معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: چارچوب و ساختاری که دولت نهم و دهم برای صنایع دستی ساختند، «تابوت مرگ صنایع دستی بود» و اگر این ساختار و چارچوب تغییر نکند صنایع دستی می‌میرد.

ساختار مدیریت تغییرنکند صنایع دستی می‌میرد/ حمایت از هلدینگ صنایع دستی
به گزارش خبرنگار مهر، بهمن نامور مطلق در مراسم تجلیل از تولید و صادرکنندگان برتر که امروز ۵ بهمن ماه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، با اشاره به اهمیت صنایع دستی در صادرات غیرنفتی گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که حوزه صادرات غیر نفتی و در میان آنها صنایع دستی و فرش از مشکلاتی بنیادین رنج می‌برد. در مورد مشکلات صنایع دستی برخی از دوستان می‌گویند مشکل اصلی فروش و تجارت است، ما بخشی از این سخن را می‌پذیریم اما باید در نظر داشت که بازرگانی صنایع دستی مانند همه بازرگانی‌ها هم علت است و هم معلول. زیرا ضعف در فروش نه فقط مشکلات بازرگانی، بلکه مشکلات دیگر بخش‌ها را نیز به نمایش می‌گذارد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مشکلات این بخش اشاره و بیان کرد: ما با مشکلاتی چون تهیه مواد اولیه، بیمه هنرمندان، نبود تسهیلات کافی، بالا بودن حامل‌های انرژی و بالا رفتن قیمت تمام شده روبه‌رو هستیم که در فروش نیز متجلی می‌‌شوند؛ جز این مشکلات، آموزش غلط و نبود اندیشه‌های توسعه محور و دراز مدت، مشکلات مدیریتی و ساختاری، بی‌تدبیری و بی‌اعتقادی به صنایع دستی و همچنین مسایل مربوط به فرهنگ و الگوی مصرف را هم باید در نظر بگیریم که بی‌گمان بر فروش صنایع دستی تاثیر می‌گذارند.

حال صنایع دستی خوب نیست

به گفته نامورمطلق، فروش مهمترین شاخص وضعیت صنایع دستی است و اگر بخواهیم با همین شاخص به بررسی وضعیت حوزه صنایع دستی بپردازیم باید بگوییم که وضع، خوب و مطلوب نیست اما صنایع دستی از گذشته بهتر شده است و نوید آینده‌ای به مراتب بهتر را می‌دهد. برای مثال ما در حوزه صادرات با رشد ۳۰ درصدی نسبت به میانگین صادرات غیرنفتی کشور، در حوزه فروش داخلی نسبت به سال گذشته با رشد ۱۷ درصدی، در بخش جوایز بانکی رشد ۶۲ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم. حضور ما در کشورهای خارجی نسبت به سال ۹۱شش برابر شده و رشد ۵۰ درصدی در برپایی نمایشگاه‌های داخلی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.  

او در ادامه بیان کرد: کمک به راه‌اندازی ۴ فروشگاه صنایع دستی ایرانی در خارج از کشور (قبرس، هلند، استرالیا و امارات) به منظور بازپس گیری بازار از دست رفته در مرحله نخست طرح، افزایش تسهیلات از کمتر از یک میلیارد تومان در سال ۹۱ به بیش از چهل میلیارد در سال ۹۲ و یکصد میلیارد تومان در سال ۹۳ (در حوزه تولید و صادراتحمایت از برگزاری نخستین حراجی صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور توسط بخش خصوصی در سال جاری، حمایت از راه‌اندازی نخستین فروشگاه مجازی صنایع دستی بانوان به ویژه بانوان مناطق محروم در سال جاری، شروع عملیات ساخت نسل جدیدی از بازارچه‌های صنایع دستی کشور با هدف هر شهرستان یک بازارچه صنایع دستی، راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی به عنوان قطب‌های گردشگری فرهنگی-اقتصادی استان‌ها با هدف هر شهرستان یک خانه صنایع دستی از برنامه‌هایی است که به انجام رسانده یا درپی عملی کردن آن هستیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به فعالیت‌هایی که قرار است در سال ۹۴ از جانب این معاونت پی‌گیری شود و به سرانجام رشد اشاره و بیان کرد: حمایت از راه اندازی هلدینگ صنایع دستی، حمایت از راه اندازی نسل جدیدی از فروشگاه‌ها با عنوان بیش فروشگاه‌های صنایع دستی در تهران، مشهد و رامسر، حمایت از راه‌اندازی پایانه صادرات صنایع دستی، تحقیق و آماده‌سازی فروشگاه‌های نشاندار به منظور کنترل کیفیت و قیمت، پژوهش و آماده سازی بسته های سوغات زیارتی، حمایت از راه اندازی بزرگترین فروشگاه الکترونیکی کشور و  همکاری با شهرداری اصفهان برای تبدیل این شهر به شهرخلاق صنایع دستی و ثبت جهانی آن از جمله طرح‌های معاونت میراث فرهنگی کشور است.

به ظرفیت صنایع دستی توجه کنیم نه به وضعیت آن

به گفته بهمن نامور مطلق، اگر می‌خواهیم صنایع دستی بالنده و شکوفا شود برای تصمیم گیری باید به ظرفیت آن توجه کنیم نه وضعیت آن. باید ظرفیت آن را در ژرفنای وجود خویش باور کنیم که «بدون باور، صنایع دستی بارور نخواهد شد» و بی توجهی به صنایع دستی فقط بی‌توجهی به سرنوشت هنرمندان میراث ساز و سرشت صنعت-هنری ماندگار نیست بلکه بی توجهی به آخرین فرصت  سرمایه‌ای ملی نیز محسوب می‌شود. بی توجهی به هویت شکننده هنر اصیل کشور است.

معاون صنایع دستی کشور، این‌گونه صنایع را اشتغال‌زا دانست و افزود: برای اینکه صنایع دستی بخشی از مشکلات اشتغال و ارزآوری را برطرف کند باید نخست مشکلات صنایع دستی را برطرف کنیم؛ چارچوب و ساختاری که دولت نهم و دهم برای صنایع دستی ساختند، «تابوت مرگ صنایع دستی بود» و اگر این ساختار و چارچوب تغییر نکند صنایع دستی می‌میرد. در این ساختار، صنایع دستی جایگاهی در تصمیم گیری نسبت به نه هنرمندش و نه هنرش دارد. نه تصرفی در بیمه اش دارد و نه اختیاری برای بازاریابی جهانی. نه نظارتی بر فروشگاههایش دارد و نه بر گمرک یعنی ورود و خروج کالاهایش، نه اعتبارات قابل توجهی دارد و نه در اعتبارات مرتبط با این حوزه اختیاراتی کافی. نه چارت تشکیلاتی درستی دارد و نه امکاناتی برای مدیریت مناسب این حوزه. قصه غم انگیز جدایی از فرش خود ماجرایی دیگر است.

نامور مطلق با اشاره به این‌که صنایع دستی، آماده جذب بیش از ۲۰۰ میلیارد اعتبار است گفت: حوزه صنایع دستی آماده جذب طرح‌ها و اندیشه‌ها، سرمایه‌ها و تسهیلات است. تا دیروز کسی باور نمی‌کرد که هنرمندان صنایع دستی آمادگی جذب حتی ده میلیارد تومان را داشته باشند. امسال یکصد میلیارد تومان جذب می کند و اگر اعتبارات کافی وجود داشته باشد سال آینده آماده جذب بیش از دویست میلیارد نیز هست.

وی تأکید کرد:‌ در گذشته سخن از صنایع دستی به عنوان صنایع قدیمی و پیشامدرن می‌رفت امروز سخن از صنایع دستی به عنوان صنایع پسامدرن می‌شود. صنایع دستی هسته صنایع فرهنگی، کانون صنایع خلاق و مطلوب پارادایم نوین شده است. همچنین بر این باوریم که صنایع دستی به همراه فرش بخش کلیدی اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.