قدس آنلاین-ایلام - غلامرضا محمدمرادی: کارخانه سیمان ایلام، یکی از واحدهای صنعتی بزرگ در استان ایلام است که در 20 کیلومتری شمال شرق شهر ایلام در شهرستان سیروان بخش کارزان قرار دارد،

سیمان ایلام تعطیل است یا نه ؟!

به گزارش قدس آنلاین از ایلام،این کارخانه که در منطقه ای جنگلی واقع شده  سبب اشتغالزایی بسیاری از افراد جویای کار و تحصیل کرده منطقه و استان گردیده است و محصول تولیدی این مجتمع صنعتی از لحاظ کیفیت از سیمان های با کیفیت مطلوب حتی در سطح دنیا محسوب می شود و در روزهای گذشته زمزمه های ناخوشایندی از تعطیلی موقت این کارخانه به دلایل مختلف شنیده می شود.

در همین راستا برخی مسئولان استانی بر فعال بودن آن تأکید کرده و برخی دیگر نیز تعطیلی این کارخانه را در راستای سیاست های کلی دولت می دانند.

* کارخانه سیمان ایلام تعطیل نیست!

استاندار ایلام در این باره می گوید: کارخانه سیمان ایلام تعطیل نیست و همچنان به تولید خود ادامه می دهد.

محمدرضا مروارید با بیان اینکه اتحادیه تولیدکنندگان سیمان در سراسر کشور در حمایت از دولت برای تامین سوخت گاز مصرفی در فصل سرد سال تمهیداتی اندیشیده‌اند، اظهار می دارد: برخی کارخانه های سیمان به خاطر تولید ماده «کلینتر» که به مصرف گاز زیادی نیاز دارد، چرخه تولید خود را متوقف کرده اند، اما کارخانه سیمان ایلام در حال حاضر این ماده را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه با تولید سیمان در کارخانه سیمان ایلام خللی در تولید این ماده مهم در صنعت ساختمان در استان و کشور پدید نخواهد آمد، می افزاید: مسئولان شرکت گاز ایلام نیز اعلام کرده اند که استان ایلام در تامین گاز مورد نیاز و مصرف کارخانه سیمان در هر شرایط آب و هوایی مشکل ندارد و در آمادگی کامل به‌سر می‌برد.

استاندار ایلام کارخانه سیمان ایلام را یکی از صنایع فعال استان در حوزه اشتغال جوانان و تولید سیمان می داند و خاطرنشان می سازد: کارخانه سیمان ایلام کماکان به تولید خود ادامه خواهد داد و هیچ خللی در بحث فروش و صادرات سیمان به وجود نخواهد آمد.

* افت فشار گاز عامل تعطیلی سیمان ایلام نیست!

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام نیز با بیان اینکه استان ایلام منابع گازی فراوانی دارد، می گوید: پرسنل این شرکت با تلاش شبانه روزی در صدد هستند تا هیچ گونه مشکلی در راستای تأمین گاز مشترکین خانگی و صنعتی پیش نیاید.

روح اله نوریان با تأکید بر عدم افت فشار گاز در شرکت سیمان ایلام، اظهار می دارد: تعطیلی کارخانه سیمان ایلام به علت افت فشار گاز کذب محض است.

* سیمان ایلام یک ماه تعطیل است!

مدیرعامل سیمان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تعطیلی سیمان ایلام به دلیل سیاست های کلی وزارت صنعت، معدن تجارت و وزارت نفت است، می گوید: این کارخانه به مدت یک ماه تعطیل و از چرخه تولید خارج شده است.

حامد اصل روستا با اشاره به اینکه طرح تعطیلی کارخانه سیمان ایلام یک تصمیم ملی و شامل تعدادی از کارخانه های بزرگ سیمان کشور است، اظهار می دارد: بر اساس ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت از 25 دی ماه سوخت همه کارخانه های سیمان کشور به مدت حداقل یک ماه قطع می شود.

وی با اشاره به پرداخت تمام حقوق کارکنان کارخانه سیمان ایلام در این مدت و با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم تا سیمان ایلام را از قاعده تعطیلی مستثنی کنیم، می افزاید: کارخانه سیمان ایلام به همراه دیگر کارخانه های سیمان به دلیل مصرف سوخت گاز و مازوت و افزایش قیمت صادراتی این سوخت، صادرات آن بر مصرف در کارخانه های سیمان، ترجیح داده شده است.

گزارش خبرنگار ما از ایلام حاکی است که این مجموعه بزرگ صنعتی هم اکنون تعطیل است و تولیدی در آن صورت نمی گیرد و حقوق کارکنان رسمی، پیمانی و شرکتی علی رغم تعطیلی شرکت طبق اعلام مسئولان پرداخت می شود، اما کارگران روزمزد و سایر افرادی که به نحوی با این مجموعه ارتباط کاری دارند بی شک متضرر خواهند شد.

اما آنچه که حائز اهمیت است، این است که با وجود اعلام تعطیلی این مجموعه صنعتی از سوی مدیرعامل آن، برخی از مسئولان استانی همچون استاندار ایلام، تعطیلی کارخانه سیمان ایلام را تکذیب کرده و اعلام می دارند که تولید در این کارخانه همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که گزارش های میدانی از کارگران فصلی و حتی کارکنان این کارخانه مؤید این موضوع است که کارخانه سیمان ایلام همچون تعداد زیادی از کارخانه های تولیدی سیمان کشور به مدت یک ماه تعطیل شده و اظهارات ضد و نقیض برخی از مسئولان استانی، مردم را سردرگرم کرده است.

گفتنی است کارخانه سیمان ایلام یکی از معدود صنایع مولد در استان ایلام است که نقش ارزنده ای در زمینه اشتغال افراد جویای کار دارد  و بطور مستقیم و غیر مستقیم صدها نفر در این مجتمع مشغول به کار هستند و با تعطیلی یک ماهه این کارخانه وضعیت اشتغال کارگران فصلی ساختمانی در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت و در این روزهای منتهی به پایان سال جاری، قشر آسیب پذیر کارگران فصلی و روزمزد با دغدغه جدی روبه رو خواهند شد.

امید است با توجه به محرومیت استان ایلام و صادرات انبوه سیمان تولیدی این مجموعه به کشور عراق، سیمان ایلام از این قاعده (تعطیلی) مستثنی گردد و به چرخه تولید و اشتغال آفرینی برگردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.