پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای اخیر ماجرای شبکه های اجتماعی موبایلی که این روزها بیشترین کاربر را دارد به مراحل جدی تری رسید به گونه ای که چندین بار اعلام شد از ساعت 24 امشب این شبکه ها فیلتر خواهد شد و البته این اتفاق رخ نداد.

واتس آپ،لاین وتانگو درکشمکش فیلترینگ یا نظارت هوشمند/مخالفت رییس جمهور با فیلترینگ کامل/ فیلترینگ هوشمندو خطاهای بزرگی که رخ میدهد

این اتفاقات درحالی رخ داد که وزیر ارتباطات از فیلترینگ هوشمند سخن گفته بود اما از زمان اجرایی شدن این شیوه فیلترینگ درمورد شبکه های اجتماعی موبایلی هنوز خبر موثقی مخابره نشده است هرچند برخی خبرها از اجرای این شیوه فیلترینگ بر روی یکی از این شبکه ها تصویری موبایل که اتفاقا جز پر طرفدارترینها هم هست حکایت میکنداما هنوز کسی نیامده تا از ثمرات و نتایج آن سخن بگوید .

این درحالی است که برخی بر این نکته تاکید دارند که مفاسد این شبکه ها بیش از فواید انهاست و باید فیلتر شوند وحتی برای این فیلترینگ ضرب الاجل تعیین کرده و افرادی را که درمقابل فیلترینگ مقاومت کنند مجرم میدانند .

درهمین حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آینده اجرای تصمیم فیلتر سه نرم‌افزار موبایلی لاین، تانگو و واتس‌آپ گفت: نظر رئیس‌جمهور این است که شبکه‌هایی که مخاطب انبوه دارد نباید مسدود شوند و دستور فیلتر این سه نرم‌افزار نیز فعلاً‌ اجرا نشده و این نرم‌افزارها در حال کار هستند.

علی جنتی همچنین گفت: کلاً نظر رئیس‌جمهور این است که شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی به صورت انبوه مخاطب دارند و از آنها استفاده می‌شود، نباید مسدود شوند.بلکه باید با استفاده از روش‌های هوشمند، موارد زیانبخش را فیلتر کنیم، اما اینکه یک بزرگراه را مسدود کنیم به دلیل تخلف دو بزرگوار اشتباه است.

***مخالفت با فیلتر کامل شبکه‌های اجتماعی

درهمین حال عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه نباید شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند، از طرح فیلتر هوشمند دولت استقبال کرد و گفت: فیلترینگ هوشمند به گونه‌ای انجام شود که ابزار شبکه‌های اجتماعی ناکارآمد نشود.           

اسماعیل جلیلی با بیان اینکه فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بخشی از فضای اجتماعی و تعامل بین فردی و گروهی است، گفت: هر محدودیتی در این فضاها می‌تواند در بخش ارتباطات اجتماعی محدودیت‌هایی ایجاد کند، که چنین محدودیتی باب میل کاربران نیست.

 نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر کاربران، دولت‌ها و مسئولان می‌توانند از فضاهای اجتماعی، به نحوه مطلوبی بهره‌مند شوند. البته باید این فرصت را توسعه و دامنه آن را برای کاربران بیشتری مهیا کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه برخی با دیده تهدید به فضاهای مجازی  نگاه می‌کنند، توضیح داد: با وجود اینکه این فضاها می‌توانند در توسعه تبادل اجتماعی فرصت و بستر مناسبی باشد، برخی با نگاه تهدید آمیز به این پدیده ارتباط جمعی دارند. برخی نگرانند که مدیران این شبکه‌ها، به دنبال سو استفاده اطلاعات تبادلی بین کاربران باشند. به این جهت خواهان فلیتر شدن لاین، واتس آپ و تانگو هستند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در شبکه‌های اجتماعی فرصتی برای خدشه وارد کردن به فرهنگ در بین کاربران فراهم شود.

به اعتقاد این نماینده ضمن اینکه باید از شبکه‌های اجتماعی برای توسعه تعامل بین فردی و گروهی استفاده شود با رویکر فیلترینگ هوشمند، می‌توان مانع سو استفاده‌های اطلاعاتی و خدشه وارد شدن به فرهنگ جامعه شد.

جلیلی همچنین تاکید کرد: البته میزان پایش و فیلترینگ هوشمند نباید به قدری باشد که رسما کاربران محدود شوند و به نوعی ابزار شکبه اجتماعی ناکارآمد شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه کاربران نیز نقش مهمی در محدود نشدن شبکه‌های اجتماعی دارند، توضیح داد: کاربران باید در چارچوب فرهنگ بومی، ملی و مذهبی از فضاهای مجازی استفاده کنند. با استفاده صحیح از این فرصت‌ها تا حدود زیادی می‌توان مانع فیلتر شدن و محدود شدن شبکه‌های اجتماعی را گرفت.

***نمی توان مردم را از شبکه های اجتماعی محروم کرد

دراین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نمی‌توان مردم را از داشتن و استفاده از شبکه‌های اجتماعی محروم کرد.

عوض حیدرپور ، ضمن تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی روش جدید رسانه‌ای و ارتباطی است، گفت: استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ابزار مدرن ارتباط جمعی است. این روش در تمام دنیا رایج شده، بنابراین نمی‌توان مردم ایران را از داشتن آن محروم کرد.

نماینده مردم شهررضا با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی باید قابل دسترس باشد، اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اگر می‌تواند، شبکه‌های اجتماعی بومی و ملی دقیق و با کیفیت فراهم کند تا مدل ایرانی شبکه‌ اجتماعی، جایگزین شبکه‌های اجتماعی خارجی شود.

وی افزود: البته اگر وزارت ارتباطات، توانایی ایجاد دو شبکه اجتماعی را داشته باشد،‌هم مردم از آنها محروم نمی‌شود و هم امنیت نظام در شبکه‌های ساخت خارجی به خظر نمی‌افتد.

حیدرپور در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه هنوز به فناوری لازم برای ایجاد شبکه اجتماعی ایرانی دست نیافتیم، گفت: در شرایطی که وزارت ارتباطات توان ایجاد شکبه اجتماعی بومی و ملی را ندارد، بهتر است وضعیت موجود را با فیلترینگ هوشمند، در اختیار مردم قرار دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: باید با فیلترینگ هوشمند، ضمن در استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی، فضاهایی که امنیت ملی و نظام اسلامی ایران را تهدید می‌کند و احتمال فساد وجود دارد را مسدود کنیم.

***فیلترینگ ضمانتی  فساد ایجاد نمی کند

درعین حال عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی گفت: باید اجازه داد مردم آگاهانه تصمیم بگیرند تا کمتر اشتباه کنند چرا که فشارهای ناصحیح نتیجه عکس خواهد داد.

مؤید حسینی صدر در گفت و گو با خانه ملت، با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت ارتباطات مبنی بر فیلتر محتوایی فضاهای مجازی، گفت: اگر این فناوری به صورت اتوماتیک بر روی سایر فضاهای مجازی نیز واقع شود حرکتی مثبت خواهد بود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: از آنجایی که این فناوری نیروی شخصی را برای کنترل صفحات مجازی نمی گیرد مثبت است و می تواند به جز اینستاگرام برای سایر فضاهای مجازی نیز کاربرد داشته باشد.

وی افزود: از طرفی کنترل فضاهای مجازی نباید به گونه ای باشد که مردم احساس ناامنی کرده و کنترلی را بر فضاهای ایجاد شده شخصی احساس کنند، از طرف دیگر این کنترل محتوایی باعث می شود محصلان و محققان نیز دسترسی بهتری به منابع علمی و اطلاعاتی که بعضا به صورت اشتباه و صرفا به خاطر چند تصویر فیلتر می شود، داشته باشند.

حسینی صدر در ادامه تأکید کرد: باید اجازه داد مردم آگاهانه تصمیم بگیرند تا کمتر اشتباه کنند چرا که فشارهای ناصحیح نتیجه عکس خواهد داد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این اجازه عمومی مستلزم فرهنگ سازی است که باید از طریق رسانه ملی و رسانه های عمومی صورت گیرد چرا که در نهایت با وجود فضاهای مجازی مختلف فیلتر کردن ضمانتی برای جلوگیری از فساد ندارد.

***وزارت ارتباطات پالایش محتوایی کند

نماینده مجلس عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گفت: هم اکنون وزارت ارتباطات به فناوری مبنی بر پالایش صفحات دارای مصادیق خلاف شئون نظام جمهوری اسلامی دست پیدا کرده است که آن نیز بر اساس مصادیق مجرمانه پالایش خواهد شد.

محمدعلی اسفنانی ، در خصوص چگونگی فیلتر شدن یک فضای مجازی گفت: کارگروه مصادیق مجرمانه در جلسات خود تصمیم می گیرند که یک سایت یا فضای مجازی نیاز به فیلتر دارد یا خیر و این امر نیز در نهایت با تشکیل یک جلسه اضطراری صورت می گیرد.

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در جایی  ممکن است دستگاه قضایی به حکم قانون دستور فیلتر سایت یا فضای مجازی بدهد.

وی در ادامه با بیان اینکه فیلتر یک سایت یا فضای مجازی بستگی به دریافت شکایت شخص یا مدعی العموم دارد، گفت: این امر نیز زمان بر است و نمی توان پیش بینی کرد که تا چه مدت زمانی یک فضای مجازی فیلتر خواهد شد، بر همین اساس این ادعا که بعضا در فضاهای مجازی مبنی بر فیلتر یک سایت مطرح می شود بی اساس است.

اسفنانی در ادامه به نقش مجلس در این خصوص اشاره و عنوان کرد: مجلس نقش قانون گذاری و نظارت دارد و دو نماینده ای که از مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه حضور دارند به صورت دوره ای گزارش کار این کارگروه را به مجلس ارائه می دهند.

وی در ادامه به فناوری جدید وزارت ارتباطات مبنی بر پالایش صفحاتی که خلاف شئون نظام جمهوری اسلامی هستند اشاره و عنوان کرد: به موجب ماده 22 قانون جرایم رایانه ای که به تصویب مجلس رسیده است، وظیفه اصلی کارگروه مصادیق مجرمانه پالایش فضاهای مجازی است.

نماینده مجلس عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون وزارت ارتباطات به فناوری مبنی بر پالایش صفحات دارای مصادیق خلاف شئون نظام جمهوری اسلامی دست پیدا کرده است که آن نیز بر اساس مصادیق مجرمانه پالایش خواهد شد و این امکان وجود خواهد داشت که این فناوری درباره سایر فضاهای مجازی نیز اعمال شود.

***خطاهای فیلترینگ بالا است

درعین حال یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: در بحث فیلترینگ خطاهای بزرگی نیز اتفاق می افتد چنانچه بسیاری از سایت های علمی که مورد نیاز محققان، دانشگاهیان و دانشجویان است به علت وجود صرفا چند عکس فیلتر شده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی ، با تأکید بر اینکه قانون باید شامل حال همه افراد جامعه باشد، گفت: استثنا کردن افراد در بحث رعایت قانون صحیح نیست و اگر استفاده از فضایی برای عموم ممنوع است برای مسئولان نیز ممنوعیت دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این موضوع که اگر مسئولان توانایی فیلتر محتوایی فضاهای مجازی همچون اینستاگرام را دارند، می توانند درباره سایر فضاهای مجازی نیز از این فناوری استفاده کنند، گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس نیز مایل هستند از این فضاها استفاده کنند که به علت عدم دسترسی قانونی از آن پرهیز می کنند.

وی در ادامه با انتقاد از نحوه فیلترینگ در کشور، گفت: در بحث فیلترینگ خطاهای بزرگی نیز اتفاق می افتد چنانچه بسیاری از سایت های علمی که مورد نیاز محققان، دانشگاهیان و دانشجویان است به علت وجود صرفا چند عکس فیلتر شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: این در حالی است که برخی سایت های دانشگاهی بین المللی ایران را برای دسترسی به اطلاعات آن تحریم کرده اند اما آن دسته از دانشگاه هایی که امکان دسترسی را قرار داده اند، خود کشور ایران آنها را فیلتر کرده است.

وی در ادامه اضافه کرد: بنده به شخصه مجبورم برای استفاده از برخی سایت های علمی و ارائه تحقیقات و مقالات رشته تحصیلی خودم، از فیلترشکن برای دسترسی به این گونه سایت ها استفاده کنم در صورتی که هیچکدام از آنها دارای محتوای مجرمانه نیستند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه اگر چیزی قانون است باید برای همه اجرا شود، خاطرنشان کرد: لازم است مسئولان نیز در این زمینه از قانون تحریم کنند و نباید دیده شود مسئولان ارشد نظام در فیسبوک صفحه داشته باشند لذا اگر حضور در آن مشکلی ایجاد نمی کند می توانند با استفاده از فناوری جدیدی که در اختیار وزارت اتباطات و فناوری است به صورت محتوایی آن را فیلتر کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    سلام شما بجای این که همش به فکر فیلتر لاین باشین بیرین به شبکه ی اجتماعی مثلfrimی نگاه بندازین ببینین چقدر دختر رو پسرا دنبال زنا کردن هستن خواهشن اونو فیلتر کنین ن لاینی که بعضی ها هیچ استفاد ه ای نمیکنن فریم بدجور افتزاحه بد جور ببینین دخترا یا پسرا با نشون دادن عکسای لختی که از خودشون میزارن چقدر باعث تحقیر مردم میشن خواهشن به اون رسیدگی کنین خواهش میکنم شما یک بار برین تو فریم متوجه حرفای من میشین برای مثال ی دختر یا زن بیوه که نوشته با ی شارژ 2هزارتومنی یا.....40تا عکس خودمو میدم اگه خوشت اومد بیا خونمون و....من از این افتزاح تر ندیدم خواهش میکنن رسیدگی کتین اصلا فیلترش کنین این داره باعث میشه جونا تحریک بشن تروخدا اگه نطرمو دیدن پیگیری کنین خودهش میکنم