قدس آنلاین: تخم مرغ، یکی از مغذی و مقرون به صرفه ترین مواد غذایی است. برای آموختن روش های کاهش خطر آلوده شدن این ماده غذایی به باکتری سالمونلا، باید توصیه های زیر را مطالعه و اجرا کنید.

هشت قدم تا کاهش مسمومیت با باکتری سالمونلا درون تخم مرغ

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، سالمونلا، نوعی باکتری است که درون و بیرون تخم مرغ را آلوده می کند و سبب بیماری فردی می شود که این ماده غذایی را - خام و نیم پز - مصرف کرده است. 

تخم مرغ، مرغ، گوشت و سایر مواد غذایی، زمانی ایمن می شوند که به خوبی پخته شده باشند. تخم مرغ و مرغ خامی که درون یخجال نگهداری و دقایقی پیش از طبخ خارج و پس از طبخ دوباره به یخچال بازگردانده شوند عاری از باکتری سالمونلا خواهند بود. 

تخم مرغ محیط مناسبی برای زندگی باکتری سالمونلا است و مصرف اش می تواند سبب بروز بیماری شود. نگهداری تخم مرغ درون یخچال می تواند از افزایش تعداد باکتری سالمونلا و مسموم کردن این ماده غذایی جلوگیری کند.

پخت تخم مرغ تعداد باکتری های سالمونلا را کم می کند؛ با این وجود، خام و نیم پز ماندن سفیده و زرده تخم مرغ از عوامل شیوع مسمومیت است. تخم مرغ پخته شده باید به سرعت مصرف شود و هرگز نباید بیش از دو ساعت در دمای 5 تا 60 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

چه اقداماتی می توانند خطر مسمومیت با باکتری سالمونلا درون تخم مرغ را کاهش دهند؟

1- تخم مرغ را مثل سایر مواد غذایی باید درون یخچال - چهار درجه سانتی گراد - نگهداری کرد. تخم مرغ هایی را خریداری کنید که سالم هستند و درون یخچال نگهداری می شوند.

2- تخم مرغ های کثیف و شکسته را دور بیندازید.

3- دست ها و مواد غذایی که با تخم مرغ خام در تماس بوده اند را با آب گرم و صابون بشویید. میز آشپزی را هم ضد عفونی کنید. 

4- زرده و سفیده تخم مرغ باید به خوبی پخته شوند. مواد غذایی حاوی تخم مرغ نیز باید در 71 درجه سانتی گراد پخته شوند.

5- تخم مرغ پخته شده را باید به سرعت مصرف کنید. تخم مرغ پخته شده را نباید بیش از دو ساعت در 5 تا 60 درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

6- پس مانده تخم مرغ و مواد غذایی حاوی این ماده غذایی را به سرعت به یخچال منتقل کنید.

7- هرگز در رستوران ها مواد غذایی حاوی تخم مرغ خام و نیم پز شده را سفارش ندهید. آشپزها برای طبخ غذا باید از تخم مرغ پاستوریزه شده استفاده کنند.

8- کودکان، نوجوانان و سالمندان - به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن شان - باید از مصرف تخم مرغ خام و نیم پز بپرهیزند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.