آزمایشگاه ترستریال کانادا در حال طراحی نوع جدیدی از راکتورهای هسته‌ای است که از نمک مایع به جای آب به عنوان خنک‌کننده استفاده می‌کند.

ساخت نسل جدید راکتورهای هسته‌ای نمک مایع
به گزارش ایسنا،به نقل از نشریه‌ آمریکایی ام‌.آی. تی تکنولوژی، طرح جدید ساخت راکتورهای نمک مایع که توسط محققان آزمایشگاه هسته‌ای ترستریال انرژی کانادا در حال انجام است می‌تواند انرژی هسته‌ای را ایمن‌تر کند و هزینه‌های استفاده از آن را نیز کاهش دهد تا بتواند رقابت بهتری در حوزه‌ تولید انرژی با سوخت‌های فسیلی داشته باشد.

سیمون ایریش مدیرعامل آزمایشگاه هسته‌ای ترستریال انرژی کانادا در این‌باره معتقد است که ساخت راکتورهای کنونی بسیار پرهزینه‌تر از استفاده از منابع سوخت فسیلی است اما این نسل از راکتورهای نمک مایع هزینه‌ها برای تولید انرژی را بسیار کاهش خواهد داد.

او می‌گوید استفاده از این راکتورها هزینه‌های ایمنی مربوطه را نیز کاهش خواهد داد به طوری که در صورت بروز هرگونه حادثه و بالارفتن شدید دمای راکتور، این راکتور بدون آن‌که تشعشعات هسته‌ای ایجاد کند،‌ به سرعت خنک خواهد شد. این درحالی‌ است که راکتورهای کنونی برای سردشدن مرتباً باید آب در آن جریان داشته باشد و پمپاژ شود. در صورتی که فعالیت پمپ انتقال آب که به آن پمپ سردکن گفته می‌شود تنها برای مدت کوتاهی متوقف شود،‌دمای سوخت هسته‌ای داخل راکتور به سرعت بالا می‌رود و در نهایت موجب تشعشع مواد رادیواکتیو به بیرون خواهد شد. در حالی‌که در راکتورهای نمک مایع، در صورت بالا رفتن دمای سوخت هسته‌ای داخل راکتور،‌ این گرما باعث منبسط‌ شدن ترکیب مایع خواهد شد که با کاهش سرعت شکافت هسته‌ای، باعث پایین آمدن دمای راکتور خواهد شد.

همچنین به گفته رییس آزمایشگاه هسته‌ای ترستریال کانادا، این نسل از راکتورها، تولید زباله‌های هسته‌ای را تا دوسوم کاهش می‌دهد به دلیلی که دمای این راکتورها، دوبرابر دمای فعالیت راکتورهای کنونی است که باعث افزایش کارآمدی و کاهش سوخت موردنیاز راکتور خواهد شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.