با ادامه بحران اوکراین، غرب کماکان  اقدامات خود برای تشدید فشارها علیه روسیه و انزوای آن را ادامه می‌دهد. تازه ترین اقدام غربی‌ها را می‌توان موضعگیری غیردوستانه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا علیه روسیه در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره آمریکا قلمداد کرد.

اوکراین و افزایش تنشهای  روسیه و غرب

اوباما در ششمین سخنرانی سالانه خود در نشست مشترک با نمایندگان کنگره در این باره، ادعا کرد: با تلاش آمریکا، روسیه در انزوای جهانی قرار گرفته و اقتصاد آن متلاشی شده است. وی همچنین گفت: آمریکا از حق حاکمیت و استقلال اوکراین دفاع می‌کند. اوباما با ابراز مخالفت واشنگتن با آنچه «تجاوز روسیه» در اوکراین نامید، به مسکو درباره تهدید دیگر کشورها هشدار داد.

به دنبال اظهارات باراک اوباما مبنی بر در انزوا قرار گرفتن روسیه، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه به این اظهارات واکنش نشان داد. لاوروف در کنفرانس خبری در مسکو تصریح کرد: تلاش برای انزوای روسیه در سطح جهانی هیچ نتیجه‌ای نخواهد داد. وی گفت: سخنرانی اوباما نشان داد هدف واشنگتن سلطه بر جهان بوده و اینکه دیگر کشورها به برتری آنها اذعان کنند. بنظر می‌رسد، واکنش فوری روسیه در قالب اظهارات لاوروف نشاندهنده حساسیت روسیه به جنگ روانی غربی‌ها علیه این کشور است. آمریکا بمنظور فشار بر روسیه با همراهی اروپا، استرالیا و کانادا، تحریمهای گسترده اقتصادی و مالی را درباره روسیه اعمال کرده است. در عین حال، غربی‌ها جنگ روانی را نیز علیه روسیه گسترش داده و مدام ضمن تحقیر روسیه آن را بمنزله تهدیدی بزرگ برای امنیت جهانی، قلمداد می‌کنند. هدف از اقدامات آمریکا، نمایش روسیه به عنوان یک کشور تجاوزگر و خطرناک است که ادعاهای ارضی علیه اروپای شرقی دارد.

اما واقعیت چیز دیگری است. در واقع سیاستهای مداخله گرایانه آمریکا و متحدان اروپاییش در اوکراین منجر به سرنگونی رئیس جمهور این کشور و قرار گرفتن اوکراین در مسیر همگرایی با غرب شده است. با توجه به روابط و پیوندهای گسترده اقتصادی، تجاری و انرژی اوکراین با روسیه و اقامت شمار قابل توجهی از روس تباران در اوکراین، روند کنونی برای روسیه قابل پذیرش نیست واقدامات مسکو بیشتر با هدف حفظ منافع حیاتی آن در اوکراین انجام می‌گیرد.

با این حال، غربی‌ها با فرار به جلو، روسیه را مقصر بحران اوکراین معرفی می‌کنند تا بدین طریق، سیاستها و اقدامات توسعه طلبانه خود را توجیه کنند. در مقابل روسیه با تأکید بر منافع حیاتی خود در اوکراین بارها تأکید کرده تا زمانی که منافع روس تباران در اوکراین تضمین نشود، موضع خود در قبال بحران اوکراین را تغییر نخواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.