قدس آنلاین-آمنه مستقیمی:«آگاه و متوجه باش، اگر قبر عبدالعظیم را که در نزد شما می‌باشد زیارت کرده بودی، مثل این بود که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشی.»

راز ملقب شدن عبدالعظیم به سیدالکریم/عاری از غرور علمی در عین مرجعیت دینی

به گزارش قدس آنلاین: بنابر تصریح تاریخ چهارمین روز از جمادی الثانی سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است که مرقد مطهرشان برای ایرانیان به ویژه اهالی ری منبع خیرات و کرامات معنوی، فرهنگی و علمی بسیار است. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن این روز در گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم پاک نیا، استاد حوزه و مولف کتاب هایی همچون «تربیت از منظر امام مجتبی (ع)»، «سیره اهل بیت (ع)»، «الخصائص الرضائیه» به گفتگو پرداخته ایم که از نظرتان می گذرد:

 

برای ورود به بحث لطفا مختصری درباره شرایط و ویژگی های زمان زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) توضیح دهید.

در مورد زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) چند نکته برجسته وجود دارد که در مجموعه های تاریخی و حدیثی ما مطرح شده است؛ نخست خاندان ایشان است چراکه ایشان در مدینه و خانواده ای برجسته متولد شدند و پدران و اجدادشان و مادرشان همگی از شخصیت های برجسته بودند و پدران ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می رسند، همچنین، ایشان محیط تربیتی خاصی را تجربه کردند که روی شخصیتشان تاثیر خاص بر جای گذاشته است.

علاوه بر این، بنابر تصریح تاریخ شرایط زندگانی ایشان سخت بوده است چراکه در آن زمان یعنی از سال 173 که متولد شدند مقارن است با دوران هارون الرشید و بعد خلفای مستبد عباسی را تجربه کردند به ویژه در عصر امامان جواد و نهم علیهاالسلام با متوکل عباسی، سرسخت ترین دشمن اهل بیت (ع) مواجه بودند، از این رو سختی و خفقان بسیار ایشان را مجبور به مهاجرت به ری کرد.

 

چرا در میان امامزادگان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) جایگاه خاص و ممتازی دارند؟

ویژگی های متعددی در زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) وجود دارد که ایشان را در بین امامزادگان برجسته می کند، یکی زمانشناسی است اینکه در چه وقتی تصمیم می گرفته اند و نیز استفاده از تقیه در عین بهره مندی از محضر اهل بیت (ع) و اینکه در کنار جهاد و هجرت، معارف اهل بیت (ع) را نیز ترویج می داده اند اما با روش مورد نظر اهل بیت (ع) تا جایی که به عنوان مرجع ائمه (ع) معرفی می شوند.

روایت است که ابوحّماد رازی به محضر امام هادی (ع) می رسد و سوالاتی درباره حلال و حرام می پرسد، هنگام وداع امام (ع) به وی می فرمایند: «اگر مشکلی در احکام فقهی داشتی در شهرری به عبدالعظیم حسنی (ع) مراجعه کن.» بنابراین، مرجعیت دینی فقهی از ویژگی های عبدالعظیم حسنی (ع) است.

 

در موضوع کرامت چطور؟ چرا ایشان به سیدالکریم شهرت دارند؟

اگرچه خاندان اهل بیت (ع) همگی دارای چنین خصلتی بوده اند اما لقب سیدالکریمی به عبدالعظیم حسنی (ع) اختصاص دارد، شاید این مسئله به کراماتِ طبع ایشان و خاندانشان باز می گردد و شاید هم از آن جهت است که حرم ایشان آینه کربلا است و بنابر روایت زیارتشان ثواب زیارت سیدالشهداء (ع) را دارد و همین باعث شده چنین لقبی به ایشان اطلاق شود.

روایت است که شخصی از اهل ری گفت: بر حضرت امام هادی (ع) وارد شدم، آن جناب از من پرسید در کجا بودی؟ عرض کردم: به زیارت سیدالشهداء (ع) رفته بودم، فرمودند: «آگاه و متوجه باش، اگر قبر عبدالعظیم را که در نزد شما می‌باشد زیارت کرده بودی، مثل این بود که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشی.»

بنابراین، شاید از آن جهت که حرم عبدالعظیم حسنی (ع) برای ایرانیان همچون حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) دارای برکات و کرامات است ایشان به سیدالکریم شهرت یافته اند.

علاوه بر این، حرم ایشان از نظر تربیت علما و مرجعیت علمی منشاء کرامت است چراکه از زمان برپایی حرم ایشان مردم بهره های معنوی فرهنگی فراوان از آن برده اند و حتی محل رجوع سیاسیون و تحصن آنها در وقایع تاریخی بوده و حکام نیز این شانیت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) را قائل بوده اند و این یعنی برخورداری حرم ایشان از اهمیت معنوی، سیاسی و فرهنگی.

 

ارتباط حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با امام هادی (ع) چگونه بوده و چه ماموریتی از جانب ایشان در ری داشته است؟

مهمترین بحث در این باره حدیث معروف عرضه دین است، در این مورد آیت الله صافی گلپایگانی شرح حدیث کتابی درباره عرضه دین عبدالعظیم حسنی (ع) را نوشته و بیان کرده اند که عرضه دین بر ائمه معصوم (ع) سابقه داشته است و روایاتی داریم در کتب شیخ طوسی و شیخ صدوق و رجال کشّی که از محدثان و همراهان ائمه معصوم (ع) که دین خود را بر امام عرضه کرده اند، نام می برند. همچنین، در کافی داریم که شیعیان علم خود را به محضر امام باقر (ع) عرضه می کردند.

بعد اهمیت حرکت عبدالعظیم حسنی (ع) را در این باره بیشتر باز کرده و می گویند یکی از درس های ما از ایشان عرضه کردن دین خود بر امام زمان (عج) است.

باید توجه داشت که یکی از دلالیل انحرافات در دین این است که از امام خود و نائب ایشان و اهل صلاح فاصله می گیریم و در نتیجه در دامان عرفان های کاذب می افتیم در حالی که در قرآن توصیه شده که از اهل صلاح و ذکر بپرسید.

عبدالعظیم حسنی (ع) باورهای خود را به محضر امام معصوم (ع) عرضه می کند، در کتابی با نام «مسند حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» نوشته عزیزالله عطاردی 118 حدیث از سوی سیدالکریم بیان شده و مهمترین آن همین عرضه دین به محضر امام هادی (ع) است که در حدیث 83 این کتاب بیان می شود.

عبدالعظیم حسنی (ع) می فرماید: بر مولای خود وارد شدم چون نظر ایشان بر من افتاد فرمودند: «مرحبا ای ابوالقاسم براستی تو از دوستان ما هستی.»

عبدالعظیم (ع) می گوید: عرض کردم ای پسر پیامبر (ص)! میل دارم عقاید دینی خود را بر شما عرضه بدارم اگر مورد پسند باشد بر همان ثابت بمانم تا به ملاقات خداوند برسم. امام هادی (ع) فرمودند: «عقاید خود را اظهار نما!»

ایشان چنین کردند و درباره توحید، صفات خداوند، پیامبر (ص)، نبوت و ختم آن و ... اعتقاداتشان را بیان می کنند و ائمه معصوم (ع) را بر می شمارند.

اما چون عبدالعظیم حسنی (ع) داستان غیبت را نمی داند امام هادی (ع) به ایشان می فرمایند: «امامِ بعد از فرزندم حسن شخصش دیده نمی شود و اسمش بر زبان ها جاری نمی گردد، آنگاه که از پس پرده غیبت بیرون شود و زمین را از عدل و داد پر نماید همانطور که از ظلم و ستم پر شده است.»

عبدالعظیم حسنی (ع)  عرضه می دارد به این امام غائب هم معتقد شدم و اکنون می گویم دوست آنان دوست خدا و دشمنان ایشان دشمنان خدا هستند، طاعت اهل بیت (ع) طاعت پروردگار و معصیت آنها معصیت خداوند است.

بعد از این اعتقاد و اقرار اشاره می کند به اینکه معراج، پرسش، صراط و میزان همگی حق اند و روز قیامت می آید و در آن شکی نیست و خداوند همه مردگان را زنده خواهند کرد و در آخر فرمودند بعد از این اصول اعتقادی، به نماز، زکات، روزه، حج، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر ایمان و اعتقاد دارم.

بعد از این امام هادی (ع) فرمودند: «ای ابوالقاسم! به خدا سوگند این اعتقادات شما دین شما است، بر این عقیده ثابت باش خدا تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد.»

 

این رفتار عبدالعظیم حسنی (ع) و عرضه دین به محضر امام معصوم (ع) چه آموزه هایی را در خود دارد؟

این عرضه دو درس بزرگ دارد، نخست آزمون باورها است با عرضه به افراد ذی صلاح همچون مراجع تقلید و متولی دین حتی اعمال عبادی و احکام.

دوم اینکه این کار درس دیگری نیز برای عالمان ما دارد چراکه با اینکه ایشان محدث است و بر معارف اهل بیت (ع) مسلط بوده و از سوی ائمه (ع) به عنوان مرجع دینی فقهی معرفی شده است اما باز هم در مقابل امام (ع) خود را کسی نمی داند و این برای عالمان ما درسی دارد که دچار غرور علمی نشوند که این غرور باعث انحراف است.

و در پایان باید گفت مهمترین درس این چنین رفتاری بروز و ظهور و تجلی ولایت مداری عبدالعظیم حسنی (ع) است و نشان می دهد که ایشان ذره ای از خط امام (ع) خارج نمی شوند.

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.