پس از پایان جنگ تحمیلی دادائیسم در ایران یه طور جدی  ظهور کرد .

ظهور دادائیسم در ایران

متاسفانه این جریان ناخوشایند رفته رفته مراحل رشد خود را با حمایت و پشتیبانی دست های ناپیدایی طی می‌کند.نکته قابل توجه در این میان این است که غالب منتقدین و صاحبنظران ادبی در این خصوص بی اطلاع هستند و هیچ اطلاعی از نحوه شکل گیری و نوع تاثیر گذاری دادائیسم ایرانی بر پیکره ادبیات ایران خاصه ادبیات دفاع مقدس ندارند.

بی شک سیاه نمایی و رواج داستان های ضد ارزش های دفاع مقدس بر اساس یک برنامه و نقشه از پیش تعیین شده در ایران هدایت می‌شود.متاسفانه به دلیل نا آشنایی مراکز دولتی مرتبط با این وادی و عدم راه اندازی دوایری تخصصی برای رصد و ارزیابی جریان های ادبی  ایران در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی‌دادائیسم کاذب ادبی در ایران میدان داری می‌کند و بیش از همه دانشجویان و جوانان کتاب خوان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 از این رو می‌طلبد تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در چارت سازمانی خود واحدی را راه اندازی کند که با دعوت از صاحبان اندیشه و کلام ، جریان شناسان عرصه ادبیات، کارشناسان وادی سیاست و علوم اجتماعی به رصد جریان‌های ادبی در کشور بپردازند. توجه به این مسأله ضروری است که تنها وظیفه این مرکزنظارت بر جریان‌های ادبی نیست .

 این نهاد می‌تواند به آسیب شناسی ادبیات کشور بپردازد و برای بهبود وضعیت نابسامان ادبیات کشور راه کارهای مناسب و کاربردی ارایه بدهد. ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی ، شناسایی ادبیات استعماری و نحوه برخورد با آن، ایجاد جریان‌های سالم و پیش برنده ادبی، معرفی ادبیات ایران به جهانیان می‌تواند در دستور کار این مرکز تخصصی قرار بگیرد.

 در چنین شرایطی که نهادها و مرکز ادبی با جریان هایی مثل دادائیسم آشنا نیستند چطور می‌توان توقع داشت تا طرح های مفیدی را برای ایجاد جریان های سالم ادبی تدوین و اجرا کرد.اشاره به این نکته ضروری است که دادا يك مكتب ادبي نيست. دادا (Dada) يا دادائيسم (Dadaism)، يك جريان فرهنگي، ادبي و هنري به حساب مي‌آيد كه در ابتدا در شهر زوريخ كشور سوئيس، آن هم در طي جنگ جهاني اول شكل يافت و بين سالهاي 1916 تا 1920 به اوج خود رسيد. اين جريان، در بدو امر، در حوزه‌هاي ادبيات، نمايش، هنرهاي تجسمي و گرافيك مطرح شد. در همان دوران، به دليل شرايط خاص مردم و جنگ خانمان سوز، به تدريج جريان «دادا» با جريانهاي نيهليستی و ضد خردگرايي ادغام شد، و در آنها رنگ باخت.

 در واقع تئوريسينهاي اصلي دادا، بر آن شدند تا با الگوها و قوانين حاکم با جوامع مختلف، به مخالفت بپردازند. فعاليت پيروان دادا، شامل برگزاری نشست های ادبی، خلق آثار مغرضانه و درج ديدگاههاي افراطي در نشريات ادبي و هنري است.هواداران دادا، بر اين باورند، كه دادا، باید ضد ادبيات و هنرناب منطبق با فرهنگ، سنن وهنجارهای حاکم بر جامعه فعالیت کند .

در حقيقت آنها، منكر هر چيزي بودند كه ادبيات و هنر متعهد به آن پايبند است. هواداران دادا، پس از انعكاس عقايد و افكار خاص خود، بر آن شدند كه بر خلاف جريان آب شنا كنند.

آنها معتقد هستند كه انسان هيچ گاه به اصول و مباني ارزشمند اخلاقی، دینی و معنوی دست نخواهد يافت.هواداران دادا، سعي دارند هر رويداد و پديده‌اي را از منظري كاملاً افراطی و مغرضانه تفسير كنند.  آنها همواره بر آن هستند تا تنفر خود را از جنگ وارزشهای دفاع مقدس مطرح سازند، و بن‌مايه اصلي داستانهاي خود را به اين مقوله اختصاص ‌دهند. شایان ذكر است كه جريان فكري دادائیسم ایرانی توانسته ضربات جبران‌ناپذيري را بر فرهنگ، ادبيات و هنر ایران وارد سازد؛ و بيش از همه، داستان خاصه داستان دفاع مقدس تحت تأثير اين رويداد شوم و نادرست قرار گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    1 1
    شما چه مکتب ادبی رو قبول دارین؟ فقط همون و پیاده کنیم که طبق ارزشهای جناب عالی واقع بشه چطوره؟