نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیاده روی ظریف و کری نه تنها ایرادی ندارد بلکه فضای مذاکرات را عمیق تر و صمیمانه تر می کند، گفت: در هیچ قانون و آیین نامه ای نیامده است که وزیر امور خارجه حق قدم زدن با کسی را ندارد.

نماینده ارومیه در مجلس: فرقی ندارد مذاکره نشسته یا در حال پیاده روی باشد
 

عابد فتاحی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با حمایت از پیاده روی ظریف و کری اظهار داشت: این پیاده روی باعث مذاکرات عمیق، دوستانه و صمیمانه تر می شود و به دور از پروتکل های سنگین سیاسی است.

این نماینده اصلاح طلب مجلس نهم اضافه کرد: هر چه فضای مذاکره صمیمانه تر و دوستانه تر باشد در رفع مشکلات تاثیرگذار خواهد بود چرا که مذاکره، مذاکره است فرقی ندارد که نشسته باشد یا در حال قدم زدن و پیاده روی بلکه مهم اصل مذاکرات است.

وی با تاکید بر این که ما علاقه مندیم با حفظ ارزش های خودمان در پرونده هسته ای به نتیجه خوبی برسیم، یادآور شد: این که پیاده روی انجام شود یا دو طرف به منازل شخصی یکدیگر بروند، به کسی ارتباط ندارد. در دین اسلام، قدم زدن مطلقا حرام نشده و در هیچ قانون و آیین نامه ای نیامده است که وزیر امور خارجه حق قدم زدن با کسی را ندارد.

فتاحی در عین حال تاکید کرد: اکثر گفت وگو های نتیجه بخش در مکان هایی آرام، دوستانه و صمیمی انجام می شود که نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما علاقه مندیم در مذاکرات به نتیجه برسیم که انشاء الله به نتیجه هم می رسیم و از این رو نباید با بدخلقی و بدخویی میز مذاکرات را به هم بزنیم بلکه باید به دور از تنش ها و تندرویی ها حرکت کنیم.

محمد جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا 24 دی ماه پس از دو دور رایزنی با یکدیگر در شهر ژنو سوئیس و در محوطه بیرون هتل ماندارین با یکدیگر به مدت 15 دقیقه در حال پیاده روی گفت و گو کردند که این پیاده روی، واکنش هایی را در پی داشته است.

ظریف پس از این مذاکرات در پاسخ به این پرسش که پیاده روی با آقای جان کری آیا پیشنهاد شما بوده یا وی گفت: به دلیل اینکه جلسه صریح و جدی داشتیم شاید نیاز بود که چند دقیقه ای بحث ها متوقف شود و به شکل دیگری ادامه یابد؛ این کارها در بحث های دیپلماسی خیلی طبیعی است؛ ژنو دو ایراد داشت، یکی اینکه هتل باغ و حیاطی نداشت و دیگر اینکه کوچه های کنار هتل که چند دقیقه ای در آن قدم زدیم پر از خبرنگار بود و آنها هم اینگونه سوژه ها و عکس ها را می پسندند.

ظریف ادامه داد: بیش از اندازه مورد نیاز پرداختن به این حواشی کمکی نمی کند؛ حرکتی که آنجا شد بدون حاشیه سازی بود و صرفا به دلیل این بود که مذاکرات از حالت نسبتا تنش آلودی که پیدا کرده بود خارج شود تا بتوان با استفاده از هوای پاک مقداری فضای مذاکرات تغییر پیدا کند.

وی اضافه کرد: مذاکرات بسیار فشرده بود و تنها زمان استراحت ما همان یک ربع پیاده روی و زمان نماز بود که جلسه بسیار جدی بود و فرصت استراحت وجود نداشت؛ فکر می کنم دوستانی که بیش از ظرفیت موضوع در این زمینه استفاده سیاسی می کنند اشکالی ندارد، ما آمادگی داریم که دوستان استفاده سیاسی کنند؛ همیشه گفته ام مذاکرات ما یک حرکت ملی است و جناحی نیست و من هیچگاه در عمرم جناحی نبوده ام و نخواهم شد ولذا دوستان مطمئن باشند من برای اهداف جناحی چنین کاری را نمی کنم چرا که جناحی ندارم و از دوستان نیز توقع دارم که منافع ملی را فدای ملاحظات جناحی نکنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.