حسین پورحسین: نماینده کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ایران در سفر به مشهد از مدرسه تازه تأسیس مولوی در منطقه آموزش و پرورش تبادکان بازدید کرد.

330 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در ایران تحصیل می‌کنند

وی و هیأت همراه با بازدید از قسمتهای مختلف این مدرسه نو بنیاد که با کمک و همیاری دهیاری کشف و توسط اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان رضوی و کمکهای مالی مردم ژاپن و دولتهای آلمان، استرالیا و اتحادیه اروپا به بهرهبرداری رسید، در گفتوگو با خبرنگارقدس گفت: 330 هزار نفر از اتباع خارجی در کشور ایران به تحصیل اشتغال دارند که بیشتر این دانشآموزان از کشور افغانستان و در خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش خراسان رضوی توجه ویژهای به دانشآموزان افغان دارد، همکاری سهجانبه و ادامهداری میان کمیساریای سازمان ملل متحد و اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که در همین ارتباط سهم عمدهای از این همکاری در اختیار آموزش و پرورش خراسان رضوی قرار میگیرد.

سیوانکاد اناپالا، دانشآموزان افغان را دانشآموزانی شیفته تحصیل برشمرد و افزود: هوشمندی و یادگیری بسیار خوبی در دانشآموزان افغان دیده میشود و آنان در کنار دانشآموزان ایرانی مینشینند و همانند آنان درس میخوانند.

وی با اعلام اینکه مدرسه مولوی برای دانشآموزان افغان فرصتی را فراهم کرده است که از امکانات خوبی نظیر کتابخانه و ابزارهای جدید آموزشی بهرهمند شوند، گفت: کمکهایی که از کشورهای مختلف توسط کمیساریا دریافت میشود، در اختیار آموزش و پرورش و دیگر جاها قرار میگیرد و مکانهایی نظیر مدرسه مولوی برای کودکان افغان به چشم میآید و دیده میشود، درحالی که بسیاری از کارهای انجام شده از سوی کمیساریای سازمان ملل متحد از دید مردم پنهان مانده است.

نماینده کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ایران عنوان کرد: مکانهایی نظیر مدارس افاغنه و مهاجران دیگر کشورها با حمایت و کمک کمیساریای سازمان ملل متحد به لحاظ آموزشی مورد توجه بیشتری قرار دارند و مدرسه 12 کلاسه مولوی در مشهد هم یکی از مدارسی است که در منطقهای که مهاجران افغانی در آن در کنار ایرانیها زندگی میکنند،  میتواند در امر آموزش بچههای افغان اثر مثبت و سازندهای داشته باشد.

خانم فاتیا هم که در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد خدمت میکند، از خدمات آموزش و پرورش خراسان رضوی در خدمترسانی به اتباع خارجی تقدیر کرد و افزود: مسؤولان و کسانی که در امور اتباع خارجی فعالیت میکنند، بسیار مهربان و سخاوتمندانه با مهاجران برخورد میکنند و آنها در ایران احساس غریبی نمیکنند و خود من هم همین احساس را پیدا کردهام و از اینکه نمایندگان سفارت استرالیا و ژاپن آمدهاند و در این امر سرمایهگذاری کردهاند، تشکر میکنم.

نمایندگان کشورهای ژاپن و استرالیا هم با ابراز شادمانی از شور و هیجانی که در بازدید از مدرسه نوبنیاد مولوی داشتند، از خبرنگارقدس خواستند که در انعکاس کمکهای ارایه شده از سوی کمیساریای سازمان ملل متحد به پناهندگان و مهاجران مطالب را از طریق نمایندگی کمیساریا و نماینده آن در ایران برای اتباع خارجی انتشار دهد و همکاری دوجانبهای بین نمایندگان و رسانهها برقرار شود و همچنین در این زمینه از حضور پرتعداد خبرنگاران در مراسم افتتاح مدرسه مولوی قدردانی کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.