دو هفته پیش بود که تیتر اول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های استانی، خبر خوشی برای تاکسیرانان مشهدی و خانواده‌هایشان به ارمغان آورد و 3 هزار تاکسیران را بیش از گذشته به نوسازی خودروهای فرسوده‌شان امیدوار ساخت.

 نوسازی تاکسی های فرسوده مشهد ؛ این بار مسؤولان کشوری قول دادند

جریان از این قرار است که 6 هزار تاکسی فرسوده در حالی در خیابانهای شهر تردد دارند که به دلیل مستهلک بودن، خرج خانواده را که در نمی‌آوردند بماند، ده‌ها مشکل دیگر نیز به وجود می‌آوردند. از آلودگی هوا و دود و خرابی‌های گاه و بیگاه‌شان گرفته تا نازیبایی‌هایی که تاکسی‌های فرسوده به چهره شهر تحمیل می‌کنند.

از آنجا که متوسط عمر ناوگان تاکسیرانی در مشهد 8 تا 9 سال است، هر سال نیز تاکسی‌های بیشتری به جمع 6 هزار تاکسی مستهلک افزوده می‌شود.

به همین دلیل موضوع نوسازی تاکسی‌ها نه تنها در مشهد، بلکه در کل کشور مدتهاست دنبال می‌شود.

روال کار نیز به این شکل است که براساس تفاهمنامه سه جانبه‌ای که بین ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، بانک صادرات و شرکت ایران خودرو منعقد شده، به دارندگان تاکسی‌های فرسوده، تسهیلات نوسازی ارایه می‌شود. بدین ترتیب که متقاضیان نوسازی با اسقاط کردن تاکسی خود، مبلغ 5 میلیون تومان از سوی دولت و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت دریافت می‌کنند.

این ستاد متعهد است گواهی اسقاط خودرو را به شرکت سازنده ارایه دهد؛ همچنین بانک متعهد است تسهیلاتی را در اختیار تاکسیرانان قرار ‌دهد که جمعا مبلغی معادل 20 میلیون تومان می‌شود؛ این مبلغ از طریق بانک در اختیار شرکت سازنده که مسوول تحویل خودرو است، قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه 5 میلیون تومان نیز آورده متقاضیان نوسازی است.

اما از آنجا که متقاضیان نوسازی تاکسی‌های فرسوده برای دریافت تسهیلات نوسازی باید وثیقه‌ای در اختیار بانک بگذارند و بیشتر آنان توان پرداخت این وثیقه یا معرفی ضامن را ندارند، تداوم اجرای این طرح به در بسته خورد تا اینکه سرانجام دو هفته پیش، شهرداری مشهد با مصوبه شورای اسلامی شهر گره این مشکل را گشود و خود ضامن وام تاکسیرانان مشهدی شد تا دل خانواده‌های بسیاری را شاد کند و نان به سفره آنان برساند.اما هنوز دو هفته از این خبر نگذشته که شنیده‌ها از آن حکایت دارد سد دیگری بر سر راه نوسازی ناوگان تاکسیرانی مشهد سبز شده و دوباره امیدها را ناامید کرده است.

گویا بین شرکت ایران خودرو و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور شکر آب شده و باید دود حاصل از این اختلاف به چشم مردم و متقاضیان نوسازی برود؛ اختلافی که از آن بوی بدهکاری 200 میلیارد تومانی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به مشام می‌رسد و ممکن است متقاضیان را تا مدتها پشت دروازه‌های نوسازی نگاه دارد.

  درهای بسته سایت ایران خودرو

در این ارتباط سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد می‌گوید: هم اکنون 13 هزار و 250 تاکسی در سطح شهر فعالیت دارند که از این شمار 40 درصد ناوگان یعنی رقمی معادل 6 هزار تاکسی فرسوده هستند.

علی‌ اصغر نیشابوری می‌افزاید: از 6 هزار تاکسی فرسوده، سه هزار و 908 تاکسیران برای نوسازی نام نویسی کردند و تاکنون هزار و 100 نفر موفق شدند پرونده بانکی خود را تکمیل کرده و 954 نفر از این شمار نیز توانستند وجوه‌ مورد نظر را از بانک دریافت کنند و به شرکت ایران خودرو پرداخت نمایند.

وی تصریح کرد: اما به دلیل بروز اختلافاتی بین شرکت ایران خودرو و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، دو هفته است سایت ایران‌خودرو بسته شده و متقاضیان نوسازی به در بسته خورده‌اند.

وی یادآور می‌شود: گویا این اختلاف نیز سر بدهکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و  سوخت کشور به شرکت ایران‌خودرو است که بارها این شرکت اخطارهای لازم را داده بود، اما گویا این بدهی پرداخت نشده و ایران خودرو هم اقدام به مسدود کردن سایت ثبت‌نام خود کرده و پذیرشی برای صدور پیش فاکتور ندارد. بانک نیز پرونده جدیدی نمی‌پذیرد و مردم به دلیل متوقف شدن طرح معطل ماندند.

نیشابوری خاطرنشان می‌کند: جزو تعهدات شرکت ایران خودرو است که 950 تا هزار دستگاه خودروی جدید وارد شبکه تاکسیرانی مشهد کند که این مهم تا پایان سال محقق خواهد شد و تاکنون نیز از شمار مذکور، 480 دستگاه تحویل داده شده است؛ البته جزو تعهدات ایران خودرو است که 6 هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کل کشور ارایه دهد که از این شمار هزار و 500 دستگاه سهمیه شهر مشهد است.

سرپرست تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: معاون نوسازی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور قول پیگیری سهمیه تاکسیهای فرسوده مشهد را داد.

نیشابوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما افزود: پنجشنبه هفته گذشته جلسه‌ای با حضور واحدی، معاون عمرانی استاندار و حسین هاشمی، معاون نوسازی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تشکیل شد و گزارش کاملی از عملکرد تاکسیرانی مشهد ارایه شد.

وی اظهار داشت: براساس آمار ارایه شده بالاترین ثبت نام برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده متعلق به مشهد می‌باشد و از سوی دیگر مصوبه شورای شهر درخصوص ضمانت وام متقاضیان از سوی شهرداری اقدام ویژه‌ای بوده که می‌تواند بسیاری از مشکلات متقاضیان را کاهش دهد.

وی گفت: در پایان این جلسه مقرر شد معاونت نوسازی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور موضوع سهمیه 6 هزار دستگاهی تاکسیرانان را به صورت ویژه پیگیری نموده و تا پایان سال بخش قابل توجهی از این تعداد خودرو تحویل متقاضیان شود.

 امید است تا پایان سال 94 موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر مشهد به سرانجامی برسد. در غیر این صورت طرح با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

 بدهی متعلق به گمرک است

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، پیگیری‌های خبرنگار ما از آن حکایت دارد که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور بدهی200 میلیارد تومانی به شرکت ایران‌خودرو دارد و تا بخشی از این بدهی پرداخت نشود، سایت برای ثبت نام متقاضیان مسدود است.

برای پیگیری این موضوع خبرنگار ما به سراغ مسؤولان کشوری می‌رود.

سرپرست معاونت نوسازی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در این خصوص می‌گوید: موضوع بدهی مختص امسال نیست. این بدهی مطالباتی است که طی سالهای گذشته شکل گرفته و روی هم جمع شده است.

حسین هاشمی بدهی موجود این ستاد را به گردن گمرک انداخته و اظهار می‌دارد: این بدهی مربوط به گمرک و اسقاط خودروهایی است که در سالهای قبل انجام شده و به صادر نشدن پیش فاکتور از سوی شرکت ایران خودرو منجر شده است.

وی در پاسخ به اینکه برای پرداخت مطالبات ایران خودرو چه تمهیداتی اندیشیده شده، تنها به گفتن این نکته بسنده می‌کند که پیگیر هستیم تا شرکت ایران خودرو به ثبت نام متقاضیان ادامه دهد!

هاشمی در عین حال می‌گوید: به دنبال این هستیم که شرکتهای خودروساز دیگری مانند سایپا یا سایر تولیدکنندگان و واردکنندگان را پای کار بیاوریم و از محصولات جدیدی علاوه بر محصولات کارخانجات ایران خودرو استفاده کنیم.

البته وی مجوز استفاده از دیگر خودروها را در ناوگان تاکسیرانی کشور و مشهد منوط به دریافت مجوز از سوی شورای عالی ترافیک کشور می‌داند و معتقد است اگر چنین چیزی محقق شود، به روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی سرعت داده می‌شود.

سرپرست معاونت نوسازی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به مصوبه هیأت دولت در سفر اخیر ریاست جمهوری به مشهد اشاره کرده و با بیان اینکه دولت تخصیص 5 هزار فقره تسهیلات را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی مشهد وعده داده است، می‌گوید: هم اکنون هزار دستگاه تاکسی در مشهد نوسازی شده و نوسازی بقیه ناوگان را دنبال می‌کنیم.

  پول که ندادند بماند، متهم‌مان هم کردند!

مدیر فروش و بازاریابی شرکت ایران خودرو نیز در این باره می‌گوید: ما یک بنگاه تولیدی هستیم و با تولید محصولات به دنبال فروش و سود هستیم، نه اینکه ضرر کنیم. اینکه نمی‌شود چند میلیارد تومان خودرو تولید کنیم و پولی بابت آن از مشتری نگیریم!

خان کرمی با تأیید بدهی 200 میلیاردی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به این شرکت می‌افزاید: مدتهاست خواستار دریافت مطالبات ایران خودرو از ستاد مدیریت سوخت شده‌ایم، اما هیچ ترتیب اثری داده نشده که هیچ، ایران‌خودرو را به عدم همکاری نیز متهم کردند.

وی در واکنش به این پرسش که 3 هزار نفر متقاضی نوسازی ناوگان تاکسیرانی در مشهد هستند و در انتظار باز شدن سایت ایران‌خودرو برای ثبت نام بسر می‌برند اظهار می‌دارد: مگر ما خودمان جزیی از مردم نیستیم؟ 56 هزار نفر در کارخانجات ایران‌خودرو کار می‌کنند که حقوق می‌خواهند. به هر حال تامین حقوق این خانواده بزرگ نیز از محل فروش همین خودروها صورت می‌گیرد.

وی تصریح می‌کند: شرکت ایران خودرو هم که ارث پدری‌مان نیست. ما سهامدار هستیم و باید سود سهام مردم را پرداخت کنیم. به هر حال نمی‌شود به جای پرداخت حقوق و سود سهامداران بگوییم تسهیلات برای خودروهای فرسوده دادیم و فعلاً خبری نیست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمشید میرزایی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    5 0
    واقعا اینجا دیگه باید باخودرو سازهای دیگه قرارداد ببندن
  • راشد محمد زاده تربت جام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    7 0
    با سلام و خسته نباشید"همانطور که مستحضریددر سال 1392 بنده و همکارانم جهت تعویض تاکسی فرسوده خودمان تیبا را انتخاب و ثبت نام کردیم یکی دو سه ماه نگذشته بود که اعلام شد خودروی تیبا مورد تایید ناوگان حمل و نقل قرار نگرفت. یکسال از زمان ثبت نام اولیه تاکسیهای فرسوده گذشت و ما همه بلاتکلیف و سر درگم .و مجددا امسال با توجه به فرا خوانی که از سوی ناوگان حمل و نقل عمومی و دیگر نهادها انجام گرفت ان هم با شرایط سخت و اقساط سنگین و خودروی انتخاب شده تحمیلی دوباره ثبت نام کردیم و پس از دوندگیهای بسیار زیاد (پیدا کردن ضامنها)کلیه کارهای اداری و بانکی را به انجام رساندیم ولی شرکت ایران خودرو بدلیل بدهی ناوگان حمل ونقل از دادن پیش فاکتور امتناع ورزیدن.لذااز شما مسوولین و مقامات محترم کشوری عا جزانه تقاضا میکنیم بامداخله کردن دیگر شرکتهای خودروساز جهت روند سرعت ما را دراین خصوص یاری و مساعدت فرماییدباتشکر
  • همتیان IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    3 0
    با سلام وخسته نباشید از مسوولین محترم کشور برای مرتفع کردن این مشکلات مداخله کنند وبا دیگر خودرو سازها قرارداد بسته وبرای شهرهای کوچک خودروهای ارزانتر در نظر گرفته شودزیرا درامدهای شهرهای کوچک کم است باتشکر
  • هادی پرهیزگار IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    2 0
    با عرض سلام و ادب وقتی مسئولین مربوطه فقط با ایران خودرو قرارداد میبندن باید متوجه چنین مشکلاتی باشیم اگر با شرکت های دیگر و یا وارد کردن خودروهای خارجی وارد عمل می شدید چنین مشکلاتی به وجود نمی آمد ناگفته نماند که فقط ضرر آن متوجه ما رانندگان تاکسی می باشد ضمنا یک شکایت از مسئولین قیمت گذاری تاکسی های فرسوده داشتم آیا قیمت واقعی یک دستگاه سمند همین قیمت میباشد؟؟ انصاف هم خوب چیزی است. با تشکر از شما
  • نا شناس IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    4 0
    قیمت سمند وقتی خودرو ساز به بانک عامل تحت عنوان کار مزد از جیب تاکسی ران مبلغ 2.5 میلیون وبانک 350 هزارتومان خرجهای دیگر که به تاکسیران تحمیل میکنند . باید قیمت سمند اینجوری باشد متاسفانه کسی پیگیر نیست دست مسیولی که بتواند پیگیر این اجهافی که به تاکسیرانان زحمتکش میشود را میبوسم. با تشکر تاکسیران مستاجر ونیازمند کمک
  • masood IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    با سلام لطفا مسولان اول با هم به تفاهم برسن بعد اعلام کنن چه تصمیمی گرفتن که مردم رو سر کار گذاشتن موندیم با این ماشینهای داغون که باید یا تعمیرگاه باشیم یا دنبال مسافر بدویم چون سوار پیکان نمیشن.با تشکر از دلسوزان مردم
  • ناشناس IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    باسلام ممنون ازاینکه پیشنهادت مارا به گوش مسولان دلسوز می‌رسانیدبه چه علت تعداد از رانندگآن فرودگاه رااخراج کردن لطفا رسیدگی نمایید