۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 260819

قدس آنلاین- راحله ندافی مقدم:هرسال صدای پای بهمن که می آید وجود خیلی ها سراسر شوق می شود و شور. و خاطره پشت خاطره است که مهمان بی قراری های تلخ و شیرین لحظه ها می شود.

"بهمن" راهی تاهمیشه استوار...

 این روزها میتوانی افرادی را بیابی که درجمعی دارند از خاطرات " آن روزها" می گویند. از ثانیه های تظاهرات، از شعارهای مرگ برشاه ،ازنوید بهاری سبزدر میانه ی زمستانی سیاه و طلوع فجر پس ازسالها تاریکی وخفقان ؛ ازاینها که می گویند تن صدایشان با شوری وصف ناشدنی بالا می رود اما وقتی به خاطره ی تلخ لحظه ی وداع با پیکرخونین یک همکلاسی، یک هم محلی، یک دوست و یا همرزم شهیدشان میان تظاهرات و درگیری که می رسند آرام قطره های اشک را از پهنای صورت می زدایند و بازبرای ما ادامه می دهند خوانش خاطرات را از روی کتاب سبزانقلاب.

اصلا " بهمن" یعنی ادامه... یعنی ادامه ی راهی که تا همیشه استواراست...

و من ، جوانی که انقلاب را با سکانس های تظاهرات و شعارهای انقلابی درتلویزیون و خاطرات پدران و مادرانم شناخته ام؛ این بار می خواهم خود؛ تقویم انقلاب را ورق زنم تا بدانم دربهمن57 درچنین روزهایی برمردم سرزمینم چه گذشته است.

***

در 4 بهمن ماه 1357 درمشهد درگیری خاصی روی نداد اما سخنرانی هایی در سالن شهرداری و سالن اجتماعات دادگستری اجرا شد.* 1

اما در تهران به دستور" بختیار" تانکها فرودگاه مهرآباد را محاصره کرده و باندهای فرود را بستند و به همه ی  شرکت های هوائی اعلام شد که به ایران پرواز نکنند. درهمین روز،هزاران نفر از مردم به سمت فرودگاه حرکت و در اطراف آن اجتماع کردند.

***

5 بهمن 1357 سالن ورزشی تربیت بدنی مشهد پذیرای حدود 10 هزار نفراز مردم بود و آقای هاشمی نژاد درباره همبستگی و استقامت دربرابر رژیم طاغوت سخن گفتند. همچنین در جلسه دیگری که با حضورطبقات مختلف مردم در سالن اجتماعات شهرداری برگزارشد آقای  خامنه ای درمورد تشکیل جمهوری اسلامی سخنرانی کردند.*1

درتهران دولت بختیار فرودگاه مهرآباد را به مدت 3 روز بست و پرواز امام به تاخیر افتاد. دانشگاهیان نیزمانند دیگراقشارجامعه برای تدارک مراسم استقبال از امام خمینی آماده شدند.

---

*عکس از آرشیومرکز اسناد انقلاب اسلامی مشهد؛ سازمان کتابخانه ها،موزه ها و مرکزاسناد آستان قدس رضوی

*1 شاکری، رمضانعلی،انقلاب اسلامی مردم مشهد از آغاز تا استقرارجمهوری اسلامی،چاپ دوم آبان 1362

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.