گروه اقتصادي-  خوش قلم - پس از ده‌ها سال سلطه دلار درمبادلات تجاری ایران، آخرین خبرها حاکی است که  ایران   در راستای  مقاوم‌سازی نظام تبادلات مالی خارجی و مبادلات تجاری با دیگر کشورها، به سلطه این ارز پایان داده  و ارزهای دیگر را جایگزین کرده است .

دلار از مبادلات تجاری ایران حذف شد

بررسی ها نشان می دهد،  47 کشور دنیا در چارچوب قراردادها و پیمانهای دوجانبه و چندجانبه براساس واحد پول ملی مبادله می‌کنند و آرام آرام نقش دلار در معاملات جهانی کمرنگ‌تر می شود.

در این باره معاون ارزی بانک مرکزی از پیشنهاد اجرای پیمان دوجانبه پولی از سوی ایران به چند کشور خبر داد و گفت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی‌کند.

غلامعلی کامیاب در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش «آیا ایران و روسیه در مبادلات اقتصادی و تجاری خود از دلار استفاده می کنند؟» اظهار داشت: ایران در مبادلات با کشورهای مختلف از دلار استفاده نمی‌کند. وی با بیان اینکه دلار در مبادلات با هیچ کدام از کشورهای طرف تجاری ایران استفاده نمی‌شود، گفت: ایران از ارزهای دیگر از جمله یوان چین، یورو، لیر ترکیه، روبل روسیه و وون کره جنوبی در مبادلات تجاری خود با کشورهای خارجی استفاده می‌کند. معاون ارزی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه حجم استفاده از دلار در مبادلات ایران خیلی کم است، در پاسخ به این پرسش «آیا این راهبرد براساس اجرای پیمان پولی دو جانبه در دستور کار قرار گرفته است؟» تصریح کرد: پیمان پولی دوجانبه فقط به حذف دلار ختم نمی‌شود.

کامیاب با اشاره به اینکه در مبادلات با روسیه هم از دلار استفاده نمی‌کردیم، افزود: استفاده نکردن از دلار در مبادلات کاملاً مشخص است، واردات و ثبت سفارش با چه ارزی انجام می‌شود؟ آیا به دلار انجام می‌شود؟

این مقام مسؤول در بانک مرکزی در همین ارتباط تأکید کرد که این موارد به‌معنای اجرای پیمان جانبه پولی نیست؛ زیرا لزوماً نباید برای حذف دلار از پیمان دوجانبه استفاده کرد. وی با بیان اینکه پیمان دوجانبه پولی مزایای دیگری افزون بر حذف دلار برای کشورها به‌همراه دارد، گفت: دنبال آن هستیم که پیمان دوجانبه پولی را با تعدادی از کشورها اجرا کنیم.

کامیاب در پاسخ به «تا کنون با چه کشورهایی برای اجرای پیمان دوجانبه پولی مذاکرات رسمی انجام شده است؟» تصریح کرد: پیشنهادهایی را با تعدادی از کشورها مطرح کردیم و به‌زودی مذاکرات را شروع می‌کنیم.

معاون ارزی بانک مرکزی هدف از اجرای پیمان دوجانبه پولی با کشورها را تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی اعلام کرد.

حذف دلار از مبادلات تجاری درحالی است که بیشترین حجم واردات و صادرات ایران به امارات و چین اختصاص دارد.

ولی ا... افخمی راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان پیشران اقتصاد ملی است، می‌گوید: با توجه به اینکه طی 9 ماهه امسال 26 درصد از صادرات غیر نفتی ایران به چین بوده، می‌توان گفت، این کشور اولین و جدی‌ترین بازار هدف صادرات غیرنفتی ایران است و عمده واردات ایران از امارات بوده و پس از امارات، چین دومین کشوری است که بیشترین حجم کالاهای وارداتی به ایران را داشته است.

گفتنی است، در 2000 میلادی وزیران اقتصاد کشورهای آسه‌آن+3 (کشورهای آسه‌آن به‌علاوه چین، ژاپن و کره‌جنوبی) در شهر «چیانگ مای» تایلند گردهم آمدند و به توافقی دست یافتند که منشأ تحولات عظیمی در حوزه ارزی جنوب‌شرقی آسیا شد؛ مصوبات این اجلاس در قالب «طرح چیانگ مای» یا CMI از سال 2000 تاکنون در این کشورها به اجرا درآمده است. یکی از مهمترین مفاد «طرح چیانگ مای»، توسعه «پیمانهای پولی دوجانبه» برای استفاده از پولهای محلی در ‌تجارت میان ‌کشورهای آسه آن+3 بود تا آثار پولهای پرقدرت جهانی مانند «دلار» و «یورو» در اقتصاد این کشورها کاهش یابد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.