ارسال نکنند.

** خطر مواجهه با بیوتروریسم/ مردم آگاه باشند

نایب رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: از آنجایی که مساله بیوتروریسم مطرح است و از طریق اطلاعات ژنتیکی اقدامات خطرناکی در زمینه تروریسم می تواند، رخ دهد، روند ارسال نمونه های ژنتیک انسانی به خارج از کشور برای امنیت کشور بسیار خطرناک است.

زینلی با تاکید بر جلوگیری از این روند، افزود: باید مردم را نسبت به این موضوع آگاه کرد و رسانه ها به ویژه رسانه ملی در این زمینه برنامه های آگاه بخشی را تدارک ببیند چراکه بهترین راه برای پیشگیری از این مساله آگاه سازی مردم است.

وی با یادآوری اینکه در این زمینه وظیفه اصلی برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، ادامه داد: خارج کردن نمونه ها بر روی یک تکه کاغذ صورت می گیرد و نمی توان آنها را در فرودگاه ها یا گمرک تشخیص داد و از خروج آنها جلوگیری کرد.

زینلی گفت: این مساله زندگی ما و نسل های بعدی کشور را در آینده به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.



** مرکزی به نام 23and me

عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران توضیح داد: شرکت انگلیسی به نام 23and me وجود دارد که آزمایش های متعددی شامل آزمایش های تشخیص ژنتیکی تا آزمایش های تعیین هویت را در سطح دنیا تبلیغ می کند.

زینلی افزود: البته شرکت های متعددی این اقدام را در سطح دنیا انجام می دهند اما این شرکت بسیار بزرگ شده است و ظاهرا شرکت گوگل آن را خریده و توانسته ثروت عظیمی را از این طریق به دست آورد.

وی ادامه داد: این شرکت انگلیسی به راحتی به بهانه کمک به بیماران سرطانی بسته هایی را برای افرادی که از طریق اینترنت داوطلب می شوند، می فرستد و نمونه های ژنوم انسانی آن کشور را به دست می آورد.

زینلی در مورد روش کار این شرکت توضیح داد: این شرکت از طریق ایمیل برای کاربران اینترنت پیام می فرستد و از آنها می خواهد برای اهداف خیرخواهانه چند قطره خون یا بزاق دهان خود را برای این شرکت بفرستند. اگر کاربری اعلام آمادگی کند، آنها پاکتی را برای او ارسال می کنند تا خون یا بزاق دهان خود را روی کاغذی که داخل پاکت است بریزند و ارسال کنند.

وی گفت: این مرکز از طریق شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب و حتی ایمیل، تبلیغات گسترده ای را آغاز کرده است که برای کمک به بیماران سرطانی با این شماره تماس بگیرید تا بسته را برای شما ارسال کنیم؛ این اقدام به صورت رایگان صورت می گیرد و آنها به این طریق نمونه های ارزشمند ژنتیکی ایرانی را به راحتی به دست می آورند.

زینلی در مورد روش های دیگر این شرکت ها توضیح داد: نوع دیگر از تبلیغات وجود دارد که بابت انجام آزمایش های ژنتیکی مبلغی را دریافت می کنند که متناسب با نوع آزمایش، هزینه ای حدود 10 تا 300 دلار دارد.

وی توضیح داد: تبلیغاتی که در این زمینه در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی صورت می گیرد به این صورت است که به عنوان نمونه ادعا می کنند در مقابل 100 دلار ما برای شما آزمایش های ژنتیکی انجام می دهیم تا مشخص شود آیا در آینده به بیماری قلبی یا سرطان مبتلا می شوید.

زینلی ادامه داد: تبلیغات دیگری نیز در مورد ارایه مشاوره های ژنتیکی به بیماران منتشر می شود که در مقابل آن نیز از بیماران مبلغی دریافت می کنند.

وی با یادآوری لزوم آگاه سازی مردم، از مسوولان خواست در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

**هشدار نهاد دیده بان ژنتیک انگلیس به مردم جهان :آزمایش های غیرمجاز ژنتیک را انجام ندهید

این اتفاق در حالی صورت می گیرد که نهاد دیده بان ژنتیک انگلیس نسبت به شرکت در آزمایش های غیرمجاز ژنتیک که به صورت آنلاین توسط برخی شرکت های سودجو انجام می شود، به مردم سراسر دنیا هشدار داد.

به گزارش ایرنا، این نهاد به مردم هشدار داده است که شرکت آنلاین آزمایش های ژنتیک می تواند آنها را در مورد سلامت خود گمراه کند.

اطلاعیه این نهاد پزشکی در حالی منتشر شده است که برخی از شبکه های ماهواره ای و شرکت های اینترنتی با تبلیغات سوء از مردم ایران خواسته اند تا نمونه هایی از بزاق دهان و یا خون خود را برای آنها ارسال کنند.

دکتر «هلن والس» رییس دیده بان ژنتیک انگلیس با اشاره به این که ژن ها پیشگوهای ضعیفی برای بیشتر بیماری ها در بیشتر افراد محسوب می شوند، گفت: انجام آزمایش های ژنتیک در انگلیس مجاز نیست.

این نهاد دیده بان اعلام کرد: ما شدیدا به مردم توصیه می کنیم که هیچ یک از این آزمایش های ژنتیک مرتبط با سلامتی را خریداری نکنند. آنها باید بدانند که اینگونه آزمایش ها صرفا به تجویز پزشک فرد و در مراکز معتبر آنها برای درمان شخص آنها صورت گیرد و اینگونه آزمایش ها نباید در دسترس عموم و شرکت های ناشناخته قرار گیرد.

این نهاد تاکید کرده است : بیشتر ادعاهایی که این شرکت های تجاری برای دریافت ژن از افراد در وبسایت ها و شبکه های اینترنتی اعلام می کنند بی اساس و گمراه کننده است.

در آمریکا نیز سازمان نظارت بر غذا و داروی این کشور اف دی ای ، شرکت 23andMe را از فروش آزمایش های ژنتیکی مرتبط با سلامت منع کرده است؛ زیرا این شرکت نتوانسته مدارک کافی دال بر معتبر بودن ادعاهای خود در مورد سلامتی ارائه دهد.

سایر شرکت های آمریکایی نیز مجبور شده اند تا ادعاهای خود در مورد مکمل های مواد مغذی و محصولات مراقبت از پوست که ظاهرا برای پروفایل های خاص ژنتیکی هر مشتری تهیه شده است را پس گیرند.

طبق گزارش نهاد دیده بان ژنتیک انگلیس با وجود اینکه انجام آزمایش های ژنتیک برای برخی بیماری های تک ژنی و انواع نادر بیماری های شایع خانوادگی می تواند مهم باشد اما باز این کار به دانستن سابقه خانوادگی و به حمایت پزشکان متخصص نیاز دارد.

براین اساس، همچنین آزمایش های که ادعا می کنند می توانند خطرات ابتلا به بیماری های شایع مانند بیشتر سرطان ها، بیماری قلبی، بیماری های روانی یا دیابت در عموم مردم پیش بینی کنند، غیر قابل اعتماد هستند.زیرا احتمال ابتلا به بیماری های کشنده به صدها و یا هزاران عامل بیولوژیک وابسته است که به اندازه زیادی تحت تاثیر شیوه زندگی و محیط زیست قرار دارند.

در نتیجه این پیچیدگی، شرکت های مختلف که آزمایش های ژنتیکی خود را بر اساس محاسبات رایانه ای انجام می دهند ، اغلب ادعاهای ضد و نقیضی را در مورد تهدیدات سلامت به یک مشتری ارائه می دهند.

به گفته دکتر والس، آزمایش های غیر مجاز ژنتیکی به ادعاهای گمراه کننده در مورد سلامتی و بازاریابی مشکوک داروها و سایر محصولات به مردمی منجر خواهد شد که اشتباها به آنها گفته شده در معرض خطر سلامتی قرار دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.