قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: خستگي صرفنظر از اينكه عصبي يا جسمي باشد، معمولا از عادات بد زندگي يا مشكلات سلامتي مانند كم خوابي، تغذيه نادرست، چاقي، آلرژي، سرطان يا به طور كلي هر نوع عفونتي نشات مي گيرد. براي رفع خستگي بايد در وهله اول با علت مشكل مقابله كرد اما مي توان از بعضي مواد طبيعي نيز كمك گرفت.

اين گياه به خواب مطلوب و رفع خستگي شما كمك مي كند

سنبل الطيب؛ ارمغان طبيعت براي كسب آرامش

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ سنبل الطيب و خواب از هزاران سال پيش ارتباط نزديكي با هم داشته اند چنانكه پزشكان در يونان باستان به كاربرد اين گياه براي رفع بي خوابي توصيه مي كردند. در زمان جنگ جهاني اول بسياري از سربازان براي تسكين حالات عصبي در پي بمباران از اين گياه كمك مي گرفتند. گرچه تحقيقات به طور كامل تاثير سنبل الطيب را در رفع كم خوابي تاييد نمي كنند اما بعضي از آنها نشان مي دهد كه اين گياه مي تواند احساس بهبود خواب و كاهش خستگي را در پي داشته باشد. البته به نظر مي رسد در مورد ديگر مسائل خواب از جمله زمان به خواب رفتن، مدت خواب، تكرر بيدار شدن هاي شبانه و... تاثير چشمگيري نداشته باشد.

نحوه مصرف

براي بهره مندي از خواص سنبل الطيب، 2 تا 3 گرم از ريشه خشك آن را به مدت 5 تا 10 دقيقه در 15 سانتي ليتر آب جوش دم كرده و 30 دقيقه قبل از خواب ميل كنيد. در صورتي كه از ناراحتي هاي عصبي رنج مي بريد، اين دمنوش را تا 5 بار در روز استفاده نماييد. همچنين برخي منابع تاكيد مي كنند كه اغلب بايد مصرف گياه را به مدت 2 تا 4 هفته به خصوص در مورد بي خوابي مزمن ادامه داد. روش ديگر استفاده از سنبل الطيب اين است كه 100 گرم ريشه خشك آن را در 2 ليتر آب جوش دم كرده و در آب گرم حمام ريخت و پوست را ماساژ داد.

احتياط ها و موارد منع مصرف

به خاطر تاثير مسكن و آرام بخشي سنبل الطيب از رانندگي يا كار با دستگاه هاي خطرناك پس از مصرف اين گياه بپرهيزيد.

در صورت مصرف نادرست در بعضي افراد ممكن است باعث ناراحتي گوارشي خفيف و موقت شود. همچنين زياده روي در دوز توصيه شده مي توانند باعث خواب آلودگي گردد.

كودكان، خانم هاي باردار و شيرده نبايد از اين گياه استفاده كنند.

تاثيرات سنبل الطيب همراه با مصرف ديگر گياهان مسكن مانند بابونه، بادرنجبويه و... افزايش مي يابد.

منبع:www.Passportesante.fr

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.