با تصویب شورای عالی اداری، سازمان فضایی ایران به زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برمی گردد.

امور اجرایی سازمان فضایی ایران، مجددا به وزارت ارتباطات محول شد
به گزارش  ایسنا، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر شایعه انحلال سازمان فضایی ایران گفت: خبر انحلال سازمان فضایی به هیچ وجه درست نیست و این سازمان با قوت همه کارهای خود را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: براساس تصمیم شورای عالی اداری، بخش سیاستگذاری، نظارت و برنامه ریزی در ریاست جمهوری باقی می ماند و تمام امور اجرایی این سازمان به زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واگذار می شود.

پایگاه اطلاع رسانی دولت در خبری که از نشست عصر شنبه شورای عالی اداری منتشر کرده با اشاره به حضور وزرای کشور، دادگستری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معاون اجرایی رئیس جمهور، استانداران تهران و زنجان و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه و بحث و بررسی درباره جایگاه سازمانی سازمان فضایی ایران و پژوهشکده های وابسته در این نشست در خصوص مباحث مطرح و تصمیمات جلسه به ذکر این جمله که در این نشست «در خصوص نحوه افزایش انسجام تشکیلاتی در فعالیت های مربوط به امور فضایی، تصمیماتی اتخاذ شده»، اکتفا کرده است.

گفتنی است، سازمان فضایی ایران براساس ماده 8 و 9 مصوبه 68159 مورخ 22 آذر 1382 مجلس شورای اسلامی در خصوص تشکیل شورای عالی فضایی تاسیس شد که براساس آن رییس سازمان فضایی ایران، دبیر شورای عالی فضایی است که ریاست آن بر عهده رییس جمهور است.

شورای عالی اداری هفتم مهرماه 1389 طی مصوبه ای چندین پژوهشگاه و پژوهشکده فعال در زمینه تحقیقات فضایی را در سازمان فضایی ایران ادغام و این سازمان را از وزارت ارتباطات منتزع کرد تا پس از آن در نهاد ریاست جمهوری زیر نظر مستقیم رییس جمهور اداره شود.

با تغییر دولت، کارگروهی به ریاست اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس جمهور مسوول تعیین وضعیت سازمان فضایی ایران شد که براساس بررسی های کارگروه، دکتر روحانی طی ابلاغیه ای در مهرماه سال گذشته مقرر کرد سازمان فضایی ایران که پیش از این زیر نظر مستقیم رییس‌جمهور بوده با حفظ یکپارچگی زیر نظر معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری ادامه فعالیت دهد.

بدین ترتیب، سرپرستی سازمان فضایی ایران به محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهور محول شد. اواخر آذرماه امسال، رییس جمهور طی یک ابلاغیه با استناد به اصل ۱۲۴ قانون اساسی، مسئولیت اداره جلسات شورایعالی فضایی کشور موضوع بند ۳ قانون تعیین وضعیت شوراهای عالی و تایید مصوبات آن را به سورنا ستاری - معاون علمی و فناوری رییس جمهور - تفویض کرد و براین اساس دبیرخانه شورایعالی فضایی هم زیرنظر معاون علمی فناوری رئیس جمهور قرار گرفت.

رییس جمهور در این ابلاغیه از ستاری خواست تا یک نهاد بالادستی تحت عنوان «مرکز ملی فضایی» را با هدف هماهنگی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مربوطه به مراکز عالی تحقیقاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه ایجاد کند.

سازمان فضایی ایران و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، توضیحی درباره جزئیات حکم رییس جمهور نداده اند اما آن طور که برخی رسانه ها و کارشناسان فضایی کشور اعلام کردند براساس تصمیمات جدید، قرار است ضمن تشکیل مرکز ملی فضایی ذیل شورای عالی فضایی، سازمان فضایی ایران و پژوهشکده تحقیقات فضایی ایران بار دیگر توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت شده و با انحلال پژوهشگاه فضایی ایران اجزای آن شامل پژوهشگاه هوافضا به وزارت علوم تحقیقات و پژوهشکده مهندسی به جهاد دانشگاهی سپرده شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.