وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در پنجمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری اظهار کرد: دانشگاه‌های ایران از ظرفیت مناسبی برای برقراری ارتباطات بین المللی برخوردارند.

وزیر علوم:سهم دانشگاه‌های کشور از پذیرش دانشجوی غیر ایرانی کم است
به گزاش  (ایسنا) ، دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: آموزش عالی و مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور ما ظرفیت برقراری ارتباطات بین المللی را داراست و ما باید ارتباط بین المللی خود را با دیگر کشورها فعال کرده و دیپلماسی علمی را فعال کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه فراهم کردن زیر ساخت‌ها و ضوابط و آیین نامه‌ها و برداشتن موانع است.

فرهادی با اشاره به اینکه در آستانه هشتادمین سال تاسیس دانشگاه تهران هستیم، اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه‌های کشور وارد پنجاهمین سال تاسیس خود شده‌اند و این امر نشان دهنده زمینه بسیار مستعدی است که می‌توان توسعه متوازن آموزش عالی در عرصه‌های تکمیلی و تخصصی و دیگر زمینه‌ها متناسب با ارتباطات بین المللی دنبال کرد.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید قبول کنیم که سهم دانشگاه‌های ما از پذیرش دانشجوی غیر ایرانی کم است افزود: باید تلاش کنیم تا در برنامه ششم توسعه میزان پذیرش دانشجویان غیر ایرانی را به سطح بالاتر از هفت درصد برسانیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید راهکارهایی تدوین شود و همچنین درک درستی از بین المللی شدن داشته باشیم

وی در همین زمینه اظهار کرد: همکاری با سازمان‌های دیگر از سوی وزارت علوم و همچنین فراهم کردن ساختاری برای ارتباطات بین المللی از سوی دانشگاه‌ها نظیر برگزاری کرسی‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک از جمله دیگر اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

فرهادی با بیان اینکه امروز قدرت فقط به قدرت نظامی محدود نمی‌شود، گفت: یکی از عرصه‌های قدرت، عرصه علم فناوری است و من به عنوان کسی که بیش از 30 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارم فکر می‌کنم که دانشگاه‌های ما از پتانسیل مناسبی برای ارتباطات بین المللی بهره مند هستند.

وی در همین خصوص اظهار کرد: اما نداشتن درک صحیح نسبت به راهکارها یکی از موانعی است که در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما از ظرفیت مناسبی برای پذیرش بیشتر دانشجویان غیر ایرانی برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: همکاری دیگر وزارتخانه‌ها با وزارت علوم و بازنگری در برخی ضوابط و قوانین می‌تواند زمینه افزایش ارتباطات بین المللی را فراهم کند.

فرهادی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مسئله بین المللی کردن دانشگاه‌ها را می‌توان در ابتدا از دانشگاه تهران و در مرحله بعدی از دیگر دانشگاه‌هایی که سابقه فعالیت بیشتری دارند، شروع کرد و در مقاطع زمانی بعدی دانشگاه‌های کم سابقه تر را وارد این حوزه کرد.

وی با اشاره به رهنمودهای امام خمینی و فرمایشات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی گفت: در این زمینه قواعد و قوانین و سرفصل‌های خوبی داریم که باید به آن توجه کرده و آن را مدنظر قرار دهیم.

فرهادی ضمن خوشحالی از اراده‌ای که وزارت خارجه در اجرای طرح همکاری توسعه‌ای و برنامه‌هایی برای بین المللی کردن دانشگاه‌ها دارد، اظهار کرد: امیدواریم بعد از برگزاری این نشست‌های تخصصی به جمع بندی خوبی برای برنامه ریزی در حوزه افزایش ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها دست پیدا کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند در زمینه‌ای که توان بیشتری دارند ارتباطات بین المللی خود را گسترش دهند و از طریق ایجاد ساختارهای مناسب در دانشگاه و تصحیح ضوابط از سوی وزارت علوم و همکاری دولت به نتیجه مطلوب برسند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.