گروه میهن- محمود مصدق - روز گذشته دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور و وزیر امورخارجه و برخی مقامهای ارشد دولتی به مناسبت 29 دی ماه - روزهوای پاک - از وسایل نقلیه عمومی و بیشتر مترو برای حضور در محل کار استفاده کردند.

توسعه حمل و نقل عمومی؛ موضوعی که روحانی تأکید کرد

موضوعی که اگر چه از آن به عنوان یک حرکت نمادین یاد می شود، اما نشان می‌دهد که قفل آلودگی هوا جز با کلید توسعه حمل و نقل عمومی و بویژه مترو باز نمی شود. از همین روست که می بینیم رئیس جمهور در مترو آزادی و در جمع برخی از مسافران درون شهری، بار دیگر بر اهمیت حمل و نقل عمومی تأکید می کند و می گوید: مردم باید توجه کنند که اگر می خواهیم به یک هوای سالم و مطلوب برسیم، یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی است.

با این وجود پرسش اساسی این است که دولت تدبیر و امید که چنین درخواستی از شهروندان دارد، عملکردش در ارتباط با توسعه حمل و نقل عمومی چگونه است؟ آیا این دولت همان گونه که می گوید، اهداف اصلی اش گسترش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی است؟

مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص می گوید: تا کنون از سوی دولت یازدهم شاهد یک اقدام چشمگیر برای توسعه حمل و نقل عمومی تهران نبوده‌ایم. وی با اشاره به اینکه دولت باید به تعهداتش در ارتباط به توسعه حمل و نقل عمومی عمل کند، می افزاید: برای مسایلی چون آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی، قبل از تبدیل شدن به بحران، باید چاره اندیشی کنیم، وگرنه در آینده نه چندان دور با وضعیتی که الان در بخش تأمین آب مواجه هستیم، روبرو خواهیم شد. 

وی می گوید: امیدواریم روزی نرسد که ناچار شویم به نمایندگی از مردم از دولت گلایه بکنیم و بگوییم، دولت یازدهم نیز همچون دولت دهم به تکالیفش در قبال اداره شهر تهران و اجرای مصوبات قانونی مجلس عمل نکرده است.

اما برخی بر این باورند، این اظهارات در حالی است که توسعه حمل و نقل عمومی، یکی از اهداف اصلی دولت یازدهم ذکر شده و شواهد و قراین نیز نشان می دهد که دولت به رغم مواجه بودن با مشکلات شدید مالی و اقتصادی، قدمهای مثبتی در این بخش برداشته، هرچند انتظار از دولت بیشتر از اینهاست.

انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره، عملکرد دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می کند و می گوید: در مقایسه با دولتهای قبل، اقدامهای دولت آقای روحانی در بخش امور شهری قابل توجه است.

 وی با تشکر از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بابت استفاده شان از مترو در روز هوای پاک، می گوید: دولت با اقدامهایی که از زمان روی کار آمدنش انجام داده، نشان داده که مشکل را کاملاً درک کرده است.

وی با اشاره به اینکه قطعاً رویکرد دولت یازدهم، مردم محور و در راستای حل مسایل و مشکلات افراد جامعه است، می افزاید: رئیس جمهور و همچنین آقای زنگنه، وزیر نفت، قولهای جدی و مهمی در رابطه با حل مشکلات شهری و مساله توسعه ناوگان عمومی داده اند. وزیر نفت قول داده که به هر میزانی که مدیریت شهری موفق شود ریل جدید احداث کند، واگنهای مورد نیاز آن را تأمین کند.

وی با اشاره به حضور اکثر وزیران کلیدی دولت از جمله نیرو، جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، آموزش و پرورش و رئیس سازمان محیط زیست در شورای شهر تهران می گوید: بر این اساس گامهای اولیه و مثبتی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری برداشته شد.

وی می افزاید: به دنبال پیگیری‌های شورا و شخص آقای مسجد جامعی، رئیس سال اول شورای چهارم، کمیسیون مدیریت شهری جهت بررسی و حل مشکلات کلانشهرها در هیأت دولت تشکیل شد و اکثر وزیران هم در این کمیسیون عضویت دارند و از طریق کار گروه ویژه که رئیس شورای شهر و شهردار تهران هم در آن حضور دارند، مشکلات کلانشهرها مورد بررسی قرار می گیرد که یکی از اقدامهای مؤثری که از سوی کمیسیون صورت گرفته، مربوط به درآمدهای پایدار شهرداری هاست، موضوعی که همواره به عنوان پاشنه آشیل مدیریت شهری مطرح بوده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه می دهد: البته دولت در سال جاری با کاهش قیمت نفت مواجه شده که این امر باعث شده تا در پرداخت مطالبات شهرداری در رابطه با حمل و نقل عمومی به مشکل بخورد که امیدواریم با تدبیر دولت و با راهکار فاینانس، این مشکل هم حل شود و حمل و نقل عمومی، بویژه مترو از لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کند.

وی یکی دیگر از اقدامهای مؤثر دولت یازدهم در کاهش آلودگی هوا را جلوگیری از توزیع بنزین پتروشیمی عنوان و تأکید می‌کند: توزیع این نوع بنزین دو مشکل ایجاد می‌کرد؛ نخست اینکه یک سوم عمر کارخانجات پتروشیمی را کاهش می داد و دوم اینکه به علت پایین بودن کیفیت آن، آلودگی هوا افزایش می یافت.

وی می گوید: یکی از نقاط قوت دولت یازدهم تعامل خوبش با مدیریت شهری و شورای شهر است.

مهندس سرخو، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص به قدس می گوید: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، دولت برای کمک به توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران یک عقب افتادگی‌هایی دارد که مربوط به هشت سال قبل است که باید بتدریج در بودجه های سالیانه دولت یازدهم دیده و تأمین شود.

وی با اشاره به این که دولت تمام تلاش خود را می کند و به نسبت توانش بودجه ای را هم برای توسعه مترو اختصاص داده، تصریح می کند: باید به دولت کمی فرصت بدهیم تا وضعیت اقتصادی کشور را باز سازی کند و امیدوار باشیم که دولت در سالهای آینده کمکهای بیشتری به حمل و نقل عمومی تهران و دیگر کلانشهرهای کشور اعطا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.