۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷
کد خبر: 260130

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: زسمتان فصل سرماست و از همین رو معمولا بی تحرکی و مصرف بیشتر خوراکی های چرب در برنامه روزانه افراد جای می گیرد. اما برای اینکه فصل زمستان را به سلامت طی کنیم، لازم است تا برخی عادات اشتباه را کنار بگذاریم!

9 عادت اشتباه و رایج در فصل زمستان
  1. مصرف خوراکی های چرب

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ با کاهش دما تمایل به خوردن غذاهای چرب و تامین کالری بیشتر رایج تر می شود در حالی که باید در فصل زمستان همه گروه های غذایی را در برنامه روزانه گنجاند و در حد امکان غذاهای متنوع و نوشیدنی های گرم میل نمود. همچنین در این روزها به میزان فراوان آب بنوشید و گوشت ها، سبزیجات و ماهی ها را به مقدار مناسب مصرف کنید.

2-کاهش فعالیت بدنی

مسلما رها کردن کاناپه گرم برای رفتن به پیاده روی یا دیگر تمرینات ورزشی کار مشکلی است. با این حال، ورزش کردن، حدالامکان در سالن یا محیط منزل باعث احساس سرحالی و نشاط می شود و به بدن برای مقابله با سرما کمک می کند.

3-ماندن در منزل

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که در فصل زمستان دائما در منزل  می مانند و به ندرت سرمای هوا را احساس می کنند، باید بدانید که گردش روزانه حداقل 20 دقیقه در هوای سرد با لباس مناسب مب تواند سیستم ایمنی را و خلق و خو را تقویت کند. در این صورت سر، دست ها و گوش ها را حتما بپوشانید. زیر کاپشن نیز دو لباس گرم بپوشید.

4-کم خوابی

بسیاری از افراد در شب های زمستان تا دیروقت بیدار می مانند تا از این زمان طولانی برای دید و بازدید یا تماشای تلویزیون و... بهره ببرند. اما این دیر خوبیدن ها باعث احساس کسالت و بی حالی در صبح روز بعد خواهد شد. بدن برای گرم شدن نیاز به فعالیت بیشتر و در نتیجه خواب بیشتر دارد. البته توجه به نکات زیر نیز بسیار مه خواهد بود:

  • دمای اتاق نباید بیش از حد گرم باشد و 17 درجه مناسب است.
  • هر روز پنجره های اتاق را باز کنید تا هوای آزاد جریان داشته باشد.
  • نیم ساعت قبل از خواب کتاب یا مجله بخوانید تا به خوابیدن شما کمک کند.
  • اگر نمی توانید به راحتی بخوابید، قبل از خواب یک دمنوش آرام بخش یا شکلات گرم بنوشید تا اعصاب تسکین یابد.

5-نوشیدن کمتر آب

زمانی که هوا سرد می شود، بدن برای جبران این کمبود فعالیت بیشتری می کند و این کار مانند هر فعالیت دیگری با کمبود آب بدن همراه است. عرق کردن در  زمستان نیز مانند تابستان سبب کاهش آب بدن می شود. روزانه حداقل یک لیتر آب بنوشید و البته می توانید از دیگر نوشیدنی های گرم مانند قهوه، چای، سوپ یا آش نیز استفاده کنید. در صورت ورزش کردن مقدار آب بیشتری بنوشید.

6-گرم کردن بیش از حد منزل

گرم کردن بیش از حد اتاق و محیط منزل تاثیرات منفی بر خستگی دارد و البته هزینه زیادی نیز به خانواده تحمیل می کند. پوشیدن لباس گرم مناسب در منطل احساس بهتری خواهد داشت.

7-لباس پوشیدن معمول و ناکافی

پوشیدن لباس مناسب و گرم در زمستان برای حفظ سلامتی اهمیت دارد و نباید همان رویه لباس پوشیدن در پاییز را ادامه داد. لباس گرم مناسب زیر کاپشن به گرم نگه داشتن بدن کمک زیادی می کند.

8-استرس

استرس تاثیرات منفی بر سلامتی در فصل زمستان دارد. زمانی که استرس داریم معمولا توجهی به خود نداریم. در واقع، برنامه غذایی متعادل، خواب کافی و فعالیت ورزشی منظم  رعایت نمی شود. در این شرایط خستگی غلبه می کند، فرد دچار اضافه وزن می شود، بدن نمی تواند در برابر ویروس ها و باکتری های بیماری زا مقاومت کند و کمبود ویتامین ها نیز بروز خواهد کرد.

9-نوشیدن قهوه برای بیدار ماندن

به عقیده برخی افراد قهوه بهتر از چای است. اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی تاثیرات سوئی بر اعصاب، خواب و اضافه وزن دارد. بهتر است مصرف قهوه به 1 تا 2 فنجان درروز کاهش یابد. اگر احساس خستگی می کنید چای بنوشید و کمی استراحت کنید.

منبع:ComprendreChoisir.com

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.