پایگاه «دیلی بیست» با اذعان به شکست استراتژی سرنگونی دولت سوریه تاکید کرد که دولت آمریکا چاره‌ای به جز اتخاذ تصمیمات سخت درباره همکاری با بشار اسد و ایران ندارد.

آمریکا راهی به جز اتخاذ تصمیمات سخت درباره همکاری با سوریه و ایران ندارد
به گزارش فارس، یک پایگاه آمریکایی در یادداشتی مفصل درباره شکست استراتژی کنونی غرب در قبال سوریه و داعش، تاکید کرد که آمریکا باید تصمیمات سختی در قبال همکاری با دولت بشار اسد و ایران اتخاذ کند.

«دیلی بیست» می‌نویسد: «در سخنرانی سالیانه، باراک اوباما از کنگره خواست به وی قدرت زمانهای جنگی بدهد تا با تروریستهای داعش در سوریه و عراق بجنگد. کنگره تا زمانیکه او استراتژی قانع‌کننده‌ای برای پیروزی در نبرد ارائه نکرده، نباید چنین لطفی به  او کند. تا به امروز پیشنهادهای وی پذیرفتنی نبوده است. او اخیرا برخی اقدامات کوچک برای درک و رسیدن به قلب استراتژی جدید که همان پیدا کردن راه‌هایی برای همکاری با  بشار اسد رئیس‌جمهور مخوف سوریه است، انجام داده اما این تفکرات و آزمایش‌ها به اندازه‌ کافی نبوده است».

جنگ پشت پرده در دولت آمریکا در قبال تغییر استراتژی سوریه

این پایگاه در ادامه نوشت: «برای این گیجی و عدم اطمینان اوباما درباره ترسیم یک استراتژی پیروز(در قبال سوریه) داستان پشت پرده‌ای وجود دارد. یک جنگ در داخل دولت در جریان است. متخصصان وزارت خارجه همچنان با عصبانیت بحث می‌کنند که رئیس‌جمهور باید رویکرد اولیه خود را حفظ کند رویکردی که در آن از شورشیان سنی میانه رو در جنگ با اسد حمایت می‌شود علی رغم نبود مدرکی قانع کننده درباره اینکه شورشیان ابزاری قابل اعتنا برای سرنگونی اسد هستند یا نه. همچنین این موضوع که آیا قادر به شکست جهادگرایان هستند یا خیر».

دیلی بیست همچنین تاکید کرد: این مقامات وزارت خارجه آمریکا نه تنها کور ایده "افراد خوب"(شورشیان میانه رو) شده‌اند بلکه آنها به شدت با هرگونه اقدامی در خلاف جهت شورشیان مخالفت می‌کنند و تاکید دارند که چنین حرکتی کاملا متحدان مهم آمریکا در منطقه از قبیل ترکیه و عربستان را از واشنگتن بیگانه می‌کند. آنها خواهان باقی ماندن در مسیر غیرمحتمل کنونی هستند».

پایگاه آمریکایی در ادامه شرح می‌دهد: «هسته بلندمرتبه‌ترین شخصیت‌های معتقد به دخالت بشردوستانه در تیم باراک اوباما همچنان رهبری مخالفت با هرگونه تلاشی برای هم ردیف شدن و در صف واحد قرار گرفتن با افرادی بدی چون اسد و ایران در مقابله با تروریستها را در دست دارد. سوزان رایس  مشاور امنیت ملی و سامانتا پاور سفیر واشنگتن در سازمان ملل شوالیه‌های اصلی این جنگ صلیبی هستند».

اوباما، خود حامی همکاری با سوریه در قبال داعش است

در ادامه یاداشت دیلی بیست آمده است: «چیزی که واقعا جالب است آن است که شخصیت اصلی که  ایده همکاری با اسد را می‌پروراند، ‌خود رئیس‌جمهور اوباما است. در خفا مقامات دولت دلیل او برای این کار را این چنین توضیح می‌دهند:

 اول و مهمترین دلیل، اوباما به شدت و به گونه تغییرناپذیری با هرگونه کشیده شدن آمریکا به جنگ زمینی جدید در خاورمیانه مخالف است.

دوم،‌ او بسیار بیشتر از افراد زیردست خود درباره اینکه شورشیان در آینده نزدیک قدرتمندتر می‌شوند، مردد بوده و نیر تردید دارد که متحدان کنونی آمریکا کمکی برای نیروهای پیاده نظام در اقدامی مشترک کمک کنند.

سوم،  او تشخیص داده که داعش بدون استفاده از نیروهای پیاده نظام قدرتمند قابل چک کردن یا در نهایت شکست دادن نیستند.

چهارم، با وجود آنکه اوباما بسیار از اسد بیزار است، او(رئیس‌جمهور آمریکا) بیشتر از همکارانش(در واشنگتن) می‌داند که جهادگرایان به نسبت اسد تهدید بسیار بزرگتری برای امنیت ملی آمریکا و متحدانش هستند و خواهند بود.

پنجم و در آخر آنکه همه این مسائل سبب شده که اوباما مقدار کمی به سمت نوعی همکاری دوفاکتو(عملی) و غیررسمی در صحنه پیکار با نیروهای اسد سوق یابد».

«دیلی بیست» در ادامه ادعا می‌کند: «اشکال مختلف همکاری ضمنی و غیرمستقیم هم اکنون هم در جریان است از قبیل عدم حمله جنگنده‌های آمریکا به نیروهای اسد یا دخالت در حملات هوایی ایران در سوریه و عراق».

پایگاه آمریکایی می‌نویسد: «مشکل اینجا است که اقدامات کوچک اوباما در این مسیر درست به اندازه کافی صورت نگرفته است. او انگار نمی‌تواند خودش را به اتخاذ تصمیمهای بزرگ و جسورانه استراتژیک وادارد. او هنوز درنیافته چگونه بر مسائل اصلی و مهم موجود در یک استراتژی واقعگرایانه فائق شود».

در این گزارش توصیه می‌شود: «رئیس‌جمهور باید از طریق کارکنانش رویکردی برای ایجاد همراهی سیاسی بین شورشیان ما و اسد ایجاد کند. وجود چنین اقدامی، سبب قول اسد به تمرکز صرف نیروهایش بر جنگ با جهادگرایان شده و شورشیان هم انرژی خود را روی نیازشان برای کمکهای انسان دوستانه صرف خواهند کرد. برای تضمین بخشی به چنین همراهی و همکاری سیاسی، آمریکا باید با نزدیکترین متحدان اسد یعنی روسیه و ایران همکاری کند؛ کشورهایی که بیشتر از آمریکا، از جهادگرایان ترس دارند. این مانورهای پیچیده راحت و ساده نخواهد بود اما با توجه به منافع مشترک همه طرفهای درگیر جنگ با جهادگرایان، قابل مدیریت هستند».

متحدان آمریکا مهمترین حامیان داعش هستند

در گزارش «دیلی بیست» می‌خوانیم: «مشکل دست و پا گیرتر دیگر، همراه کردن ترکیه، عربستان سعودی و دیگران است. آنها تاکید دارند و یا ترجیح می‌دهند که اینگونه اقدام کنند که اسد و ایرانی‌ها تهدید بزرگتری از داعش هستند. واقعیتی که واشنگتن باید با آن بیدار شود آن است که متحدان سعودی، کشورهای خلیج(فارس) و ترک ما در مواجهه با تهدید تروریسم به نسبت هر کشور دیگری به ما بیشتر ضربه و آسیب زدند».

این پایگاه آمریکایی اذعان می‌کند: «تقریبا تا همین اواخر، آنها(متحدان واشنگتن) تامین کنندگان اصلی سلاح و پول برای تروریستهای داعش بوده‌اند. آنها بیش از هر کس(کشور) دیگری مشکلی بزرگ را ایجاد کردند که اکنون همه ما با آن درگیر هستیم. اوباما باید این موضوع را مستقیم به آنها گفته و بگوید باید برای حل ان تلاشی بزرگ بکنند. به طور خاص این بدان معنا خواهد بود که آنها به یک استراتژی که در آن اسد و ایران به عنوان بازیگران اصلی مقابله با جهادگرایان هستند، ملحق شوند».

آمریکا راهی به جز تصمیم سخت همکاری با سوریه و ایران ندارد

در پایان این گزارش توصیه می‌شود: «آمریکا باید برای شکست داعش ترتیبات و قرار و مدارهای کاری موثری با سوریه و ایران داشته باشد. هیچ راه دیگری وجود ندارد. این به رئیس‌جمهور و کنگره بستگی دارد تا تصمیمات بسیار سختی در این باره بگیرند».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.